حال بازار لوازم خانگی خوب نیست

1402/04/11

حال بازار لوازم خانگی خوب نیست
پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: ۳۰ درصد از قطعات مورد نیاز برای ساخت لوازم خانگی وارداتی بوده اما ارز مورد نیاز تامین نشده است.
اکبر پازوکی با بیان اینکه ۳۰ درصد از قطعات مورد نیاز برای ساخت لوازم خانگی وارداتی است اما ارز مورد نیاز تامین نشده گفت: بسیاری از تولید کنندگان از اینکه کالاهایشان در انبار گمرکات مانده و ترخیص نمی شود ناراضی هستند.

وی افزود: دولت باید مهار تورم را در دست بگیرد زیرا نه تولید کننده و نه مصرف کننده توانایی پایین آوردن تورم را ندارد.

لزوم کاهش نرح مواد اولیه

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: به منظور پایین آوردن قیمت لوازم خانگی باید نرخ مواد اولیه کاهش یافته و تثبیت شود.

پازوکی ادامه داد: صنعت تولید برخی از لوازم خانگی مانند ماکروویو، اسپرسو ساز و قهوه جوش وارد کشور نشده است.

به گفته وی تنها ۳۰ درصد از نیاز داخلی در زمینه تولید ماکروویو در داخل صورت می گیرد.

سازمان حمایت مسئول تعیین قیمت

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه مسئول قیمت گذاری بر روی اجناس سازمان حمایت است، گفت: ملاک تصمیم گیری در این مورد بازار نیست و هنگامی که این موضوع در سامانه ۱۲۴ اتفاق بیفتد می شود نتیجه گرفت که آیا لوازم خانگی دچار افزایش قیمت شده اند یا خیر. گرچه در بازار قیمت ها طور دیگری باشد.

پازوکی در ادامه گفت: با به وجود آمدن اصطلاح" اگر قسطی بخری بردی" تمایل مردم به خرید اقساطی بسیار زیاد شده از سوی دیگر بانک ها نیز به جای سرمایه گذاری در بخش تولید، اعطای تسهیلات را به سمت خرید برده اند.

وی تاکید کرد: با این شرایط تولید کنندگان و فروشندگان توانایی فروش اقساطی کوتاه یا بلند مدت را ندارند.

چشم امید به دولت

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: چشم فروشندگان به دست مردم و مردم نیز به امید تعیین راهکاری از سوی دولت هستند و تا قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکند بازار از رکود خارج نخواهد شد.

پازوکی ادامه داد: در صنعت لوازم خانگی شاهد افزایش تولید، سرمایه گذاری و احداث خط های تولیدی جدید بودیم اما سوالی که پیش می آید این است که آیا توانسته ایم بازار را رونق داده و از رکود خارج و قیمت ها را ثابت نگاه داریم؟

به گفته وی انتقاد به سیاست های دولت در زمینه لوازم خانگی وارد است و ادامه داد: برای واردات خودرو تسهیلات و ارز ویژه اختصاص می یاید اما بر فروش آن در بازار نظارتی صورت نمی پذیرد و تعزیرات به سراغ فروشندگان خودروها با قیمت های نجومی نمی رود؟

وی تاکید کرد: افزایش دو الی سه درصدی نرخ لوازم خانگی جریمه های سنگین برای فروشندگان در پی دارد.

افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: برخی تولید کنندگان قیمت های خود را بین پنج تا ۱۵ درصد افزایش داده اند این موضوع غیر قانونی است.

پازوکی در ادامه با بیان اینکه مواد اولیه نباید در بورس کالا فروخته شود گفت: قیمت گذاری در بورس بر مبنای دلار بوده اما آیا حقوق کارگران ایرانی بر مبنای دلار است؟

تحلیل بازار