تخفیف لوازم خانگی از شائبه تا واقعیت

1402/04/15

لوازم خانگی اولویت خرید مردم نیست
تخفیف لوازم خانگی از شائبه تا واقعیت
کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: افت تقاضای لوازم خانگی به رکود در این بازار دامن زده و تبلیغات کاهش قیمت‌ها در بازار واقعی نیست.
طی سال‌های اخیر همواره گرانی لوازم خانگی را به نوسان قیمت ارز گره زده اند و با همین استدلال، بازار این کالا با هر تکان ارزی، روند افزایش قیمت را پیش گرفته است.

اما در همین یکی دو ماه گذشته که نرخ ارز از یک ثبات نسبی برخوردار بوده، بازار لوازم خانگی از ادامه روند افزایش قیمت خود کوتاه نیامده و شرکت‌های تولید کننده مصمم به درخواست مجوز برای افزایش قیمت محصولاتشان هستند.

معمولا هر سال با توجه به نرخ تورم، افزایش دستمزدها، هزینه انرژی و سایر هزینه‌های تولید، قیمت برخی کالا‌ها در اولین واکنش به این رویداد در ماه‌های خرداد و تیر اولین تغییرات قیمت را تجربه می‌کرد. امسال نیز مانند سال‌های گذشته از همین ماه ها، افزایش قیمت لوازم خانگی کلید خورد.

بار‌ها تأکید شده در حوزه اقتصاد به ویژه در بخش صنعت و تولیدات صنعتی آنچه که مشخص شده، قیمت گذاری دستوری هیچ گاه نتیجه‌ای نداشته است، چراکه ضرر و زیان اعمال قیمت گذاری دستوری خیلی بیشتر از قیمت تعیین شده توسط عرضه و تقاضا دربازار است. با این حال وضعیت قیمت کالا‌ها به ویژه در صنعت لوازم خانگی به جای ارزیابی با میزان عرضه و تقاضا، همچنان دستخوش مداخلات دولت است.

دموضوع مطرح شدن تخفیف لوازم خانگی چیست؟

این روز‌ها مطرح شدن تخفیف‌های عجیب و غریب برخی شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی موضوع بحث کارشناسان در این بازار شده است. نکته مهم این است که باید مشخص شود کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار شائبه است یا حقیقت دارد.

احسان فدایی، کارشناس صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: در شرایطی که بازار در رکود کم سابقه‌ای بسر می‌برد و اکثر شرکت‌های فعال حوزه صنعت لوازم خانگی اصلا وضعیت خوبی ندارند و سهم این شرکت‌ها در بازار بسیار افول کرده است، تخفیف و جلب مشتری برای اجناس تولید شده در حوزه لوازم خانگی خیلی عجیب نیست.

به گفته فدایی، رکود حاصل از رویداد‌ها و اتفاقات گذشته در حال گسترش است و فنر آن در حال فشردگی است و آسیب زیادی به صنعت لوازم خانگی وارد کرده است.

حاشیه سود‌های پایین فروش لوازم خانگی

این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: تقاضای لوازم خانگی همچنان از عرضه آن عقب‌تر و میزان فروش و حاشیه سود فروش در بازار نیز نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. در واقع سهم حداقلی تقاضا و فروش لوازم خانگی در بازار بسیار کم شده است. حالا از نظر منطق، نوسان قیمت در بازار هیچ سودی برای صنعت لوازم خانگی ندارد، یعنی در این وضعیت کاهش یا افزایش قیمت لوازم خانگی راهکار مناسبی برای حل معضل رکود در بازار نیست.

لوازم خانگی اولویت خرید مردم نیست

فدایی گفت: قیمت لوازم خانگی مانند سایر کالاها و محصولات، طی سال گذشته تاکنون افزایش شارپی داشته و این در حالی است که لوازم خانگی دیگر در اولویت خرید مردم نیست و تنها در مواقع ضروری مردم به فکر خرید اجناس و لوازم خانگی می‌افتند. از سوی دیگر لوازم خانگی علی رغم گرانی به عنوان کالای سرمایه‌ای محسوب نمی‌شود و این دو مولفه وضعیت رکود این بازار را بحرانی‌تر کرده است.

کاهش قیمت لوازم خانگی در حال اجراست؟

این کارشناس صنعت لوازم خانگی یادآور شد: به طور رسمی از بهمن سال ۱۴۰۱ تاکنون، بانک مرکزی ارزی به تولیدکنندگان لوازم خانگی اختصاص نداده است. برخلاف شعار‌های تکراری، بخش زیادی از مواد اولیه یا قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی، وارداتی و یا وابسته به واردات بوده و قطعاً متأثر از نوسان نرخ ارز است.

فدایی گفت: حالا زمانی که ارز مورد نیاز واردات تأمین نشده و مواد و قطعات مورد نیاز تولید به شرکت‌های تولید کننده صنعت لوازم خانگی نرسیده و رکود در بازار همچنان پابرجا مانده و هیچ حمایت و تسهیلات ویژه‌ای از سوی دولت ارائه نشده، موضوع کاهش قیمت هیچ منطقی ندارد.

اقتصاد ۲۴
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما