رعایت استاندارد جدید در کولرهای آبی

1402/04/20

رعایت استاندارد جدید در کولرهای آبی
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران گفت: استفاده از استاندارد جدید باید در کولرهای آبی رعایت شود.
محمود کمانی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران و شهرداری ساوه، افزود: در حال حاضر کشور ما در اوج مصرف قرار دارد یعنی مصرف به بیش از ۷۲ هزار مگاوات رسیده است به همین منظور باید بتوانیم با اقدام‌هایی بخشی از این معضل را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این اقدام‌ها که در بحث صرفه‌جویی مصرف مؤثر است استفاده از کولرهای آبی با استاندارد جدید است که علاوه بر مصرف کمتر از قدرت سرمایش بیشتری برخوردار است.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اکنون ۲۰ میلیون کولر آبی در سراسر کشور وجود دارد که باید تغییر کنند.

کمانی گفت: براین‌اساس و از سال جاری همه موتورسازان کولرها موظف هستند از استاندارد جدید در کولرها پیروی کنند.

وی افزود: یکی دیگر از این اقدام‌ها نیز طرح تعویض روشنایی معابر است که شهر ساوه نیز می‌تواند در آن شرکت کند.

تفاهم‌نامه همکاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و شهرداری ساوه به مدت ۵ سال امضا و منعقد شد.

یکی از اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های علمی، فنی و اجرایی طرفین برای توسعه همکاری‌های فناورانه و توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت مصرف انرژی به‌منظور برطرف‌کردن نیازهای متقابل و ایجاد شهر سبز در ساوه اشاره کرد.

«استاندارد جدید برچسب انرژی کولرهای آبی» که بعد از ۱۳ سال بازنگری شده است رتبه‌های «E، F، G» از برچسب انرژی حذف و سه رتبه «A+++، A++، A» به بالای رده‌های برچسب انرژی اضافه شده است.

باتوجه‌به اینکه طبق گزارش‌های سازمان ملی استاندارد، حدود ۷۰ درصد نمونه‌های آزمون کولر آبی موجود در رده‌های «G، E، F» برچسب انرژی جای می‌گرفتند، با اصلاحیه جدید این استاندارد، این کولرهای پرمصرف امکان تولید نداشته و باید با بهینه‌سازی مصرف برق و استفاده از الکتروموتورهای با راندمان بالاتر، حداقل حائز رتبه D برچسب انرژی شوند تا اجازه تولید پیدا کنند.

پیش‌بینی می‌شود با اجرای این استاندارد برای کولرهای آبی جدید و نیز گام بعدی آن یعنی الزامی شدن تولید کولرهای آبی با موتورهای پربازده BLDC، بیش از ۱۳۰۰ مگاوات از میزان تقاضای برق طی چهار سال آتی کاهش یابد.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما