افزایش لوازم خانگی فیک در بازار

1401/04/13

افزایش لوازم خانگی فیک در بازار
فراوانی لوازم خانگی فیک در بازار در حالی نگران کننده شده که احسان فدایی، کارشناس صنعت لوازم خانگی می‌گوید: مادامی که ممنوعیت واردات قانونی و رسمی لوازم خانگی برقرار است و از سوی دیگر، کالای برند‌های خارجی نسبت به لوازم خانگی ایرانی از مزیت رقابتی قیمت و تصویر ذهنی مثبت نزد مصرف کننده ایرانی برخوردارند، باید منتظر افزایش چشمگیرتر رواج لوازم خانگی غیر رسمی و از همه خطرناکتر فیک و بی کیفیت در بازار باشیم.

به گزارش دنیای لوازم خانگی، یک کارگاه چاپ برند روی لوازم خانگی فیک در حالی طی هفته گذشته کشف و پلمب شد که حواشی زیادی داشت. مطمئنا از این دست کارگاه‌ها در تهران و شهرستان‌ها به صورت قارچ گونه در حال افزایش اند و مردم، متضرر این داستان.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی و مشکل بخش زیادی از تولیدکنندگان داخلی در تامین نیاز بازار با کالا‌های با کیفیت و قیمت مناسب، موجب شده لوازم خانگی تولید داخل، به لحاظ قیمت و کیفیت، قافیه رقابت با محصولات قاچاق را به برند‌های مشهور خارجی ببازد.

فروش لوازم خانگی فیک با گارانتی!


کارشناس صنعت لوازم خانگی ضمن تاکید بر بحران به وجود آمده در این بخش گفت: لوازم خانگی بی کیفیت، با لیبل و کارتن برند‌های خارجی مشهور همراه با گارانتی‌های غیررسمی و نامعتبر در بازار به فروش می‌رسد.

احسان فدایی با ابراز نگرانی از افزایش کارگاه‌های نصب لیبل‌های تقلبی، دلایل استقبال و رواج این تخلف را این گونه تشریح کرد: بازار لوازم خانگی کشور ما در حال عبور از یک دوران گذار و پرچالش است؛ چرا که از یک سو تولیدکنندگان داخلی با افزایش بی سابقه مولفه‌های تولید، قیمت تمام شده بالایی را در محصولات خود تجربه می‌کنند و از سوی دیگر سبقه و خوشنامی برند‌های معتبر بین المللی در بخش فروش و خدمات پس از فروش در مقایسه با ناآشنا بودن بازار با بخش عمده‌ای از برند‌های ایرانی کم سابقه، منجر به چالشی شده که توان رقابت با لوازم خانگی خارجی به خصوص دسته فیک و غیر واقعی را از برند ایرانی سلب کرده است.


آسیب‌های ممنوعیت واردات لوازم خانگی


این کارشناس حوزه صنعت لوازم خانگی در این خصوص گفت: امروز تعدد لوازم خانگی از حیث برند، کمیت و کیفیت در کشور زیاد است، اما ممنوعیت واردات رسمی و قانونمند لوازم خانگی از دو جهت موجبات بروز آسیب شده است.

فدایی ادامه داد: آسیب نخست ممنوعیت واردات لوازم خانگی در بخش عدم وصول حقوق گمرکی و تعرفه‌های قانونی است، زیرا کسب درآمد از حقوق گمرکی لوازم خانگی وارداتی رسمی می‌توانست محل درآمدی برای دولت و تامین کسری بودجه برای زیرساخت‌های اولیه اشتغالزایی و تولید در کشور باشد. آسیب دوم نیز متوجه بازار و به خصوص حقوق مصرف کننده است. به این ترتیب که وقتی کالایی به شکل قانونی و از مجاری رسمی وارد نمی‌شود، هنگام بروز ایراد یا اختلال در عملکرد، هیچ جایگاه قانونی و رسمی برای رسیدگی به شکایات و پیگیری حقوق مصرف کننده متضرر وجود ندارد. در واقع برگه‌های گارانتی‌های همراه این کالا‌ها بیشتر جنبه نمایشی دارد و، چون این اقلام غیرقانونی بوده اند، مصرف کننده امکان پیگیری شکایت نزد تعزیرات و سازمان حمایت را نیز نخواهد داشت.


چرا قاچاق لوازم خانگی همچنان جذاب است؟


این فعال صنعت لوازم خانگی گفت: تا زمانی که در کف بازار تقاضا برای لوازم خانگی خارجی وجود دارد، این کالا‌ها از هر کانال و مجرایی وارد خواهند شد. در واقع نه تنها اشخاص حقیقی که متاسفانه شخصیت‌های حقوقی نیز برای تامین درآمد از این بازار جذاب، وسوسه خواهند شد.

فدایی با طرح این پرسش که در دو سال گذشته که تمام تبلیغات رسانه ملی و فضای اطلاع رسانی شهری در اختیار برند‌های داخلی بود چرا مردم هنوز لوازم خانگی قاچاق را بر ایرانی ترجیح می‌دهند؟ گفت: مردم تنها زمانی به لوازم خانگی ایرانی اعتماد می‌کنند که مزیت رقابتی بر کالا‌های خارجی داشته باشد و در شرایطی که بخش اصلی جامعه، به شدت با کسری بودجه برای تکمیل سبد خرید خود روبه رو است، هنگام مراجعه به بازار، فقط به قیمت مناسب‌تر و تصویر ذهنی گذشته خود از برند توجه می‌کند.


لوازم خانگی ایرانی گران‌تر از کالای قاچاق


این فعال صنعت لوازم خانگی گفت: سال هاست در مورد لزوم مبارزه با قاچاق در کشور صحبت می‌شود و سعی می‌کنند با بگیر و ببند از قاچاق کالا ازجمله لوازم خانگی بکاهند؛ اما چرا تا به امروز این اقدامات به نتیجه‌ای نرسیده؟ زیرا مصرف کننده در پی مزیت رقابتی و مشوق‌های موجود در کالای خارجی، سبد خرید خود را به کفه سنگین‌تر ترازو اختصاص می‌دهد.

فدایی ادامه داد: تولیدکننده به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده محصول خود نمی‌تواند کالا را با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برساند؛ بنابراین قیمت تمام شده برند ایرانی با توجه به مولفه‌های تولید بسیار بالاست؛ به میزانی که یا با برند قاچاق برابری می‌کند یا از آن گران‌تر است. در چنین شرایطی مصرف کننده، گزینه کالای قاچاق را با همه عواقب و مشکلاتش انتخاب می‌کند.


لوازم خانگی بی کیفیت با برند سامسونگ، ال جی و بوش


این فعال صنعت لوازم خانگی گفت: آنچه در این ویدئو شاهدیم تنها بخش کوچکی از کوه یخی فرو رفته در بحران قاچاق است. لوازم خانگی بدون نام وارد این کارگاه غیرقانونی شده و لیبل خارجی می‌خورد. داستان چیست؟ این‌ها لوازم خانگی‌ای هستند که عمدتاً توسط شرکت‌های گرید دو و سه با قطعات و مواد اولیه بی کیفیت به سفارش سودجویان، بدون نام ساخته می‌شوند و در این کارگاه‌ها با برند و کارتن خارجی و گارانتی غیررسمی بسته بندی شده و به بازار به عنوان برند‌های معتبر بین المللی عرضه می‌شوند.

فدایی ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده داخلی این گونه لوازم خانگی، شرکت‌هایی هستند که در شرایط رکود عمیق بازار برند‌های داخلی، سهم بسیار ناچیزی در اختیار دارند و برای جلوگیری از تعطیلی خطوط تولید خود مجبورند از شرکت‌هایی که محصول بدون نام می‌خواهند، سفارش بگیرند و لوازم خانگی خود را مطابق سفارش آن‌ها در اختیارشان قرار دهند.


قاچاق با شعار، موعظه و به صورت دستوری از بین نمی رود


این فعال صنعت لوازم خانگی گفت: خطوطی که در حال ساخت محصولات بدون نام هستند معمولا در شرق کشور به ویژه خراسان یا غرب کشور به ویژه آذربایجان شرقی فعالند و فعالیت آن‌ها کاملاً قانونی و رسمی است؛ اما مشکل پس از تحویل کالای این مجموعه‌ها به طرف دیگرِ بازی که از قضا سودجویان هستند آغاز می‌شود. فعالیت این گروه متاسفانه به دلیل ضعف نظارت از یک سو و از سوی دیگر کشش و نیاز بازار به این نوع محصولات، با حاشیه سود بالا در حال توسعه و رشد قارچ گونه است.

فدایی ادامه داد: باید توجه داشت معضل قاچاق نه شعاری، نه دستوری و نه با موعظه قابل حل نیست. قاچاق را باید یک مساله دید که از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است و برای حل آن باید سراغ منشا رفت نه حذف صورت مساله وقتی به کف بازار رسیده. تا زمانی که نیاز مردم برطرف نشود، به جهت کشش و حاشیه سود خوب این کالاها، هر روز شاهد گسترش بیشتر این معضل خواهیم بود.

اقتصاد24

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما