فاکتورهای لازم برای خرید فرش

1398/10/18

فاکتورهای لازم برای خرید فرش
خبرگزاری آریا- یکی از فاکتورهای مهم در ابتدای تشکیل خانواده تهیه وسایل مورد نیاز برای زندگی است، از مهم ترین لوازم مورد نیاز در دکوراسیون منزل فرش است. فرش به عنوان یک کف پوش در منزل یکی از ارکان مهم در خانه های ایرانی است. انتخاب فرش مناسب با توجه به نیاز افراد امری ضروریست.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، افراد برای خرید فرش مورد نیاز خود بعد از مراجعه به فرش فروشی و مشاهده فرش ها و بررسی ویژگی هریک از فرش ها در نهایت فرشی مطابق با نیاز خود را انتخاب می نمایند. اکثر افراد با توجه به توان مالی و فاکتور های مورد نظر خود اقدام به خرید فرش ماشینی می نمایند. در دسته بندی فرش ماشینی از فاکتور های مانند تعداد شانه، تراکم، جنس تار و سایز استفاده می شود، در ادامه به معرفی ویژگی های انواع فرش ماشینی می پردازیم.

انواع فرش ماشینی بر اساس تعداد شانه

انواع فرش ماشینی موجود در بازار به صورت انواع فرش 700 شانه، 1000 شانه و 1200 شانه بافته می شود. هر یک از این فرش ها دارای قیمت و کیفیت های متنوعی است.

به طور مثال فرش های ماشینی 1000 شانه و 1200 شانه جهت اتاق های پذیرایی و محل های که کمتر رفت و آمد انجام می شود کاربرد دارد، یا فرش های 700 شانه برای محل پر رفت آمدی مانند اتاق خواب، آشپزخانه و یا درب ورودی ساختمان کاربرد دارد.

به علت کم بودن فضای داخلی منازل بهتر است از فرش های با رنگ های شاد و تم رنگی کم رنگ استفاده نمود تا فضای منزل بزرگ تر و دلباز تر به نظر بیاید. بعضی از شرکتهای فرش ماشینی محصولی با عنوان بسته فرش که دارای قیمت مناسب و ولی در سایز ها و شانه های متفاوت ولی رنگ بندی و طرح یکسان است را جهت خریداران فرش تهیه نموده اند، تا تمام فرش ها و حتی کناره ها و پادری های منزل دارای طرح و رنگ یکسان باشند.

به طور مثال فرش افشان یکی از طرح های مطرح در بازار فرش ماشینی است، زیبایی و سادگی طرح افشان در کنار تنوع رنگی بالا و قیمت مناسب این فرش، انتخاب خوبی برای افرادی است که مایلند تمام کف پوش های لازم برای منزل دارای طرح و رنگ یکسان باشند، فرش افشان در انواع سایزهای 12 متر، 9 متر، 6 متری و کناره و پادری و .... با انواع تراکم جهت مصارف گوناگون موجود می باشد.

عامل مهم بعدی در انتخاب فرش ست کردن فرش ماشینی با دکوراسیون منزل است. انتخاب رنگ بندی مناسب با رنگ سایر اجزاء خانه باعث زیبایی و آرامش در محیط خانه و محل زندگی می شود.

انواع فرش ماشینی بر اساس تراکم

ویژگی بارز دیگر فرش ماشینی تراکم فرش است، انواع فرش ماشینی در تراکم های 2550، 3000 و 3600 بافته می شود. به طور مثال فرش های 700 شانه دارای تراکم 2550، فرش های 1000 شانه دارای تراکم 3000 و فرش های 1200 شانه دارای تراکم 3600 است، هرچه میزان تراکم فرش بیشتر باشد فرش تو پر تر شده و ضخامت فرش کمتر می شود.

از فرش های که دارای تراکم و تعداد شانه بالاست برای مکان های زیبایی فرش مد نظر است استفاده می شود مانند فرش 1200 شانه، ولی برای مکان هایی که فرش مصارف کاربردی دارد نظیر آشپزخانه از فرش های با تراکم و تعداد شانه کمتر مانند فرش ماشینی 700 شانه استفاده می شود.

مزیت استفاده از فرش های با تراکم کمتر در مکان های پر رفت و آمد راحتی شستشوی این نوع فرش هاست.

انواع فرش ماشینی بر اساس کیفیت

عوامل زیادی در با کیفیت بودن فرش دخیل هستند از جمله این موارد قرینه بودن تمامی اجزاء موجود در طرح فرش، عدم تفاوت در طرح و رنگ بندی فرش نداشتن بافت اشتباه و یا هر نوع زدگی باعث می شود یک فرش به عنوان فرش با کیفیت در نظر گرفته شود.

از جمله مواردی که باعث کم شدن کیفیت فرشَ در نهایت می شود:

1-عدم قرینگی در طرح
2-عدم همخوانی رنگ بندی نقش های یکسان در طرح
3-در رفتگی نخ در طول بافت
4-وجود بافت تکراری
5-خارج از استاندارد بودن سایز فرش بافته شده
6-استفاده از نخ های بدون کیفیت (برترین نوع نخ برای بافت فرش نخ اکرولیک 100 درصد هیت ست شده است.)
7-بی کیفیت بودن رنگ ها

ویژگی های فرش ماشینی با کیفیت

1-استاندارد بودن سایز فرش

انواع فرش ماشینی استاندارد در سایزهای 12 متر، 9 متر، 6 متر و.... به صورت کناره و پادری بافته میشود. به طور مثال یک فرش با کیفیت 9 متری دارای ابعاد استاندارد 2.5 در3.5 است. نکته مهمی که در زمان خرید فرش می بایست به آن دقت داشت، انتخاب فرش با ابعاد بسیار کوچک تر از اندازه اتاق است. اگر ابعاد فرش از اندازه اتاق بیشتر باشد، حاشیه و گوشه های فرش تا خورده و به مرور زمان باعث تاخوردگی و خرابی فرش می شود.

بهتر است برای اتاق پذیرایی اندازه فرش به گونه ایی باشد که تنها فضای زیر فرش را پوشش دهد ولی مبلمان بر روی فرش نباشد ولی برای مکان های مانند اتاق خواب می بایست از لبه فرش تا دیوار مقدار کمی فاصله وجود داشته باشد.

2-داشتن تقارن در طرح فرش

فرش های ماشینی بافته شده بر اساس طرح در بازار فرش شناخته می شود، مثلا طرح افشان و یا طرح ریز ماهی، هریک از این طرح ها براساس یک سری طرح و نقش در کنار هم خلق شده اند. یک فرش با کیفیت میبایست از نظر طرح تمام اجزاء هر طرف موجود در فرش متقارن باشد.

3-مواد اولیه با کیفیت

با کیفیت ترین فرش های ماشینی موجود دارای نخ خاب اکرولیک صد در صد هیت ست شده است. الیاف اکرولیک از نوعی گیاه با همین نام تهیه می شود، ویژگی این نخ داشتن مقاومت بالا در برابر عواملی نظیر فشار و دمای بالاست. همچنین در طی عملیات هیت ست شدن (یک نوع فرآیند گرما دهی) علاوه بر بالا رفتن کیفیت نخ، ویژگی های دیگری نظیر عدم پرز دهی و ضد حساسیت بودن هم به سایر ویژگی های فرش با کیفیت اضافه می شود.

آریا

برچسب ها:

قیمت ،فرش ماشینی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما