قم قطب تولید لوازم خانگی می‌شود

1402/04/10

قم قطب تولید لوازم خانگی می‌شود
شهرک های صنعتی از جمله ظرفیت های اساسی قم هستند اما به شرطی که بتوان محاصره مشکلات را برای آنها در هم شکست.
کمتر کسی می‌داند قم دارای هفت شهرک صنعتی مهم و استراتژیک است که در زمینه‌هایی فعالیت دارند اما جالب توجه است که در این استان واحدهای تولیدی صاحب نامی هستند که مرزهای تحریم را شکسته و در منطقه حرفی برای گفتن دارند.

در کنار تحریم، قوانین دست و پاگیر، انواع بروکراسی‌ها و هم‌چنین سنگ‌اندازی بانک‌های عامل در زمینه تزریق منابع بانکی و غیره گلو واحدهای تولیدی را فشرده و فعالیت آن‌ها را قفل کرده اما با این وجود در یکی از شهرک‌های مهم صنعتی قم دو واحد تولیدی وجود دارند که در شرایط کنونی به ندای رهبری که بارها و در طول سالیان متوالی بر رشد تولید داخلی تأکید داشتند لبیک گفته و محصولات آنها در بازارهای جهانی در کنار رقبای خارجی خودنمایی می‌کند.

در دهه تولید و تجارت و با هدف آشنایی با وضعیت تولید و صنعت استان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت تور رسانه‌ای تشکیل و خبرنگاران با وضعیت چرخ تولید که با دستان کارآفرینان و کارگران آشنا می‌شوند.

تولید لوازم خانگی کاملاً ایرانی و شکسته شدن مرزهای تحریم دشمن

نخستین واحد تولیدی مورد بازدید خبرنگاران شرکت پاکشوما است شرکتی که در تولید لوازم خانگی در کشور و حتی منطقه حرفی برای گفتن داشته و قدمتی ۴۸ ساله دارد این شرکت محصولات متعددی را به بازارهای داخلی روانه کرده از جمله ماشین هلی لباسشویی و یخچال فریزر و ماشین ظرف‌شویی و اکنون خط تولید کولرهای گازی و جارو برقی بدون کیسه آن فعال است.

اما آن چه که قابل تأمل است نظر یک خبرنگار ژاپنی طی بازدید از این واحد تولیدی است که در مقاله خود در روزنامه «آساهی» «آقای کنتا ایجیما» درباره این شرکت تولیدی در قم گفته است: «این گروه طی دوسال اخیر با توجه به تحریم‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی توانسته دستاوردهای بسیار زیادی از جمله انتقال تکنولوژی خطوط تولید تمام رباتیک یخچال فریزر و افتتاح بزرگترین کارخانه انواع کولر گازی در ایران را در کارنامه خود داشته باشد؛ علیرغم اعمال تحریم‌های بین‌المللی موفق به رشد تولید و عرضه محصولات ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و جاروبرقی به بازارهای داخلی و خارجی در کنار افزایش اشتغالزایی بیش از دو هزار نفر شده است.

توسعه سرعت گرفت

محمد میمندی مدیر روابط عمومی شرکت پاکشوما در ارتباط با وضعیت تولید این واحد مهم در قم به خبرنگار بازار می‌گوید: در حالی در ابتدای شروع کار این واحد تولید تنها ۱۰۰ هزار متر مربع وسعت داشت اما اکنون توانستیم ۴۰۰ هزار متر مربع را به این مجموعه اضافه و افق‌ها و چشم‌اندازهایی را برای توسعه بیشتر و راه‌اندازی فازهای مختلف برای فعالیت در نظر داریم.

وی درباره هدف از توسعه و افزایش فازهای تولیدی این واحد، می گوید: پاکشوما برای بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم فرصت‌های شغلی ایجاد کرده است و هدف و فلسفه توسعه و افزایش خطوط تولید در کنار اشتغال زایی اهداف بلندمدت دیگری هم چون قطع وابستگی ارزی و تولید لوازم خانگی ایرانی و توسعه و حمایت از تولیدات ملی خواهد بود.

تولید کولرهای گازی ایرانی گامی برای رقابت با محصولات خارجی

تور رسانه‌ای به سمت یکی از فازهایی که جدیداً به این واحد تولید اضافه شده هدایت می‌شود. کارگران جوان که بانوانی هم در بین آنها دیده می‌شوند مشغول کار هستند. مدیر روابط عمومی شرکت پاکشوما درباره تولید کولرهای گازی که برند کاملاً ایرانی هستند می‌گوید: شرکت پاکشوما این افتخار را دارد در زمینه بومی‌سازی تولید کولرهای گازی هم ورود کرده است و ظرفیت تولید آن سالانه ۱۷۵ هزار دستگاه در مدل‌های ۹ هزار و تا ۶۰ هزار برای مصارف خانگی و صنعتی است.

وی در ارتباط با خط تولید کولرهای گازی در این شرکت بیان می‌کند: در این واحد خط تولید لوله‌های مسی در مجموعه راه‌اندازی شده است که با وجود تحریم‌های ظالمانه و وضعیت اقتصاد می‌تواند کار عظیمی در زمینه خودکفایی به شمار رود این محصول شاید بتواند در بازار خارج از کشور رقابت کند چرا که مواد اولیه آن کاملاً ایرانی است و از جهتی خلوص مس ایران نیز در دنیا بالای ۹۸ درصد است.

میمندی در پاسخ به این سئوال که آیا تولید لوازم خانگی کشور کاملاً ایرانی و یا مونتاژی است؟ عنوان می‌کند: شرکت به سمت تولید قطعات کاملاً ایرانی گام‌هایی برداشته لذا ما قطعاتی داریم که اکنون در این واحد تولید می‌شوند اما قطعاتی هم هستند که به دلیل این که تکنولوژی آن در کشور وجود ندارد ما چاره‌ای جز واردکردن قطعات از خارج از کشور نداریم.

خنجر خودتحریمی‌

مدیر روابط عمومی شرکت پاکشوما در ادامه به برخی سنگ‌اندازی‌ها و موانعی که بر سر فعالیت این واحد تولیدی وجود دارد اشاره و می‌گوید: مشکلی برای رقابت با محصولات خارجی نداریم ما برای دریافت برخی قطعات گمرک می‌پردازیم این امر باعث شده قیمت تمام شده محصولات را افزایش دهد اگر قانون برگشت حقوق از عوارض گمرکی در حوزه صادرات محقق شود ما توانایی آن را داریم که با افتخار با محصولات خارجی و برندهای خارجی لوازم خانگی رقابت کنیم.

اما اگر بروکراسی‌ها و قوانین دست و پا گیر مانع نشوند و مهم‌تر از آن منابع بانکی به موقع تزریق شود، قم در آینده نزدیک قطب تولید لوازم خانگی کشور و منطقه خواهد شد. طبق گفته محمود ابراهیمی مدیر این واحد تولیدی، با اجرای فازهایسه و چهار توسعه و افزایش سطح زیربنای تولید تا ۴۰۰ هزار متر مربع، گروه پاکشوما تبدیل به بزرگترین کارخانه لوازم خانگی در سطح کشورهای منطقه خاورمیانه خواهد شد و این تازه شروع ماجراهای بزرگ صنعتی این گروه است چرا که قصد دارد تا سال ۱۴۰۲ به ۱۵ کشور اروپایی، آفریقایی و آسیایی کالاهای خود را صادر نماید.

افزایش تولید در کنار مدیریت و بهره‌وری در مصرف انرژی

واحد تولید آجرهای نسوز کاملاً استاندارد دومین مقصد بازدید تور رسانه‌ای است، شرکتی به نام آذرخش در شهرک محمودآباد از شرکت‌های مهم صنعتی قم قرار دارد. فراموش نکنیم که در سال ۱۴۰۰ اتفاقات تلخی برای واحدهای تولیدی و صنعتی نه تنها قم بلکه کشور رخ داد و آن خاموشی‌های برق بدون برنامه‌ریزی که آسیب فراوانی به بخش تولید قم وارد کرد.

یکی از مؤسسان واحد تولیدی آجرهای نسوز که در زمینه تولید و اشتغال و هم‌چنین ارزآوری حرفی برای گفتن دارد به میان خبرنگاران آمده و در ابتدا در ارتباط با وضعیت صنعت کانی‌های غیر فلزی در ایران انتقاد کرده و می‌گوید: در صنعت کانی‌های غیر فلزی به رغم ظرفیت‌هایی که داریم استانداردسازی درستی نداریم فروش محصولات غیر فلزی مثل سنگ گچ و صادرات آن مطلوب نیست کار درست این است که راهکارهایی برای ذخیره انرژی ایجاد شود تا این سرمایه ملی هدر نرود.

محمد سیفی با بیان اینکه با هدف مدیریت انرژی واحد تولیدی آذرخش در کنار این که خط تولیدی جدیدی را افتتاح کرده و این واحد را توسعه داده و از سویی محصولات تولیدی آن هم دو برابر افزایش یافته است ما توانستیم میزان مصرف انرژی را در یک تن تولید به یک هفتم کاهش دهیم و در حفظ منابع انرژی کشور صرفه‌جویی کنیم، می گوید: اگر دولت در زمینه مدیریت انرژی برنامه‌ای دارد باید برای هر نوع واحد تولیدی نسخه‌ای جدا در نظر گرفته شود و یا استثناهایی در نظر گرفته شود چرا که برای واحد تولیدی مانند آذرخش این نوع قطعی‌ها عواقب و ضربه‌های سنگینی به همراه خواهد داشت.


اشتغال زایی در عین مشکلات

به گفته این فعال اقتصادی، در شرایط کنونی در مجموعه آذرخش میزان تولید آن دهم در شرایط تحریم حدود ۵۰ هزار تن در سال و حدود ۳۰۰ هزار قطعه در روز است و برای بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۴۵۰ نفر بدون محاسبه نیروهای دفتری اشتغال زایی صورت گرفته ون با توجه به رکود حاکم بر صنعت ساختمان و به منظور گسترش بازار خارجی اقدام به راه‌اندازی خط چهارم تولید محصولات خود کردیم.

سیفی که عضو گروه بین‌المللی شرکت آذرخش و عضو مؤسسان آن هم به شمار می‌رود می‌افزاید: آجر نسوز آذرخش با ۳۵۰ مدل متنوع در بازار داخلی و خارجی در حال فعالیت است و این محصولات در طول سال‌های گذشته در پنج قاره جهان مورد استفاده واقع شده و به تنوع در محصول که در رنگ‌ها و سایزهای مختلف و شرایط مقاوم تولید می‌شود.

به گزارش بازار؛ با توجه به ظرفیت‌هایی که در برخی بخش‌های تولیدی قم در زمینه ارزآوری وجود دارد باید تمرکز دست اندرکاران و مسئولان اقتصادی استان بر صنعت کفش، لوازم خانگی، پوشاک ایرانی اسلامی و چادر مشکی و فرش دست‌بافت بیشتر شود.