ورود لوازم خانگی ایرانی به بازار آفریقا

1402/04/20

ورود لوازم خانگی ایرانی به بازار آفریقا
نایب رئیس کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ضمن اشاره به اینکه بازار آفریقا ظرفیت زیادی برای صادرات لوازم خانگی ایرانی دارد و یک بازار چند میلیارد دلاری است، برخی از راهکارهای توسعه صادرات به این منطقه را برشمرد.
رامین رزازییا با بیان اینکه تاکنون فعالیت خاصی در حوزه صادرات لوازم خانگی به آفریقا انجام نشده، گفت: اما بازار این منطقه یک بازار چند میلیارد دلاری است.

به گفته وی سال گذشته کل صادرات لوازم خانگی ایران حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار و سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳۰ میلیون دلار بوده و یکی از موانع اصلی صادرات هم پیمان سپاری ارزی است. چرا که برای صادرکننده توجیه اقتصادی ندارد که ارز خود را به قیمت ارزان‌تر در بازار عرضه کند.

رزازی با بیان اینکه پیمان سپاری ارزی مانع از استفاده از ظرفیت‌های صادراتی شده، تصریح کرد: بازار آفریقا ظرفیت زیادی برای صادرات لوازم خانگی ایرانی دارد، اما نیاز به فراهم شدن بستر و زیرساخت است. البته این موضوع برای کشورهای اطراف هم صادق است.

نایب رئیس کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل پایین بودن صادرات لوازم خانگی ایرانی، عملکرد ضعیف در حوزه برندینگ است، گفت: حتی برخی کشورهای اطراف هم هنوز اطلاعات کافی از توسعه بخش لوازم خانگی در ایران ندارند. این در حالی است که ترکیه در دنیا در حوزه لوازم خانگی برند شده است.

وی همچنین با بیان اینکه بخش‌های دولتی مثل صندوق ضمانت‌های ارزی هم می‌تواند با ایجاد تعهد به صادرکنندگان کمک کند، گفت: در حوزه بانکی فعلا با روسیه و چند کشور دیگر ارتباط بانکی برقرار شده، اما به طور کلی امکان استفاده از ال سی به دلیل تحریم فراهم نیست. در این رابطه ارگان‌های دیگر در این بخش باید کمک و خلاء ال سی را پر کنند. تاکنون صندوق ضمانت ارزی اقداماتی در این زمینه انجام داده، اما فرآیند آن کمی دشوار است و صادرکنندگان تشویق به استفاده نشده‌اند.

رزازی در پایان با بیان اینکه پیمان سپاری ارزی مشکل اصلی صادرکنندگان است، تصریح کرد: اگر ارز برنگردد، فرآیند تولید دچار مشکل می‌شود. اما با حذف تعهد ارزی تا ۷۰ درصد مشکل صادرکنندگان برطرف می‌شود و خود فعالان اقتصادی می‌توانند برای حل دیگر مشکلات هم گام بردارند.

تجارت ایران و آفریقا چقدر است؟

گفتنی است قرار است رئیس جمهور ی عازم قاره آفریقا شده و در طی این سفر سه روزه از سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه بازدید کند. طبق اعلام سخنگوی دولت، هدف اصلی سفر رئیس‌جمهوری به قاره آفریقا ارتقای روابط با کشورهای دوست و همسو، توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و صادرات خدمات فنی، مهندسی، کشاورزی و پزشکی است.

طبق اظهارات قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا، در سال قبل بیش از ۱۲۸.۵ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیون و ۷۸۱ هزار دلار، تجارت ایران با کنیا ، اوگاندا و زیمباوه بود که ۱۲۴ هزار و ۲۱۴ تن کالای ایرانی به ارزش ۵۴ میلیون و ۶۶۷ هزار دلار، سهم صادرات ایران و ۴۳۵۱ تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۱۴ هزار دلار، سهم واردات ما از این سه کشور بوده است .

صادرات ایران به کنیا ۵۳.۲ میلیون دلار، به اوگاندا ۱.۲ میلیون دلار و به زیمباوه ۲۳۶ هزار دلار بوده و قیر با ۴۱ میلیون دلار، ۷۵ درصد ارزش صادرات ایران به این سه کشور را به خود اختصاص داده و بعد از آن روغن صنعتی با ۳.۷ میلیون دلار، سایر فراورده های نفتی با ۲.۳ میلیون دلار و رشته‌های خوراکی با ۱.۹ میلیون دلار و پلی اتیلن با ۹۵۵ هزار دلار قرار دارند.

عسل، پسته، کشمش، میوه خشک، زعفران ، کنسرو ماهی، شیرینی و شکلات، بیسکوئیت، رب گوجه، مکمل غذایی، گچ و سیمان، دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، اوره، محصولات آرایشی، کائوچو، چمدان، فرش و گلیم، کفش و کلاه، ظروف شیشه‌ای، ماشین آلات صنعتی، سیم و کابل، تراکتور، مبل ، سایبان و شیرآلات از دیگر کالاهای صادراتی ایران به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه بودند که ۹۷ درصد صادرات انجام شده به مقصد کنیا بوده است.

ایسنا

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما