صادرات مبلمان باید افزایش پبدا کند

1398/11/28

چشم انداز پنج ساله برای صادرات 500 میلیون دلاری صنعت مبلمان؛
صادرات مبلمان باید افزایش پبدا کند
رئیس اتحادیه فروشندگان مبلمان و درودگران از هدفگذاری صادرات 500 میلیون دلاری صنعت مبلمان تا 5 سال آینده خبر می‌دهد و می‌گوید اکنون میزان صادرات مبلمان ازکشور رقمی ناچیز است و ترکیه توانسته است گوی رقابت را از ایران برباید و 700 میلیون دلار صادرات داشته باشد.
علیرضا عباسی با اشاره به وضعیت واحدهای تولیدی و رکود اقتصادی کشور گفت: وضعیت امروز واحدهای تولیدی به سبب تحریم‌ها و جنگ اقتصادی نیست بلکه به خاطر تصمیم‌گیری‌های غلطی است که بدون مشورت با واحدها و تشکل‌های صنفی صورت گرفته است.

وی افزود:‌ برخی از قوانین از جمله قانون نظام صنفی کشور به جای آنکه تقویت کننده تولید باشد در جهت عکس عمل می‌کند و موجب شده است تا مشکلات بیشتری پیش‌روی تولیدکنندگان قرار گیرد. از جمله این قوانین قانون نظام صنفی است که با کمترین مشورت با فعالان این بخش به تصویب رسیده است.

عباسی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دلایلی که موجب کاهش صادرات ایران در صنعت مبلمان شده است قیمت تمام شده بالای تولید است این شرایط در بسیاری از واحدهای تولیدی صنفی دیگر نیز وجود دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مبلمان و درودگران با بیان اینکه صنعت مبلمان صنعتی زودبازده است، تصریح کرد:‌ این صنعت 8 تا 10 درصد از اشتغال موجود را به خود اختصاص داده است و ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال جدید دارد.

وی ادامه داد: در پاره‌ای از موارد قیمت کالاهای وارداتی با احتساب هزینه‌های ترانسپورت از قیمت داخلی این کالاها کمتر است یکی از مهمترین دلایل این است که مجموعه عوامل موثر در قیمت تمام‌شده کالا موجب شده است تا این هزینه‌ها گران باشد.

بانک‌ها با بخش تولید همراهی ندارند

رئیس اتحادیه فروشندگان مبلمان و درودگران تصریح کرد:‌ بانک‌ها همراهی لازم را با تولیدکنندگان و اصناف ندارد و این بخش به دلیل نیاز به نقدینگی با ظرفیت پائینی از تولید به کار ادامه می‌دهد به گونه‌ای که برخی از واحدهای تولیدی تنها با 50 درصد ظرفیت درحال تولید هستند.

وی افزود: ماده 186 قانون مالیات‌ها سدی برای اصناف شده است و این ماده قانونی بدون ایجاد زیرساخت‌ها اجرایی شده است که از جمله قوانین دست و پاگیر برای اصناف است.

عباسی با اشاره به بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی به قانون حمایت از تولید گفت:‌ در سال 94 مجلس قانون حمایت از تولید را در کشور مصوب کرد که با وجود تصویب قانونی در عمل به اجرا در نیامده است.

وی در ادامه از نبود نماینده‌ای مرتبط با اصناف در مجلس انتقاد کرد و افزود: تنها در نخستین مجلس پس از انقلاب اصناف در مجلس نماینده داشته‌اند و این وضعیت موجب شده است تا برای اصناف تصمیم‌هایی گرفته شود که در روند مصوب شدن آن دخیل نبوده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مبلمان و درودگران با اشاره به انتخابات پیش‌رو خاطرنشان کرد:‌ بیشتر تصمیم‌گیری‌ها در فضای کلی ناشی از موضوع‌های سیاسی است و درحالی که بخش زیادی از تجار و بازرگانان در مجلس دارای تریبون هستند، اصناف نیز باید نماینده‌ای در این بخش داشته باشند و این نخستین بار است که اصناف تمایل دارند نماینده‌ای در مجلس داشته باشند.

پانا

برچسب ها:

مبلمان ،صنعت ،تولید ،صادرات 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما