لوازم خانگی ارزان می‌شود؟

1402/03/29

لوازم خانگی ارزان می‌شود؟
بازار لوازم خانگی در سال‌جاری با دو افزایش قیمت روبه‌رو شد به طوری که در اواخر فروردین ماه سال‌جاری ۱۵ درصد و در ۲۰ اردیبهشت ماه نیز ۱۰ درصد به نرخ لوازم خانگی اضافه شد، این در حالی است که اتحادیه و اصناف مرتبط با این بازار این اقدام را خودسرانه عنوان و اعلام کردند این افزایش قیمت‌ها هیچ‌کدام براساس مصوبه ستاد حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نبوده است.
با وجود اینکه اتحادیه لوازم خانگی معتقد است این بازار در رکود کامل به سر می‌برد و فروش کاهش یافته، اما مشاهدات خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی از بازار امین حضور مؤید این است که از ابتدای سال‌جاری تاکنون خرید مردم از این بازار با رشد محسوسی روبه‌رو شده و امین حضور شلوغ‌تر از سال گذشته است.

از طرف دیگر با توجه به کاهش نرخ ارز در ماه جاری شاهد آن هستیم که قیمت برخی از اقلام لوازم خانگی با کاهش محسوسی روبه‌رو شد تا جایی که می‌توان کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را در این بازار مشاهده کرد.

بطوری که با بررسی قیمت‌ها در سایت‌های فروش لوازم خانگی کاهش قیمت برخی لوازم خانگی تا ۱۰ درصد دیده می‌شود.

می‌توان عامل دیگر افت قیمت کالاها، از جمله لوازم خانگی را مربوط به کاهش نقدینگی دانست. تدبیر بانک مرکزی و دولت در مهار نقدینگی باعث شده است که در این بزنگاه که شاهد کاهش قیمت دلار هستیم قیمت کالا‌ها نیز نزولی شود. سال گذشته میزان رشد نقدینگی ۹ واحد درصد کاهشی شد؛ بنابراین باتوجه به اینکه یکی از متغیر‌های مهم در تورم، نقدینگی است می‌تواند بعد از مدتی در کاهش نرخ تورم و درنهایت پایین آمدن قیمت‌ها مؤثر باشد.

جزئیات ریزش قیمت‌ها در امین‌حضور

در کالا‌هایی همچون ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر، تلویزیون و... کاهش یک تا دو میلیون تومانی قیمت وجود دارد. برای مثال قیمت یک ماشین لباسشویی، از ۱۶ میلیون تومان به ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افت قیمت داشته است.

برای لوازم خانگی دیگر، مانند یخچال و فریزر ساید بای ساید کاهش دو میلیون تومانی مشاهده می‌شود؛ یعنی از ۴۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، به ۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

یکی از فروشندگان بازار «امین‌حضور» در همین رابطه گفت: تلویزیون ۱۸ میلیون تومانی مدل دوو که با دو درصد مالیات باید بفروشیم، اکنون با قیمت ۱۵ و نیم میلیون تومانی خریدار ندارد. تلویزیون ۶۵ اینچ دوو هم که حدود یک ماه پیش ۳۵ میلیون تومان قیمت داشت، در ۲۹ میلیون تومان مشتری ندارد یا محصول سایدبای‌ساید دوو که در همان زمان ۹۰ میلیون تومان قیمت خورده بود، امروز در ۷۷ میلیون تومان نیز بدون مشتری مانده است.

مغازه‌دار دیگری درخصوص قیمت کالا‌های قاچاق یا به قول خودش «بدون گارانتی» هم گفت: کاهش قیمت شدید در این حوزه را نیز شاهدیم و بویژه قیمت تلویزیون‌های قاچاق به‌شدت کاهش داشته است. حتی قاچاقچی‌ها که از ترس گرفتار شدن در چنگال قانون، کالاهایشان را در کمترین زمان تخلیه می‌کنند، این روز‌ها بار‌ها روی دست‌شان مانده است. این فعال بازار ادامه داد: وضعیت به‌گونه‌ای است که قاچاقچی حاضر است حتی با ۱۰۰ هزار تومان سود بارش را جابه‌جا کند، اما خریداری وجود ندارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش چشمگیر قیمت تلویزیون سونی قاچاق، افت بیش از ۵ میلیون تومانی، کولر گازی قاچاق با کاهش ۳ میلیون تومانی و سرخ‌کن قاچاق؛ همگی نشانگر این است که با وجود ریزش قیمت‌ها، خریداران به‌دلیل روند کاهشی نرخ ارز و امید به کاهش بیش از پیش نرخ‌ها، همچنان دست از خرید کشیده‌اند.

کاهش قیمت لوازم خانگی خارجی در بازار

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در خصوص بازار لوازم خانگی اظهار کرد: بازار لوازم خانگی همچنان با رکود شدیدی روبه‌رو است و این امر برای فروشندگان مشکل ساز شده است.

وی افزود: با این حال با توجه به وضعیت اقتصادی مردم فروشندگانی که محصولات خود را قسطی به فروش می‌رسانند نفع بیشتری می‌برند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قیمت لوازم خانگی در سال‌جاری با افزایش محسوسی روبه‌رو شد، ولی این امر بدون مصوبه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بوده است.

وی در پایان با اشاره به کاهش نرخ ارز و تأثیر آن در بازار لوازم خانگی اظهار کرد: قیمت بسیاری از کالا‌های خارجی و قاچاق موجود در بازار لوازم خانگی به تبع کاهش نرخ ارز با افت قیمت محسوسی روبه‌رو شده‌اند.

کاهش ۱۵ درصدی قیمت‌ها

محمد طحان‌پور، فعال صنفی بازار لوازم خانگی نیز در این باره گفت: افزایش قیمت‌ها و کاهش تقاضای ناشی از کاهش توان خرید مردم سبب شد تا این برند‌ها نسبت به کاهش قیمت خود اقدام کنند و مسلماً بقیه برند‌های لوازم خانگی نیز همین کار را انجام می‌دهند چرا که نرخ ارز نیمایی که مورد استفاده این صنعت بود، کاهش یافته و برخی از صاحبان این صنعت به دلیل اینکه احتمال افزایش دوباره نرخ ارز را می‌دیدند، قیمت‌های خود را نگه داشتند، اما طی ماه‌های گذشته نوسان چندانی را ندیدند و بنابراین قیمت‌های خود را کاهش دادند.

وی افزود: از مردم درخواست می‌کنیم که هنگام خرید لوازم خانگی، نیاز خود را از هر فروشگاه و مغازه‌ای تأمین نکنند و حتماً قبل از خرید پروانه آن‌ را چک کنند و دوم اینکه قبل از خرید، لیست قیمت رسمی و شرکتی را با سربرگ و مهر و امضای رسمی از فروشنده بخواهند و از آن‌هایی که ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت را اعمال کرده‌اند، خریداری کنند.

اقتصاد24
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما