جنگ زرگری برندهای ایرانی با خودشان

1402/04/14

تولید یک محصول با اسم‌ متفاوت و اختلاف قیمت زیاد
جنگ زرگری برندهای ایرانی با خودشان
کولر گازی تولیدی گروه پاکشوما با برند AUX (آکس) به‌بازار راه پیدا می‌کند و مثلا H09A4، H24A4 و H12A4 بین آن‌ها گزینه‌هایی پرفروش به‌حساب می‌آیند.
تولیدکنندگان لوازم خانگی، شیفته استفاده از نام‌های تجاری مختلف برای محصولات‌شان هستند. به‌شکلی شگفت‌انگیز بعضی مواقع یک محصول مشابه با استفاده از این شیوه به قیمت متفاوت فروخته می‌شود

کمتر کسی از ارتباط اسنوا و دوو بی‌خبر است یا هنوز فکر می‌کند لوازم خانگی با نشان تجاری دوو، ساخت کشور کره جنوبی هستند، ولی اگر برند بُست را نمی‌شناسید تا حدودی حق دارید.

گروه صنعتی انتخاب در اصفهان فعالیت می‌کند و طبق ادعای خودش بخش مهمی از گردش مالی بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار دارد. این تولیدکننده محصولات خود را با سه برند به بازار عرضه کرده و وقتی از نشان تجاری Bost استفاده می‌کند که پای محصولی اقتصادی وسط باشد. درست برعکس نمونه‌هایی که از تکنولوژی جدیدتری برخوردار هستند و رویشان برند دوو می‌خورد.

تولیدکنندگان ایرانی لوازم خانگی، شیفته استفاده از نام‌های تجاری مختلف برای محصولات خود هستند. مثلا پاکشوما، همزمان محصولاتی با برند میدیا، کندی، کنوود و AUX عرضه می‌کند. مادیران علاوه بر ایکس ویژن با برند TCL در بازار رقابت حاضر است و جی‌پلاس تازگی‌ها علاوه بر محصولات رایجش، به‌سمت تولید تلویزیون‌های ارزانقیمت با برند نکسار روی آورده است. شاید باور نکنید، اما لوازم خانگی سایا هم در حقیقت زیرمجموعه برند پارس خزر هستند.

ماجرای دوو، اسنوا و بُست

لوازم خانگی ایرانی تولید شده توسط گروه صنعتی انتخاب شامل یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ظرفشویی، جاروبرقی، اجاق گاز، فر توکار و... می‌شود که با استفاده از برند‌های اسنوا، دوو و بُست در بازار حضور دارند، اما شرکت خدمات‌دهنده و گارانتی همه آن‌ها مشترک است.

گران‌ترین محصول گروه صنعتی انتخاب، یخچال فریزر ساید بای ساید دوو مدل ۳۵ فوتی ۳۶۴۰ است که ۸۶ تا ۸۸ میلیون قیمت دارد. ساید بای ساید ۳۵ فوت اسنوا مدل ۳۰۳۵ دیگر یخچال گرانقیمت این تولیدکننده ایرانی است که در کنار یخچال ساید دوو مدل ۳۴۴۰ تقریبا ۸۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسند.

پرفروش‌ترین یخچال تولیدی گروه صنعتی انتخاب را باید یخچال ۱۳ فوت بست مدل BRT132 با قیمت حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دانست که در عین حال ارزان‌ترین یخچال تولیدی گروه صنعتی انتخاب است. یخچال فریزر دوقلو ۴۰ فوت دوو مدل ۲۰۳۰ با قیمت ۵۱ تا ۵۸ میلیون تومان دیگر محصول محبوب این مجموعه به‌حساب می‌آید. بین نمونه‌های ساید بای ساید، مدل ۳۰۲۰ دوو که یک یخچال ۲۹ فوتی است و نزدیک ۴۳ میلیون قیمت دارد از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار است.

تلویزیون هوشمند دوو مدل SU1800 با نمایشگر ۷۷ اینچی و قیمت ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یکی دیگر از محصولات گرانقیمت گروه صنعتی انتخاب است. تلویزیون هوشمند اسنوا ۶۵ اینچی مدل QK16000 نیز با قیمت ۵۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد، اما وقتی پای شهرت و محبوبیت وسط می‌آید، به تلویزیون هوشمند دوو مدل S7100 برخورد می‌کنیم که بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. تلویزیون‌های ۴۳ اینچی اسنوا مدل K14100 و دوو مدل S7100 با قیمت ۱۱ تا ۱۲ میلیون را هم جزو محصولات پرفروش قرار دهید.

ماشین لباسشویی بُست، مدل ۸۲۲۷ یک محصول با دیگی به گنجایش هشت کیلوگرم است. قیمتش تقریبا ۱۳ میلیون تومان است و بلیتش برنده شده. ماشین لباسشوی یارزان‌تر هم پیدا می‌کنید، اما ظرفیت دیگ آن‌ها هفت کیلوگرم است که شاید به‌خاطر اختلاف قیمت یک میلیون تومانی، خریدشان به‌صرفه نباشد. ارزان‌ترین ماشین لباسشویی هشت کیلویی دوو مدل CH820 را باید ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بخرید و برای لباسشویی هشت کیلویی اسنوا مدل ۸۲۲۳۶ ناچار هستید ۱۵ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان پول بپردازید.
شگرد عجیب بازارگرمی برای فروش لوازم خانگی/ جنگ زرگری برندهای ایرانی با خودشانگروه صنعتی انتخاب وقتی از نشان تجاری Bost استفاده می‌کند که پای محصولی اقتصادی وسط باشد

ماشین ظرفشویی اسنوا مدل F353200، با قیمت تقریبی ۲۶ میلیون در عین ارزان بودن، محبوب و پرفروش است، اما مشتریان حاضر هستند برای خرید ظرفشویی دوو مدل ۳۴۸۲ تا ۳۴ میلیون تومان پول پرداخت کنند و نیم‌نگاهی نیز به ظرفشویی ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی دوو مدل ۳۴۶۱ دارند.

پاکشوما، میدیا، کندی، کنوود و AUX

پاکشوما یخچال و فریزر، لباسشویی، ظرفشویی، جاروبرقی و کولر گازی تولید می‌کند و آن‌ها را علاوه بر برند خود با نام‌های تجاری میدیا، کندی، کنوود، در مواقعی هایر و زیرووات و AUX به بازار می‌فرستد.

یخچال فریزر طرح ساید بای ساید پاکشوما مدل P190 جزو محصولات پرفروش این برند به‌حساب می‌آید. البته باید حواستان باشد این یخچال طرح ساید است و نمی‌تواند به لوله‌کشی آب شهری متصل شود و یخ‌ساز خودکار ندارد. با این همه یخچال ساید بای ساید پاکشوما P190 بین ۳۷ تا ۳۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

مشابه همین یخچال ۱۹ فوت در بازار با برند کندی پیدا می‌شود که ۲۹ میلیون قیمت دارد. خود پاکشوما این یخچال را با نام RDP530 و RTP670 به‌بازار عرضه کرده است. محصولی که رویش برند زیرووات حک شده و با نام Z9 قدم به بازار گذاشته از کابین و بدنه مشابه استفاده می‌کند. برای یخچال پاکشوما مدل P230 با ظرفیت ۲۳ فوت هم می‌توان یک برادر دوقلو پیدا کرد که رویش برند کندی خورده حتی اگر خوب بگردید، ممکن است همین محصول را با نام RTP670 پیدا کنید.

لباسشویی پاکشوما مدل ۴۰۹۰۷ با دیگ ۹ کیلوگرمی جزو محصولات پرفروش این برند است. اگر ظاهر و توانایی‌هایش چشم‌تان را بگیرد باید برای خریدش حدود ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پول خرج کنید. قیمت ماشین لباسشویی کنوود مدل ۹۴۶۰ با همین ظرفیت دیگ به ۲۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می‌رسد. اگر هنوز دنبال پرفروش‌های محبوب هستید باید بگوییم خرید ماشین لباسشویی کندی مدل ۱۴۵۹ با پرداخت ۲۲ میلیون تومان امکان‌پذیر است.

جنگ زرگری پاکشوما، کندی و کنوود که الان فهمیدیم در حقیقت از خط تولید یک کارخانه بیرون می‌آیند در بازار لباسشویی با دیگ هشت کیلویی ادامه پیدا می‌کند. ماشین لباسشویی پاکشوما مدل ۴۰۸۰۷ را می‌توان حدود ۲۴ میلیون تومان خرید. برای ماشین لباسشویی هشت کیلویی کنوود مدل ۸۲۶۰ باید ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پول پرداخت کرد و قیمت ماشین لباسشویی کندی مدل ۱۴۵۸ تقریبا معادل ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

گران‌ترین ماشین ظرفشویی تولیدی گروه پاکشوما، برند مایدیا را به‌خود می‌بیند. این ظرفشویی رومیزی را با مدل ۳۶۰۲ و قیمت ۳۸ میلیون تومان در بازار پیدا می‌کنید. ظرفشویی کنوود مدل ۴۳۰ با قیمت ۳۴ میلیون و ۸۰۰ تا ۳۵ میلیون تومان از انواع پرفروش این تولیدکننده است.

ماشین ظرفشویی‌های تولید گروه پاکشوما معمولا بالای ۲۰ میلیون قیمت دارند، اما عنوان ارزان‌ترین را می‌توان به مدل ۳۲۰۸ تولیدی برند مایدیا داد که رومیزی است و ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. بین مدل‌های مبله ارزانقیمت، باید روی ماشین ظرفشویی پاکشوما مدل ۱۵۳۰۶ دست گذاشت که ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

کولر گازی تولیدی گروه پاکشوما با برند AUX (آکس) به‌بازار راه پیدا می‌کند و مثلا H09A4، H24A4 و H12A4 بین آن‌ها گزینه‌هایی پرفروش به‌حساب می‌آیند.

فرارو
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما