لو رفتن ماجرای کمیاب شدن لوازم خانگی

1402/01/23

لوازم خانگی ۴۰ درصد گران می شود؟
لو رفتن ماجرای کمیاب شدن لوازم خانگی
رئیس اتحادیه لوازم خانگی در مورد شایعه احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت لوازم خانگی گفت: ما به هیچ وجه تا الان این میزان افزایش قیمت را نداشته‌ایم. وی همچنین درباره کمیاب شدن لوازم خانگی در بازار توضیحاتی ارائه کرد.
در برخی خبر‌ها آمده است که لوازم خانگی در بازار کمیاب شده است و در روز‌های آینده شاهد افزایش ۴۰ درصدی قیمت لوازم خانگی خواهیم بود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در واکنش به خبر کمیاب شدن لوازم خانگی در بازار گفت: هر سال تقریبا از ۲۰ اسفندماه تا ۱۵ فروردین شرکت‌ها به انبارگردانی و حسابرسی یک سال خود می‌پردازند و این مدت را تعطیل می‌کنند و وقتی تعطیل هستند باری را بیرون نمی‌فروشند. ضمن اینکه در دو سال اخیر ماه مبارک رمضان هم مقارن با ایام آخر سال است و در این ماه هم ساعت کاری شرکت‌های تولیدی فرق می‌کند و بر این اساس شاهد کاهش عرضه بوده‌ایم.
اکبر پازوکی ادامه داد: درواقع ما کمبودی در بازار لوازم خانگی نداریم بلکه وقفه در عرضه موجب این وضعیت شده است که در حال حاضر برخی کارخانه‌ها عرضه کالا را آغاز کرده‌اند.

تقاضا بسیار کاهش یافته است

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در مورد وضعیت تقاضا در بازار لوازم خانگی هم بیان کرد: امسال تنها سالی بود که در ایام عید همه فروشندگان چشم به راه مشتری بودند، چون کالا اینقدر گران شده است که مردم قدرت خرید ندارند و تقاضا به شدت پایین آمده است و امروز هم بیشتر فروشندگان دنبال مشتری هستند پس نمی‌توان گفت کالا نیست یا کم است بلکه قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است.

پازوکی در مورد شایعه احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت لوازم خانگی هم گفت: ما به هیچ وجه تا الان این میزان افزایش قیمت را نداشته‌ایم و ملاک ما اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سازمان صنعت، معدن و تجارت و سامانه ۱۲۴ (سامانه پاسخگویی وزارت صمت برای استعلام قیمت کالا و خدمات) است اگر قرار بر افزایش قیمت‌ها باشد باید از سمت این مراجع اطلاع‌رسانی بشود، ولی ما تا امروز چنین خبری را نشنیده‌ایم و آن را تایید نمی‌کنیم.

گرانفروشی نداریم

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با تاکید بر اینکه در بازار لوزام خانگی گرانفروشی نداریم، گفت: ما گرانفروشی نداریم بلکه گرانی کالا داریم. شاید برخی تصور کنند گه گران شدن کالا‌ها به نفع تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان است در حالی که هیچ توزیع‌کننده و تولیدکننده‌ای از افزایش قیمت‌ها سود نمی‌برد و حتی ضرر می‌کند، چون سرمایه‌اش را از دست می‌دهد بر این اساس اگر قرار باشد افزایش ۴۰ درصدی قیمت رخ دهد سرمایه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان هم به تبع آن ۴۰ درصد از دست می‌رود.

پازوکی در مورد دلایل گرانی لوازم خانگی به گرانی مواد اولیه اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان بر مبنای مواد اولیه‌ای که می‌خرند کالا‌های تولیدی خود را قیمت‌گذاری می‌کنند. در بخش مواد اولیه هم قبل از عید مخصوصا ۳ ماه آخر سال ۱۴۰۱ شاهد گرانی ۱۰۰ درصدی مواد اولیه بودیم.

برای مثال، ورق فولاد از ۲۳ هزار تومان به بالای ۵۰ هزار تومان رسید، افزون بر آن روند صعودی قیمت مس، رنگ و یا فوم در ۳ ماه گذشته بسیار بالا بوده بر همین مبنا هم تولیدکننده باید هزینه بیشتری برای مواد اولیه بپردازد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با انتقاد از عدم رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان گفت: ما تولیدکنندگانی داریم که به علت عدم تخصیص ارز، محموله مواد اولیه آن‌ها در گمرک مانده است و ترخیص نمی‌شود و این تعلل و تاخیر‌ها به چرخه تولید و توزیع آسیب می‌زند.

پازوکی در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی در روز‌های آینده هم گفت: وضعیت بازار اصلا قابل پیش‌بینی نیست همانطور که وضعیت بازار‌های دیگر قابل پیش‌بینی نیست، اما ما تنها زمانی می‌توانیم بازار آرامی داشته باشیم که روال قیمت‌گذاری مواد اولیه و دلار حداقل یک سال ثابت بماند یا به بخش تولید به قیمت ثابت تخصیص داده شود.

همشهری آنلاین

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما