صنعت لوازم خانگی در سال 1400 چه مسیری را پیش رو دارد؟

1399/12/11

صنعت لوازم خانگی در سال 1400 چه مسیری را پیش رو دارد؟
صنعت لوازم خانگی در ایران اگرچه پیشینه‌ ارزشمندی همچون ارج و آزمایش و.... دارد اما طی سال‌ها حضور پررنگ برندهای های خارجی و ناکارآمدی‌ها و ضعف مدیریتی و .... به رغم همه پتانسیل‌های داخلی ترجیح داده بود بدون هرگونه جاه‌طلبی و بلندپروازی، زیر سایه برندهای خارجی فعالیت کند و به سهم اندک از بازار قانع باشد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، آخرین گزارش رسمی آمار فروش لوازم خانگی از تورم در بهمن‌ماه حاکی از آن است که تا پایان سال تورم نقطه‌ای در بازه ۴۸ تا ۵۰ درصد و تورم متوسط در سطح ۳۶ درصد ثبت خواهد شد. این یعنی بسیاری از کالاها از سبد خرید مصرف‌‍ کننده حذف شده است و کالایی همچون لوازم خانگی از کالای مصرفی با دوام تبدیل به کالاهای سرمایه‌ای شده است. تأمین مواد اولیه مورد نیاز از پتروشیمی‌ها و صنایع فولادی نیز همچنان یکی از چالش‌های تولید لوازم خانگی و تولید کنندگان آن است که نیازمند نظارت بیشتر است.

از طرف دیگر گزارش اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد یکی از معضلاتی که اکثر بنگاه‌ها طی ماه‌‎های اخیر در بخش صنعت با آن روبرو بوده‌اند کمبود شدید نقدینگی است. همچنین کاهش تقاضا و سفارشات جدید مشتریان هم برای سومین ماه پیاپی در اکثر صنایع وجود داشته است و صنایع، آمار فروش لوازم خانگی بسیار پایین داشته‌اند.

در واقع سال ۹۹ اما برای صنعت لوازم خانگی با وجود همه سختی‌ها، نقطه عطف بزرگی بود. سالی که مجموع عوامل دست به دست هم داد تا این صنعت مجبور به پوست‌اندازی شود؛ سالی که بعد از گیجی اولیه ضربه دور جدید تحریم‌ها، جهش نرخ ارز تا ۳۳ هزار تومان، رشد بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه، گرانی‌ تولید لوازم خانگی ، بازار بدون مشتری و سکته‌های هر از چندگاه ناشی از بخشنامه‌های متعدد و تغییرات پی درپی متولیان و آشفته‌ بازار دخالت‌ها، رفته رفته سرپا شد و برای بقاء جنگید و هزینه داد.

کمبود مواد اولیه و مشقت تامین ارز در سالی که گذشت، تولید لوازم خانگی را بیش از پیش گران کرد و تولیدکننده را ناچار به افزایش چندباره قیمت‌ها کرد. در این بین سودجویی‌ها هم به افزایش قیمت‌ها دامن زد.

گزارش مرکز آمار در سال ۹۹ نشان داد درصد تغییرات شاخص قیمت تولید کننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاییز ١٣٩٩ به ٧٧,٣ درصد رسیده است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل پاییز ١٣٩٩ نسبت به فصل پاییز ١٣٩٨، ٧٧.٣ درصد افزایش داشت.

براساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت هم، شاخص مدیران خرید صنعت در دی‌ماه، ۷۹/۴۹ است، همچنان فعالان اقتصادی در بخش صنعت برای سومین ماه پیاپی رکود را گزارش کرده‌اند اگرچه میزان آن در این ماه بسیار کم شده است.

پایین آمدن قدرت خرید مصرف‌کننده و تورم سرسام‌آور در سال۹۹ نیز مشتریان این بازار را فراری داد و رکود بازار عمیق‌تر شد.

آخرین گزارش رسمی آمار فروش لوازم خانگی از تورم در بهمن‌ماه حاکی از آن است که تا پایان سال تورم نقطه‌ای در بازه ۴۸ تا ۵۰ درصد و تورم متوسط در سطح ۳۶ درصد ثبت خواهد شد. این یعنی بسیاری از کالاها از سبد خرید مصرف‌‍ کننده حذف شده است و کالایی همچون لوازم خانگی از کالای مصرفی با دوام تبدیل به کالاهای سرمایه‌ای شده است.

از طرف دیگر گزارش اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد یکی از معضلاتی که اکثر بنگاه‌ها طی ماه‌‎های اخیر در بخش صنعت با آن روبرو بوده‌اند کمبود شدید نقدینگی است. همچنین کاهش تقاضا و سفارشات جدید مشتریان هم برای سومین ماه پیاپی در اکثر صنایع وجود داشته است و صنایع، آمار فروش لوازم خانگی بسیار پایین داشته‌اند.

تأمین مواد اولیه مورد نیاز از پتروشیمی‌ها و صنایع فولادی نیز همچنان یکی از چالش ‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی است که نیازمند نظارت بیشتر است.

در حال حاضر نیز آینده مبهم مذاکرات برجامی روند حرکت دلار را سینوسی و نامنظم کرده است و در این بین صنایعی چون لوازم خانگی که بخشی از تامین قطعات و مواد اولیه آن به نرخ ارز وابسته است، بیشترین تاثیر را از این روند می‌گیرند.

با همه این شرایط و چالش‌هایی تولید که موردی و خلاصه‌وار مرور شد، صنعت لوازم خانگی ایران اما در حال حاضر سرپاست و از پس تامین نیاز بازار داخل برآمده است؛ اگرچه در فرایند اعتمادسازی برای مصرف‌ کننده‌ داخلی که سال‌ها سلیقه‌اش با برندهای خارجی خو گرفته، همچنان با چالش رو به روست؛ اما شاید کلیشه ‌وار باید اعتراف کرد تحریم برای صنعت لوازم خانگی تبدیل به فرصت شد؛ چرا که عموم مصرف‎کننده هم گزینه‌ای جز خرید از برندهای داخلی پیش رو نداشت.

بازی در زمینی بدون حضور بزرگان و غول‌های این صنعت اما خطر درجا زدن و دچار شدن به سرنوشت صنعت اول کشور را همواره بیخ گوش صنعت لوازم خانگی قرار داده است. دوام در سبد خرید خانوار و دستیابی به بازارهای صادراتی بیش از هر چیز نیازمند بهبود کیفیت، خدمات و همگام شدن با تکنولوژی روز دنیا برای دومین صنعت ایران است که ارزش افزوده بالایی هم دارد.

این صنعت به عنوان صنعتی که بیش از هر صنعت و تکنولوژی دیگری با زندگی مردم در ارتباط است، نیازمند حمایت است و شاید بهترین حمایت از این صنعت دخالت نکردن و روان کردن مسیر تولید و کسب و کار از سوی متولیان برای فعالان این صنعت باشد که عمدتا از بخش خصوصی هستند و ثابت کرده‌اند از پس تامین نیاز بازار داخل بر می‌آیند و اگر موانع کم شود و اندکی بلندپروازی و جاه‌طلبی داشته باشند می‌توانند سهم خوبی هم از بازارهای صادراتی داشته باشند.

تصلا