الزامات صادرات پایدار لوازم‌خانگی

1402/04/13

الزامات صادرات پایدار لوازم‌خانگی
دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت: صادرات پایدار لوازم‌ خانگی الزاماتی دارد که از آن جمله حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط و حرکت هماهنگ آنها، تقویت برندها، تعمیق ساخت داخل محصولات و صادرات قطعه است.
عباس هاشمی به جلسه اخیر اعضای انجمن صنایع لوازم خانگی با معاول اول رییس‌جمهوری، وزیر اقتصاد و رییس‌کل بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: گرچه صادرات این محصولات به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، منطقه سی. آی. اس و غیره انجام می‌شود، اما این صادرات پایدار نیست و باید بتوانیم همچون ترکیه از تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود حمایت کنیم.

این مقام صنفی تاکید کرد: برای صادرات پایدار باید اتفاقاتی در درون واحدهای تولیدی بیفتد و علاوه بر آن، در کلان کشور باید مواردی همچون اتصال به شبکه بانکی جهانی و بازپرداخت عوارض، سود گمرکی و دیگر پرداختی‌های صادرکنندگان (که طبق قانون باید یک ماهه باشد) را شاهد باشیم؛ این در حالی است که برخی شرکت‌ها در چهار و حتی پنج سال گذشته این ارقام را دریافت نکرده‌اند.

وی، به رفع تعهد ارزی به عنوان یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: در سایر مسائل نیز باید بتوانیم به صورت ساختاری کار کنیم؛ به‌طور مثال در ساخت قالب‌ها باید بتوانیم با همراهی شرکت‌های بزرگ قالب‌ساز چینی کنسرسیومی تشکیل دهیم و ضمن برخورداری از آموزش‌های لازم، مشارکت در تولید داشته باشیم که در این صورت به رشد پایدار دست خواهیم یافت.

هاشمی، همچنین استفاده از قابلیت‌های علمی، مالی و صادراتی سازمان‌های توسعه‌ای نظیر ایدرو و ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ کشور را در این مسیر و تثبیت صادرات مفید برشمرد که می‌توانند حلقه تکمیل‌کننده صادرات محصولات لوازم‌خانگی باشند.

وی بیان‌ داشت: انعقاد پیمان‌های تعرفه ترجیحی با دیگر کشورها برای توسعه صادرات مفید و موثر است و باید توسعه یابد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران همچنین با اشاره به اهمیت توجه به تحولات دیجیتال در سطح جهانی، اظهار داشت: این مهم با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان باید در صنعت لوازم‌خانگی جدی گرفته شود و در این مسیر دستگاه‌های همچون وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، فاوا و غیره به یاری صنعت و توسعه تحول دیجیتال بپردازند.

وی اضافه‌ کرد: تقویت برندها، تعمیق ساخت داخل محصولات و صادرات پایدار قطعه به کشورهایی همچون پاکستان و ترکمنستان که صادرات محصولات نهایی به آنها ممنوع است، یا ایجاد خطوط مونتاژکاری در آنها و تولید محصولات با نام و برندهای ملی آنها، از دیگر ملزومات دستیابی به صادرات پایدار در این حوزه است.

هاشمی تصریح‌کرد: چنین استراتژی‌هایی باید در سطح کلان و ملی تعریف شود و همه دستگاه‌ها ذی‌مدخل نیز باید برای انجام آنها ملزم باشند، نه اینکه شاهد کارهای جزیره‌ای و جسته و گریخته باشیم.

وی یادآور شد:‌ برای صادرات پایدار، در وهله نخست باید افزایش تولید اتفاق بیفتد که آن هم با استمرار تامین مواد اولیه، همچنین فروش اعتباری مواد اولیه از سوی صنایع بالادستی به میزان کافی و با قیمت‌های مناسب اتفاق می‌افتد.

این مقام صنفی همچنین حمایت صندوق ضمانت صادرات و اصلاح زیرساخت‌های حمل و نقل زمینی و دریایی را برای توسعه و استمرار صادرات، لازم برشمرد.

وی بیان‌ داشت: در حالی که سال گذشته ۱.۴ میلیارد دلار تخصیص ارز برای صنعت لوازم‌خانگی را شاهد بودیم، چنانچه مسوولان بخواهند امسال نیز به همین میزان تخصیص ارز در نظر بگیرند، برای فصل بهار ۳۵۰ میلیون دلار باید تخصیص می‌یافت؛ این در حالی است که کمتر از نیمی از این رقم تخصیص یافته است.


ایرنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما