۷ چیزی که بیشتر باید تمیز شوند!

1402/03/18

نکات خانه‌داری در تابستان
۷ چیزی که بیشتر باید تمیز شوند!
با در و پنجره‌های باز هنگام تابستان، علاوه بر نور و گرما مقدار زیادی غبار نیز وارد خانه شما می‌شود و بهتر است این موارد را رعایت کنید.
تابستان معمولا فصل اوقات فراغت و استراحت است که می‌توانیم از روزهای طولانی‌تر لذت ببریم، زمان بیشتری را زیر نور خورشید بگذرانیم و در نهایت سفرهای جاده‌ای برویم؛ اما تابستان به هیچ وجه فصل بیکاری نیست.

در حقیقت برخی کارهای خانه هستند که در تابستان نیاز به توجه بیشتری دارند. در این مطلب فهرستی از هفت موارد که باید در تابستان باید بیشتر تمیز شوند را برای شما تهیه کرده‌ایم.

آشپزخانه

آشپزخانه هرچند یک فضاست نه یک شی خاص، اما از آنجا که موارد زیادی در این فضا نیاز به تمیزکاری دارند، طبقه‌بندی این اشیا در آشپزخانه ساده‌تر است. اطراف سینک و فاضلاب و نقاطی که بیشتر از همه لمس می‌شوند مانند لوازم خانگی، میزها و پیشخوان همگی در تابستان به تمیزکاری بیشتری نیاز دارند.

آشپزخانه‌ها از نظر رشد میکروب “کثیف‌تر” هستند چون باقیمانده غذاها، افزایش رطوبت محیط ناشی از پخت و پز، آب جاری در سینک، تماس پوست با اشیا و غیره باعث افزایش وجود میکروب‌ها در آشپزخانه می‌شوند.

لوازم خانگی

گرمای تابستان می‌تواند باعث رشد کپک در وسایلی مانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و سطل زباله شود.

سرکه و جوش شیرین برای تمیزکردن این اشیا مناسب هستند. برای تمیزکردن یک ماشین لباسشویی جوش شیرین را در محفظه لباس ریخته و سرکه را در محفظه مایع بریزید و برنامه شستشو با آب داغ را اجرا کنید.

ملحفه و حوله

در یک تابستان گرم، بیشتر عرق می‌کنید و شستن بیشتر ملحفه‌ها و حوله‌ها می‌تواند مانع رشد باکتری و ماندن گرد و غبار شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند ملافه‌های تخت خود را حداقل یک بار در هفته در تابستان حتما با آب سرد یا گرم بشویید و از مقدار مناسبی از مواد شوینده استفاده کنید. با توجه به اینکه آب گرم در ماشین لباسشویی انرژی بیشتری مصرف می‌کند، شستشوی ملحفه‌ها با آب سرد می‌تواند مصرف انرژی شما را کاهش دهد.

لباس‌ها

نیازی نیست به شما از عرق کردن تابستان بگوییم. اما مراقب باشید نکات بهداشتی شستشوی لباس در تابستان را رعایت کنید. قبل از اینکه لباس‌هایتان را در کشوی لباس بگذارید باید مطمئن شوید کاملا خشک هستند.

برای تمیزکردن لکه‌های لباس از محلولی متشکل از دو قسمت آب و یک قسمت سرکه سفید استفاده کنید و لباس‌ها را ۱۵ دقیقه در آن بگذارید تا خیس بخورند.

دیوارها

ما نمی‌دانیم هرچند وقت یکبار دیوارهای خود را تمیز می‌کنید اما قطعا باید این کار را به چک لیست کارهای نظافت تابستانی خود اضافه کنید.

به دلیل انجام ندادن این کار است که برخی خانه‌ها در تابستان بوی نا و کپک می‌دهند. با بازکردن پنجره برای جریان هوا و پاک کردن دیوارها حداقل هر ماه با سرکه و آب داغ از ایجاد کپک روی دیوارهایتان جلوگیری کنید.

کباب پز

از آنجا که گریل و کباب پز در طول تابستان بیشتر استفاده می‌شود، به تمیزکاری بیشتری هم نیاز دارد. چربی ذرات غذا و سایر زباله‌ها را باید به طور عمیق پاکسازی کنید. برای حفظ عملکرد مناسب گریل و جلوگیری از آلودگی مواد غذایی قسمت‌های بیرونی آن را بعد از هربار استفاده تمیز کنید و حداقل ماهی یک بار آن را به طور عمیق تمیز کنید.

در پایان تابستان خاکسترها را خالی کنید و همه چیز را با محلول غلیظی از صابون ظرفشویی و آب داغ بشویید و از جوش شیرین برای پاک کردن چربی‌های پخته‌شده استفاده کنید.

روکش و بالش مبلمان در فضای باز

نشستن در فضای باز راهی عالی برای لذت بردن از فصل تابستان است. با این حال طی ماه‌های گرم تابستان مبلمان و کوسن‌های فضای باز گرد و غبار و مواد حساسیت زای زیادی را به خود جذب می‌کنند.

برای جلوگیری از تجمع این مواد، روکش و بالش‌ها را به طور مرتب با جاروبرقی یا مسواک تمیز کنید و طبق دستورالعمل آن‌ها را بشویید. کوسن‌هایتان را با محلول آب گرم و سرکه بشویید، سپس بگذارید در هوای آزاد کاملا خشک شوند.


ستاره