جولان غذاساز‌های نامعتبر در بازار

1401/12/03

گردش مالی چند صد میلیاردی که از دست رفت
جولان غذاساز‌های نامعتبر در بازار
یک کارشناس صنعت لوازم‌خانگی گفت: امروز حضور برند‌های بی‌نام و نشان و تقلبی غذاساز و سرخ‌کن در بازار لوازم‌خانگی که با قیمت‌های پایینی نیز عرضه می‌شود، به مشکلی فراروی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تبدیل شده است.
احسان فدایی افزود: در چند ماه اخیر شاهد بودیم تب تقاضا برای سرخ‌کن‌ها و غذاپز‌های بدون روغن بالا گرفته و به اوج خود رسیده است، به‌طوری که گردش مالی چند صد میلیارد تومانی در این زمینه را شاهد هستیم.

وی بیان‌داشت: امروز شاهدیم آن‌قدر ثبت سفارش این محصولات بالا رفته که حتی در مناطق کوچک شهری نیز تقاضا برای این محصولات به‌یکباره چندین برابر شده است.

فدایی، نمایشگاه اخیر بین‌المللی لوازم‌خانگی تهران را یادآور شد و گفت: با وجودی که شرکت‌های زیادی در این دوره از نمایشگاه مدعی ورود به عرصه غذاساز‌ها و سرخ‌کن‌ها شده بودند، اما در عمل ملاحظه می‌شود حجمی بیش از ۹۵ درصد بازار در اختیار برند‌های خارجی است که عمده آن‌ها نیز بی‌نام و نشان هستند.

وی ادامه‌داد: با توجه به اینکه برند اصلی این دسته از کالا‌ها «فیلیپس» است که قیمت بالایی دارد و اکثر مردم قادر به خرید محصولات این برند نیستند، عده‌ای با واردات برند‌های فیک و تقلبی، همچنین برند‌های بی‌نام و نشان که عمده آن‌ها از چین وارد شده و بسته بندی آن‌ها در کشور‌های اطراف ما عوض می‌شود، آن‌ها را وارد بازار کشورمان کرده و در ادامه با تبلیغات وسیع در فضای مجازی، موجی برای تقاضای این کالا‌ها ایجاد کردند.

این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی اضافه‌کرد: برنده این شرایط، همان شرکت‌های بی نام و نشان هستند که محصولات را با قیمت پایین عرضه کرده و مردم نیز خریداری می‌کنند، اما واقعیت این است که نه خدمات پس از فروش دارند و نه اگر قطعه‌ای از آن‌ها خراب شود، کسی پاسخگو است.

وی تصریح‌کرد: در موضوع غذاسازها، این محصولات نیازمند استاندارد‌های خاصی از نظر میزان حرارت، اشعه و ... هستند، اما وقتی محصولی با کیفیت پایین و حداقل قیمت عرضه می‌شود، چنین استاندارد‌هایی در آن‌ها رعایت نمی‌شود.

فدایی اظهار داشت: وقتی واردات این محصولات ممنوع بوده و شرکت‌های داخلی نیز در تولید یا عرضه این کالا‌ها به بازار کند عمل می‌کنند، برند‌های غیرمعتبر با گرید پایین بازار را قبضه خواهند کرد و تولیدکننده و مصرف‌کننده ایرانی بزرگترین بازندگان این شرایط هستند.

وی تاکید کرد: بازار باید قانونی و قانونمند باشد، شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات باید معتبر باشند و مردم طرف‌های خود را بشناسند تا اگر قطعه‌ای نیاز شد یا شکایتی داشتند، به‌ویژه در موضوع غذاساز‌ها که با سلامتی مردم در ارتباط مستقیم است، بدانند از چه برندی است؟ و شرکت‌واردکننده آن کیست؟

این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی خاطرنشان‌کرد: به‌طور قطع اگر در موضوع واردات به صورت رسمی و قانونی عمل می‌شد، مردم نیز می‌توانستند در قبال هزینه‌ای که انجام می‌دهند جنس معتبر بگیرند و مصرف‌کننده و تولیدکننده متضرر نشوند.

نبض بازار
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما