جهش تولید در بزرگترین صنایع لوازم خانگی کوچک ایران

1399/11/29

جهش تولید در بزرگترین صنایع لوازم خانگی کوچک ایران
قدیمی ترین و بزرگترین صنایع لوازم خانگی کوچک ایران، با بیش از نیم قرن فعالیت در گیلان، توانسته با بومی سازی و بهبود کیفیت، خیز بلندی در جهش تولید بردارد و با وجود تحریم ها و شرایط کرونایی 21 درصد به تولیداتش بیفزاید.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، شاید نامش برای خیلی ها آشنا باشد و در برخی خانه ها هم 3 تا 4 نسل خانواده، از نسل های مختلف آن بهره برده باشند.

نامی که شاید اولین بار بر روی در پوش پنکه های رومیزی خانه ها، خودنمایی می کرد و تابستانِ آن وقت ها را با چرخش پره رنگی پنکه های کوچک تا همیشه در ذهن مان ماندگار کرد؛ نامی که کنار دکمه "کم، زیاد، متوسط و خاموش ِ" پنکه ها، درشت با رنگ قرمز حک شده بود.

این خانواده نامدار، بیشتر از همه دست مادرهای خانه را در رفت و روب و پخت و پز گرفته است.

"گروه صنعتی پارس خزر" که از همان نیم قرن پیش و در آغاز مسیر تولید، آوازه اش بلند شد و لوازم خانگی کوچک را دانه دانه، راهی خانه های مردم کرد.

برندی که کیفیت و قیمت مناسب را در کنار هم، در ویترین سلیقه مردم به نمایش گذاشت و با ضمانت بی قید و شرط و خدمات پس از فروش، کالاهایش را کادو پیچ کرد.

آهنگ توسعه در قدیمی ترین صنایع لوازم خانگی کوچک ایران

آنطور که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان می گوید: گروه صنعتی پارس خزر 51 سال پیش تولید لوازم خانگی کوچک را در گیلان شروع کرد و در سال 73 در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و پس از اهلیت سنجی، به بخش خصوصی واگذار شد.

فرهاد دلق پوش با بیان اینکه این شرکت از دهه 70 پاشنه های افزایش کمیت و کیفیت تولید را ور کشیده است افزود: این گروه صنعتی واحدهای تولیدی خود را از یک کارخانه به 7 کارخانه توسعه داده است و هرسال با تولید به طور میانگین 4 تا 5 محصول جدید به عنوان یکی از موفق ترین واحدهای تولیدی گیلان و کشور خوش درخشیده است.

از دیروز تا امروز؛ محصولاتی که راهی خانه های مردم می شود.

مدیرعامل شرکت صنعتی پارس خزر می گوید: این مجموعه تولیدی، قدیمی ترین کارخانه لوازم خانگی کوچک ایران است که در سال 48 فعالیت خود را آغاز کرد.

آنطور که حسن همتی توضیح می دهد؛ شرکت صنعتی پارس خزر، جهش تولید را پله پله به پشتوانه نیم قرن فعالیت نفس گیر، زیر سایه بومی سازی، دانش بنیان کردن و بهبود شیوه های تولید تجربه کرده است.

او اذعان دارد؛ این گروه صنعتی، در 51 سال گذشته بیش از 36 میلیون انواع دستگاه های لوازم خانگی کوچک تولید و روانه بازار کرده است.

مدیرعامل شرکت صنعتی پارس خزر با بیان اینکه این گروه صنعتی در 51 سال گذشته توانسته واحدهای تولیدی خود را به هفت کارخانه توسعه دهد افزود: یک کارخانه در بندرکیاشهر و 6 کارخانه پارس خزر در رشت قرار دارد که درزمینه طراحی، تولید الکتروموتور، انواع قطعات کوچک لوازم خانگی و مونتاژ آن فعالیت می کنند.

مدیرعامل شرکت صنعتی پارس خزر، پنکه، خرد کن، اتو، پلوپز، چرخ گوشت، جاروبرقی، آبمیوه گیری، چای ساز، همزن، غذاساز، توستر و دستگاه تصفیه هوا را از مهم ترین محصولات این شرکت برشمرد.

حسن همتی می گوید: مجموعه کارخانه های این گروه صنعتی تاکنون برای هزار و 500 نفر اشتغال مستقیم و برای بیش از 10 هزار نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

جهش تولید از چهار نوع محصول به 250 محصول

مدیرعامل شرکت صنعتی پارس خزر از تولید سالانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار دستگاه انواع لوازم خانگی در این شرکت خبر داد و گفت: از طرفی توانستیم تولیدات مان را از 4 نوع محصول به 250 نوع محصول متنوع برسانیم و با نیازسنجی، تنوع بخشی و به روز کردن دستگاه ها، بخش قابل توجهی از غرفه های این دست لوازم ایرانی را در بازار، از آن خود کرده ایم.

حسن همتی افزود: با سرمایه گذاری سالانه 10 به طور میانگین تا 15 میلیارد تومانی، افزون بر توسعه کارخانه ها، تولیدات مان را هم افزایش داده ایم و هرسال حدود 4 تا 5 نوع محصول جدید به سبد تولیدات مان اضافه می کنیم.

او می گوید: با وجود تحریم ها و شرایط کرونایی، با برنامه ریزی، طراحی، بومی سازی وهمت مضاعف توانستیم امسال تولید محصولات مان را 20 درصد نسبت به پارسال افزایش دهیم.

بازار داغ صادرات ساخت ایران در آنسوی آب ها

مدیرعامل شرکت صنعتی پارس خزر معتقد است؛ ساختار قوی کنترل کیفیت از طراحی تا خدمات پس از فروش، حرف اول را در رسیدن به رونق تولید می زند؛ به طوری که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، محصولات پارس خزر در ارتقاء کیفیت، حرفی برای گفتن باقی نگذاشته و نه تنها در ایران، بلکه در اروپا و کشورهایی ازجمله کانادا، روسیه، آذربایجان، عراق و افغانستان مشتریان خودش را دارد.

حسن همتی البته کسب نشان های ویژه بین المللی محصولان و نشان های کارخانه ای بین المللی را در موفقیت صادرات تاثیر گذار می داند و می گوید: محصولات مان علاوه بر کسب 150 نشان ملی استاندارد، موفق به دریافت گواهینامه و نشان(CE) اروپا و استاندارد (TUV) اتحادیه بازرسی و پایش فنی اروپا هم شده است.

سکوی پرتابی دیگر از تولید لوازم کوچک به لوازم بزرگ

آنطور که پیداست بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی کوچک با جهش تولید قابل ملاحظه بزرگ تر شده است و حالا افزون بر تولید لوازم خانگی کوچک، قدم در مسیر تولید لوازم خانگی بزرگ هم گذاشته است.

مدیرعامل بزرگترین شرکت تولید لوازم خانگی کوچک ایران می گوید: از امسال، تولید ماشین لباسشویی تمام خودکار با جدیدترین فناوری ساخت را به دیگر خطوط تولیدمان اضافه کرده ایم.

حسن همتی با بیان اینکه این محصول جدید به لحاظ کیفیت و کارایی با محصولاتِ مشابه اروپایی برابری می کند افزود: از ابتدای امسال تاکنون 30 هزار دستگاه ماشین لباسشویی با قیمت مناسب تولید و روانه بازار کردیم.


تضمین کیفیت کالا ، پشت گرمی تولید و مصرف

مدیرعامل بزرگترین شرکت تولید لوازم خانگی کوچک ایران به ضمانت بی قید و شرط این برند هم اشاره می کند و می گوید: تولیدات این واحد بر اساس نوع محصول تا 25 ماه ضمانت دارد و قطعات آن هم تا 10 سال قابل تعویض است.

حسن همتی با بیان اینکه محصولات پارس خزر 475 مرکز خدمات پس از فروش در ایران دارد افزود: برگ برنده ما این است که بیشترین خدمات پس از فروش محصولات ایرانی را به مصرف کنندگان ارائه می دهیم.

وی نصب، سرویس، تعمیر و تامین قطعات محصولات را هم از خدمات این برند اعلام کرد و افزود: در زمینه تامین قطعه های تعمیری، به مشتریان خدمات ارائه می کنیم.

حسن همتی معتقد است؛ بومی سازی قطعات و مناسب بودن قیمت تمام شده باعث شده لوازم خانگی پارس خزر نسبت به کالای مشابه خارجی، قیمت مناسب تری در بازار داشته باشد و مجموعه خدمات پس از فروش در کنار کیفیت بالا، باعث شده محصولات مان همیشه مشتری خود را در بازار داشته باشد. موضوعی که بسیاری از شهروندان هم آن را تایید می کنند.

عطاءالله جوان 40 ساله رشتی که با پدر و مادرش زندگی می کند می گوید: 35سال است پنکه پارس خزر داریم و اگرچه در این مدت وسایل سرمایشی دیگری ازجمله کولر هم خریده ایم اما باز از پنکه استفاده می کنیم که هم مصرف برقش کمتر است و هم روی دور کیفیت می چرخد.

آنطور که او تعریف می کند: در تمام این سال ها پنکه پارس خزر شان، حتی یک بار هم تعمیر نرفته است.

صفیه خانم زن 58 ساله فومنی هم می گوید: سال هاست از محصولات خانگی " پارس خزر" استفاده می کنم و از انجا که قیمت مناسبی دارد، پارسال، برای جهیزیه دخترم هم از لوازم خانگی این برند استفاده کردم.

زهرا خانم 34 ساله هم می گوید: در آشپزخانه ام سر که بچرخانی، یک محصول از این برند را می بینی؛ از چایساز و توستر گرفته تا چرخ گوشت، خردکن، آبمیوه گیری و سرخ کن.


او با بیان اینکه برخی از محصولات ساخت ایران از جمله این برند از محصولات خارجی چیزی کم ندارد افزود: از کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات پارس خزر راضی هستم و استفاده از چنین کالاهای ایرانی را به دیگران هم توصیه می کنم.

وقتی بومی سازی، صنایع کوچک ایران را بزرگ و رو سفید می کند

مجموعه صنعتی پارس خزر، بزرگترین شرکت دانش بنیان، طراحی و ساخت لوازم خانگی را در ایران دارد که با تکیه بر دانش ومهندسی بومی، توانسته پا به پای محصولات اروپایی مسیر بهبود کیفیت را خوب طی کند و در بازارهای داخلی و خارجی سری از توی سرها در بیاورد.

سراغ شرکت دانش بنیان طراحی گروه صنعتی پارس خزر می روم.

مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی پارس زرآسا که زیرمجموعه صنایع پارس خزر است می گوید: همه تلاش مهندسان و طراحان این شرکت بر این است ؛ کالایی به دست مصرف کننده برسد که از نظر استانداردهای ملی و بین المللی حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

فرهمند پورعلی، کاهش واردات و قاچاق کالا، توجه به نیاز و تقاضای مشتری، کاربردی تر کردن و تنوع بخشی به محصولات، بومی سازی و ضمانت و خدمات پس از فروش را از مهم ترین دلایل موفقیت این برند می داند و اضافه می کند: اگرچه تحریم ها بسیاری از واحد های تولیدی را در تنگنا قرار داد اما فرصتی بود تا ایده های متخصصان داخلی عملی شود و بومی سازی به داد تولید برسد.

او معتقد است اگرچه بومی سازی هم هزینه هایی در پی دارد اما اگر قطعات مورد نیاز را بومی سازی نمی کردیم، با توجه به شرایط تحریم و نوسانات قیمت ارز، باید چند برابر ِ هزینه بومی سازی، صرف وارد کردن قطعات می کردیم.

مدیرعامل شرکت طراحی ومهندسی بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی کوچک ایران، با بیان اینکه در تولید 250 نوع محصول لوازم خانگی این برند، 6 هزار نوع قطعه استفاده می شود افزود: پنج هزار و 700 نوع قطعه معادل حدود 95 درصد از قطعات مورد نیاز این شرکت را بومی سازی کرده ایم و تلاش می کنیم 300 قطعه باقی مانده را هم به زودی وارد مدار بومی سازی کنیم.

فرهمند پورعلی می گوید: پس از بومی سازی در قدم بعدی تلاش می کنیم، بر روی هوشمند سازی لوازم خانگی کار می کنیم تا قابلیت استفاده از طریق رایانه و تلفن همراه در پهنه اینترنت را هم داشته باشند.

وی افزود: بناداریم محصولات هوشمندی تولید کنیم که توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند و هم اکنون متخصصان مان بر روی این کار متمرکز شده اند.

تحقق اهداف ترسیم شده تولید؛ تجربه ای که قبلا هم به بار نشسته

براساس اعلام سازمان صمت گیلان و مسئولان بزرگترین گروه تولیدی لوازم خانگی کوچک ایران، محصولات پارس خزر گیلان، در گیرودار تحریم و غائله ویروس کرونا تمام توان خود را برای رونق تولید به کار گرفته و تلاش می کند، با روش هایی مناسب، بومی سازی را به معنای واقعی کلمه تحقق بخشد و بارونق بیش از پیش تولید، سبد صادرات راهم مثل سبد تولید پر کند و محصولات ساخت ایران را به دنیا عرضه کند.

صنعتی که چند قدم بیشتر به بومی سازی 100 درصدی شان باقی نمانده و به تازگی قدم ها را بلند تر برداشته و با یک خیز قابل توجه از تولید محصولات خانگی کوچک به محصولات خانگی بزرگ تر که قیمت مشابه خارجی شان این روزها در بازار سر به فلک می کشد، توان خرید خانوارهای ایرانی را با قیمت مناسب بالا ببرد و کیفیت را همچنان ضمیمه تولیداتش کند.

بی شک صنعتی که در طول بیش از نیم قرن از پای ننشسته و اهداف ترسیم شده تولید را یکی پس از دیگری تحقق بخشیده است ، در رسیدن به اهداف دیگر تولیدهم موفق خواهد بود.

صدا و سیما

برچسب ها:

لوازم خانگی ،صنعت