موضوع احتکار لوازم خانگی در بازار صحت ندارد

1399/06/26

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد:
موضوع احتکار لوازم خانگی در بازار صحت ندارد
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد گفت: در بازار کالا به وفور وجود دارد و مشکل کمبود جنس نداریم. موضوع احتکار لوازم خانگی صحت ندارد زیرا برای یک فروشنده صرفه اقتصادی ندارد که کالایی را احتکار کند.
به گزارش اخبار ساختمان، رضا رزقیان‌مقدم در خصوص وضعیت بازار لوازم خانگی، اظهار کرد: فروشگاه‌های اتحادیه لوازم‌ خانگی حق گران‌ کردن ندارند و اگر گرانی هم صورت می‌گیرد، از سمت‌ شرکت‌ها بوده که مجوز آن را از سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌گیرند. گرانی دلار دلیل گرانی لوازم خانگی نیست بلکه واردات لوازم خانگی با ارز نیمایی با قیمت ۲۱ هزار تومان دلیل گرانی است و اگر محصولی با قیمت جدید دلار وارد شود، شاهد افزایش قیمت خواهیم‌ بود.

وی افزود: در بازار جنس به فراوانی وجود دارد و مشکل کمبود جنس نداریم و موضوع احتکار لوازم خانگی صحت ندارد، زیرا برای یک فروشنده صرفه اقتصادی ندارد که کالایی را احتکار کند.

رزقیان‌مقدم با اشاره به لزوم آمارگیری از شرکت‌های معتبر و نمایندگی‌ها، تصریح کرد: گزارش‌های میدانی بازار اعتبار چندانی ندارد، زیرا از یک فروشنده واحد کوچک که شاید اطلاعات چندانی در این زمینه ندارد، گزارش گرفته‌ می‌شود که صحت ندارد، ملاک فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌ها هستند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد در خصوص آمار شکایات مرجوعی به اتحادیه عنوان کرد: اگر کالا بالاتر از قیمت مصوب فروخته‌ شود، برخورد قانونی صورت می‌گیرد. از ابتدای سال ۹۹، ۱۶۴ مورد شکایت ثبت شده که از این تعداد تنها حدود ۲۷ مورد به تعزیرات و اتاق اصناف منتقل و مابقی در اتحادیه حل‌وفصل شده‌ است. همچنین موارد این شکایات، امتناع از تحویل کالا توسط فروشنده، گران‌فروشی و... بوده‌ است.

امیر دلداری، مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف مشهد نیز در خصوص قیمت لوازم خانگی، اظهار کرد: افزایش قیمت لوازم خانگی دست شرکت‌ها نیست، با افزایش قیمت لوازم خانگی مواجه نخواهیم بود و دستورالعملی در این زمینه داده‌ نشده‌ است.

وی اضافه کرد: هرگونه افزایش قیمتی باید توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تایید شود و افزایش قیمت صرفا توسط فروشنده، تخلف محسوب می‌شود. چنین مواردی شایعاتی‌ است که گاهی دامن‌ زدن به آنان، باعث آشفتگی بازار می‌شود.

ایسنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما