کاهش قیمت‌ها در بازار لوازم‌ خانگی

1402/03/23

کاهش قیمت‌ها در بازار لوازم‌ خانگی
در پی کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته، بازار لوازم‌خانگی نیز متاثر از این مساله با کاهش قیمت شدید در محصولات مختلف مواجه شده است. با این حال خریداری در بازار وجود ندارد.
کاهش قیمت‌ها در برخی محصولات به اندازه‌ای است که برخی کسبه حتی با ضرر اقدام به فروش کالاها می‌کنند.

یکی از فروشندگان بازار «امین‌حضور» گفت: تلویزیون ۱۸ میلیون تومانی دوو که با ۲ درصد مالیات باید بفروشیم، اکنون در قیمت ۱۵.۷ میلیون تومانی خریدار ندارد.

وی با نشان دادن فاکتور رسمی ۱۷ میلیون و ۱۳۷ هزار تومانی یک مدل تلویزیون ایکس ویژن، افزود: برای این کالا نیز با قیمت ۱۶.۵ میلیون تومانی، خریداری وجود ندارد.

این فعال بازار لوازم‌خانگی اظهار داشت: به طور مشخص از ۲۵ اردیبهشت شاهد «زیر فروشی» (فروش زیر قیمت خرید) از سوی بسیاری از کسبه هستیم. به طور مثال تلویزیون ۶۵ اینچ دوو که حدود یک ماه پیش ۳۵ میلیون تومان قیمت داشت، امروز در ۲۹ میلیون تومان مشتری ندارد یا محصول ساید بای ساید دوو که در همان زمان ۹۰ میلیون تومان قیمت خورده بود، امروز در ۷۷ میلیون تومان نیز بدون مشتری مانده است.

وی، رکود شدید حاکم بر بازار و مشکلات موجود از جمله پرداخت اجاره‌بهای مغازه، داشتن چک، لزوم پرداخت دستمزد کارگر، ترس از ریختن آبرو و غیره را دلیل فروش زیرقیمت کسبه عنوان کرد.

کالا روی دست قاچاقچیان ماند

مغازه‌دار دیگری درخصوص قیمت کالاهای قاچاق یا به قول خودش «بدون گارانتی» به ایرنا گفت: کاهش قیمت شدید در این حوزه را نیز شاهدیم و به‌ویژه قیمت تلویزیون‌های قاچاق به شدت کاهش داشته است.

وی بیان‌داشت: حتی قاچاقچی‌ها که از ترس گرفتار شدن در چنگال قانون، کالاهایشان را در کمترین زمان تخلیه می‌کنند، این روزها بارها روی دست‌شان مانده است.

این فعال بازار ادامه‌داد: وضعیت به‌گونه‌ای است که قاچاقچی حاضر است حتی با ۱۰۰ هزار تومان سود بارش را جابه‌جا کند، اما خریداری وجود ندارد.

وی به کاهش قیمت پنج میلیون تومانی یک مدل تلویزیون سونی قاچاق، افت ۵.۲ میلیون تومانی کولر گازی قاچاق یا کاهش سه میلیون تومانی یک مدل سرخ‌کن قاچاق اشاره و اضافه‌کرد: با وجود ریزش قیمت‌ها، خریداران به‌دلیل روند کاهشی نرخ ارز و امید به کاهش بیش از پیش نرخ ها، همچنان دست از خرید کشیده‌اند.

همچنین کاسب دیگری در بازار اظهار داشت: بازار به قدری در رکود فرو رفته که پیش از ظهر روز گذشته شاهد تعطیلی بسیاری از مغازه‌ها بودیم.

وی گفت: وقتی فروشنده نتواند کالای خود را بفروشد، بالطبع پولی برای خرید از تولیدکننده نخواهد داشت و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۲ ماه دیگر از نظر عرضه در بازار به مشکل بربخوریم.

درخواست افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان با وجود رکود معاملات

با این حال شنیده‌ها حاکی است تولیدکنندگان نه تنها کاهش قیمت نداده‌اند، بلکه مصرّانه به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند. به طوری که به گفته یکی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، وقتی همه مولفه‌های تولید در ماه‌های گذشته با افزایش مواجه شده، چطور می‌توان انتظار افزایش قیمت نداشت؟

یکی از اعضای هیات رییسه انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران نیز با تایید درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها، بیان‌داشت: در این زمینه شرکت‌ها و تولیدکنندگان، مدارک و مستندات لازم را به سازمان حمایت ارسال کرده‌اند.

ایرنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما