نگاهی به وضعیت صنعت فرش در اراک

1399/01/22

نگاهی به وضعیت صنعت فرش در اراک
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: سال‌ها پیش که می‌بتوان گفت هسته اصلی تجارت و شکل‌گیری آن در عهد قاجار در اراک، فرش بوده اما بعد از آن به ویژه درحال حاضر و دهه‌های اخیر نتوانستیم سلائق جامعه هدف را بررسی کرده و پیش برویم.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، علیرضا ایزدی با اشاره به وضعیت برند فرش تولید استان مرکزی اظهار داشت: متاسفانه فرش در زمره صنایع دستی کشور نبوده و جزو مجموعه صنعت، معدن و تجارت است که نمی‌دانیم آن را تراژدی بنامیم یا اتفاق دیگر، اما به نوبه خود همان طور که سال 98 هم شاهد بودید و همایش فرش استان برگزار شد از این صنعت مهم استانی با توان خود حمایت می‌کنیم تا بتوانیم این هنر را به سرانجامی برسانیم چون هویت و برند اصلی صنایع دستی استان مرکزی بدون شک فرش است.

وی افزود: این هویت با بودن فرش ساروق، جیریا و حتی لیلیان و مهاجران به خوبی قابل لمس است، بنابراین روی این برندها مقداری کار کرده‌ایم و برندهایی مانند فرش جیریا و ساروق را به ثبت ملی رسانده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: هر چند اعتقاد ما این است که نگاه هنری به فرش اولی‌تر از نگاه اقتصادی است، اما قطع به یقین می‌دانیم که اگر جنبه اقتصادی، ایجاد شغل و تولید ثروت برای بافنده و خانواده‌های مربوط به بافنده ایجاد نشود قاعدتا به همین مصیبت دچار می‌شویم، اما تلاش کرده‌ایم که نقوش خود را حفظ کنیم، آنچه را که در همایش فرش هم انجام دادیم با همین نگاه و نگرش بود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با هماهنگی بیشتر بین میراث فرهنگی به عنوان حافظ هنرهای سنتی کشور و صنعت، معدن و تجارت و اداره فرش به عنوان متولیان اصلی فرش در کنار بافندگان بتوانیم بازار مناسبی را ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: هر جا که امکان حضور در نمایشگاهی برای ما به وجود می‌آید بخشی از فرش استان را به طریقی معرفی می‌کنیم، امیدواریم بتوانیم بازاریابی مناسبی داشته باشیم، همین اکنون هم با تمام فراز و نشیب‌هایی که بر سر فرش آمده، خوشبختانه به لحاظ کمی و کیفی وضعیت خوبی داریم و مشکل ما به نظر در بحث بازاریابی است و اینکه نمی‌دانیم سلایق و علاقه جامعه هدف ما چیست.

ایزدی خاطرنشان کرد: زمانی نزدیک به 80 تا 100 سال پیش که به نوعی شاید بتوان گفت هسته اصلی تجارت و شکل‌گیری آن در عهد قاجار در اراک هم به نوعی فرش بوده اما بعد از آن به ویژه درحال حاضر و دهه‌های اخیر نتوانستیم سلائق جامعه هدف را بررسی کنیم و بر آن اساس پیش برویم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: امیدواریم در فضاهای بازاریابی و آموزش بتوانیم فکرهای جدیدتری را پیاده کنیم، یک زمانی فرش ساروق مورد پسند خارج از کشور در زمره صادرات ما بوده، اما امروز آن سلیقه دیگر تغییر کرده است، اگر می‌بینیم بازاری مانند بازار تبریز هنوز حرف برای گفتن دارد برای این است که با توجه به سلیقه بازار هدف، دست‌باف‌ها، فرش، نقوش و سایر موارد خود را تغییر می‌دهد.

تسنیم

برچسب ها:

فرش ،صنعت ،فرش دستباف 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما