لزوم حمایت دولت برای پیشگیری ار افزایش قیمت لوازم خانگی

1398/12/10

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد:
لزوم حمایت دولت برای پیشگیری ار افزایش قیمت لوازم خانگی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: اگر دولت از تولید کنندگان حمایت کند و نرخ ارز نیمایی را برای تولید کننده ثابت نگه دارد و صنایعی، چون فولاد مبارکه هم قیمت‌های خود را تغییر ندهند افزایش قیمت یا مشکلی در تولید نخواهیم داشت.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، شاید شنیدن این موضوع که تحریم می‌تواند در زندگی پیچیده و تنیده درهم دهکده جهانی فرصتی باشد، کمی عجیب و غریب به نظر بیاید، اما در واقعیت چندان هم عجیب نیست چرا که برخی صنایع داخلی نشان داده اند اگر دست و پای واردات و قاچاق از کشور بریده شود، ریشه‌های تولید داخلی از زمین صنعت ایران بیرون می‌زند و می تواند خسارت ده‌ها ساله واردات بسیاری از صنایع از جمله لوازم خانگی به ایران را به فرصتی برای اشتغالزایی و شکوفایی تولید داخلی و حتی صادرات و ارز آوری تبدیل کند.

فرصت تحریم اجباری تولید ایرانی را رونق داد

تحریم‌های آمریکا و تهدیدات قلدرانه ترامپ به کشور‌هایی که طی این سال‌ها و ماه‌های اخیر بار و بندیل خود را از ایران جمع کردند که مبادا مجبور به پرداخت جریمه‌های چند میلیون دلاری به آمریکا شوند برای ما نه تنها بد نبوده، بلکه رونق آفرین بوده است.

با رفتن برند‌های ال جی، سامسونگ، بوش و سایر برند‌های کره ای، ژاپنی و آلمانی که سال‌های سال است بازار لوازم خانگی ایران را در چنبره خود گرفته اند یک بار دیگر شاهد رونق گیری و تزریق خون دوباره‌ای به رگ صنعت تولید ایرانی هستیم، شک نکنیم اگر این فرصت تحریم اجباری فراهم نمی‌شد شاید کمتر کسی باور می‌کرد که لوازم خانگی ایران با کیفیت بالا علاوه بر تامین نیاز داخلی، راه پر فراز و نشیب صادرات به کشور‌های همسایه را طی کند، هر چند ارتقای کیفیت و کاهش قیمت به عنوان دو مولفه رقابت پذیر می‌تواند در توسعه بازار‌های صادراتی لوازم خانگی ایرانی بسیار کارساز باشد.

لوازم خانگی ایرانی گران نمی‌شود

جدای از اهمیت موضوع صادرات لوازم خانگی به کشور‌های منطقه بازار شب عید هم از جمله بازار‌هایی است که همواره از اواخر بهمن ماه مشتریان خاص خود را دارد، مشتریانی که با تعویض و نو کردن لوازم خانگی اینگونه به استقبال بهار می‌روند و در گرانی دلار و ممنوعیت واردات لوازم خانگی چشم امید به ارتقای کیفیت محصول ایرانی و قیمت کمتر آن نسبت به کالای مشابه خارجی دارند.

مرتضی میری؛ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره بازار شب عید و قیمت تولیدات لوازم خانگی در هفته‌های پایانی ماه جاری به ما گفت: لوازم خانگی تولید ملی تا قبل از سال جدید به هیچ وجه گران نمی‌شود و هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت در سال ۹۹ نیز گرفته نشده است.

نرخ ارز نیمایی ثابت باشد حال صنعت ما خوب می‌شود

وی با اهمیت خواندن حمایت‌های دولتی در عدم افزایش قیمت در سال ۹۹ خاطر نشان کرد: خوشبختانه با خروج برند‌های خارجی از ایران ظرفیت تولید کارخانه‌های داخلی افزایش قابل قبولی یافته است و قادر به رفع نیاز‌های داخلی هستیم. اگر دولت از تولید کنندگان لوازم خانگی حمایت کند و نرخ ارز نیمایی را برای تولید کننده ثابت نگه دارد و صنایعی، چون فولاد مبارکه هم قیمت‌های خود را تغییر ندهند افزایش قیمت یا مشکلی در تولید نخواهیم داشت.

قیمت لوازم خانگی قاچاق متغیر است

مرتضی میری در خصوص ممنوعیت واردات کالای خارجی گفت: نزدیک به دو سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی می‌گذرد، لوازم خانگی موجود در بازار هم باقیمانده قاچاقی است که قبل از این مدت وارد کشور شده است، بنابراین ما درباره قیمت کالا‌های خارجی تصمیم نمی‌گیریم چرا که قیمت ارز و کاهش واردات ممکن است فروشندگان را به این فکر وادارد که امکان واردات ندارند پس کالای خارجی خود را گران‌تر از قیمت به فروش برسانند، برخی از خریداران هم به هر حال متقاضی خرید لوازم خانگی خارجی هستند که بهای آن را به تبع پرداخت می‌کنند.

واردات هوشمند ماشین ظرفشویی به نفع دولت و مصرف کننده است

میری در پاسخ به این سوال که آیا همه لوازم خانگی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود تصریح نمود: ما در حال حاضر نیازمند واردات ماشین ظرفشویی هستیم، با آنکه ماشین ظرف شویی در کشور تولید می‌شود، اما ظرفیت تولید ما ۲۵ هزارتاست، اما ما نیازمند واردات ۵۰۰ هزار ظرفشویی هستیم لذا برای مبارزه با قاچاق ماشین ظرف شویی در رایزنی با دولت خواستار ورود دولتی ماشین ظرف شویی شده ایم تا واردات این لوازم خانگی به صورت هوشمند و کنترل شده صورت بگیرد تا دولت علاوه بر دریافت مالیات نسبت به تامین بازار و آرامش خیال مصرف کننده که جنس با ضمانت می‌خرد اقدام کرده باشد.

کالای خارجی مغازه داران یک بار شناسه می‌گیرد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره شناسه کالا‌های تولیدی و کالا‌های قاچاق کولبری گفت: نزدیک به ۶ ماه از شناسه دار کردن تمامی کالا‌های تولید داخلی می‌گذرد، اما کالا‌هایی که از طریق قاچاق و کولبری وارد می‌شوند به هیچ وجه شناسه ندارند. اتحادیه لوازم خانگی در تفاهم نامه‌ای با سازمان مبارزه با قاچاق کالا برای جلوگیری از ضرر و زیان فروشندگان لوازم وارداتی خواست که لوازم خانگی وارداتی موجود در انبار‌ها و مغازه‌ها شناسه دار شوند تا شوکی به بازار وارد نشود و با شناسه دار شدن این لوازم خانگی حقی از مشتری تضییع نشود، اما این موضوع یک بار برای فروشندگان لوازم خانگی اتفاق می‌افتد و تکرار نمی‌شود که به تداوم فروش کالای قاچاق وشناسه دار کردن لوازم خانگی قاچاق نینجامد.

کاهش قدرت خرید تقاضا را پایین آورده است

مرتضی میری در خصوص تقاضای موجود برای خرید لوازم خانگی در بازار گفت: با اینکه قیمت لوازم خانگی تولید ملی افزایشی نداشته است، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم متاسفانه فروش کمتر از سال‌های قبل است که بسیاری شب عید وسایل خود را تعویض می‌کردند.

حال روند تولید فعلا خوب است

وی درباره تاثیر بیماری کرونا بر روند کاری کارخانه‌های تولید لوازم خانگی بیان داشت: خوشبختانه تا این لحظه خبری از ابتلای کارگران و کارکنان کارخانه‌های تولید لوازم خانگی نداشتیم که منجر به تعطیلی واحد‌های تولید کننده شود، حتی کارخانه پاکشوما که نزدیک به قم است با ظرفیت بالایی در حال تولید است.

بازار عراق را پوشش داده ایم

مرتضی میری درباره کیفیت محصولات تولید ایران در حوزه لوازم خانگی اینگونه توضیح داد: کیفیت محصولات ایرانی بسیار خوب است، بنحوی که علاوه بر تامین بازار‌های داخلی بخش بزرگی از بازار‌های منطقه را پوشش داده است. امیدواریم در سه ماه آینده با تولید انبوه بتوانیم صادرات به منطقه را با قوت و قدرت بیشتری دنبال کنیم، هر چند در عراق و برخی کشور‌ها فعالیت‌های قابل قبولی داشته ایم. کارخانه امرسان با تولید یخچال وماشین لباسشویی در عراق پیشتاز است و این دو قلم مورد نیاز مردم عراق را با تولید در همان کشور دنبال می‌کند.

در تولید چرخ خیاطی و اجاق گاز پیشرو هستیم

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به برخی محصولات پیشرو ایران در حوزه لوازم خانگی گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در تولید چرخ خیاطی پیشرو است و صادرات قابل توجهی به اروپا دارد. صادرات کولر آبی به آفریقا وکشور‌های همسایه، تولید قابل توجه آب گرمکن‌های دیواری گازی و پیشرفت‌های بسیار خوبی در تولید اجاق گاز که با نمونه‌های ایتالیایی رقابت می‌کند از جمله دستاورد‌های تولید لوازم خانگی ایرانی به شمار می‌رود که امید ما را برای ارتقای کیفیت سایر محصولات و نام دار شدن کالای ایرانی در بازار‌های جهانی افزایش می‌دهد.

دانشجو
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما