تغییر جایگاه ایران از واردکننده به صادرکننده لوازم خانگی

1402/03/27

تغییر جایگاه ایران از واردکننده به صادرکننده لوازم خانگی
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور تا 5 سال گذشته بیش از 3.5 میلیارد دلار واردات در حوزه لوازم خانگی داشت اما امسال نه تنها این رقم سهم تولید داخل شده است بلکه 365 میلیون دلار هم در بخش صادرات لوازم خانگی رقم خورده است.
ابوالفضل ابوترابی در حاشیه بازدید از خطوط و واحدهای تولیدی گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، اظهار داشت: صنعت لوازم خانگی یک صنعت با تکنولوژی بالا، با نیاز به آب کم نسبت به دیگر صنایع و دارای ارزش افزوده بسیار است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر توسعه واحدهای بزرگ‌مقیاس لوازم خانگی برای کاهش بهای تمام‌شده و هزینه‌های تولید و ظرفیت اجرای چنین سیاستی اظهار کرد: توسعه واحدهای بزرگ‌مقیاس ما که سبب ایجاد اشتغال پایدار شده و به تبع آن می‌توانند بسیاری از کارگاه های کشور را فعال کنند، باید براساس آمایش سرزمینی صورت گیرد؛ در استانی مانند اصفهان آمایش سرزمینی به استفاده از تکنولوژی، نیروی کار با دانش بالا و آب بَر نبودن تعبیر می‌شود که خوشبختانه واحدهای تولیدی صنعت لوازم خانگی هر سه ویژگی را با هم دارد.

ابوترابی ادامه داد: از سویی هم 40 درصد بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که در چنین شرایطی، تولیدکنندگان با نیازی که به افراد ماهر در حوزه فن و تکنولوژی دارند، می توانند تحصیل‌کنندگان دانشگاهی را جذب محیط کار کنند که این اتفاق هم رقم خورده است.

دولت قانون رفع موانع تولید را عملیاتی کند

ابوترابی در خصوص چالش هایی که امسال برای حوزه تولید لوازم خانگی برای تامین ارز تولیدکننده و سایر موارد ایجاد شد نیز اظهار کرد: علاوه بر اینکه در برنامه هفتم توسعه این موضوع لحاظ شده است، مجلس هم اقداماتی در قالب قانون انجام داده است که یکی از آنها قانون رفع موانع تولید است؛ هرچند اگر مجلس قانون را وضع و دولت اجرا نکند، فایده ای ندارد؛ از همین رو انتظار داریم دولت قانون را عملیاتی کند.

وی با بیان اینکه در این قانون مشوق هایی برای صادرات تولیدکننده در نظر گرفته شده است، گفت: با تحقق این موضوع، واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید هم با تخفیف قابل تحقق است. در این قانون به کاهش بروکراسی به خصوص برای صدور مجوزها با الزام دولت به راه اندازی درگاه ملی مجوزها توجه شده است.

نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: اگر این قانون اجرایی شود، کشور ما در حوزه نظام اداری با تحول اساسی روبرو می شود؛ هرچند دولت اهتمام به این موضوع دارد اما مردم هنوز محصول این قانون را ندیده اند.

وی در خصوص جایگاه حل مسأله قیمت‌گذاری دستوری برای حوزه تولید در قانون رفع موانع تولید بیان کرد: فلسفه حذف ارز ترجیحی اساسا این بود که واردات و صادرات با دلار آزاد انجام شود و قیمت‌گذاری دستوری هم با اجرای این تصمیم، از دستور کار دولت خارج شود اما شرایط کشور اجازه نداد سال قبل، قانون حذف ارز ترجیحی محقق شود در واقع حاکمیت همچنان به خاطر حمایت از مصرف‌کننده هنوز اقدام به اجرای این قانون نکرده است.

این نماینده مجلس در ادامه در بازدید از زنجیره ارزش گروه صنعتی انتخاب الکترونیک افزود: با توجه به ارزش بالای تولیدات در این مجموعه، در این گروه از ظرفیت آمایش سرزمینی به بهترین وجه استفاده شده است. مصرف آب حداقلی و ارزش افزوده بسیار زیادی که این صنعت ایجاد می کند، سبب شده تا این صنعت نمونه ای از یک صنعت سبز باشد.

وی با بیان اینکه این گروه صنعتی، امروز یک سوم محصولات تولید لوازم خانگی ایران را در خانه های ایرانیان آورده است و درحدود یک سوم نیاز مصرف‌کنندگان را تامین می کند، اظهار کرد: از سال 1397 که برندهای لوازم خانگی خارجی با دراختیار داشتن 80 درصد سهم بازار کشور، بازار ایران را ترک کردند، تولیدکنندگان ملی نیاز مصرف کننده داخلی را پاسخ داده و در عمل، با نگاه به تولید داخل و تولید صادرات‌محور، توسعه این صنعت و برندهای ملی را در پیش گرفتند. استان اصفهان هم اکنون قطب تولید لوازم خانگی در کشور است و صنعت لوازم خانگی نیز نمونه ای از توسعه یک صنعت سبز و سازگار با آمایش سرزمینی به شمار می رود.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما