قیمت یخچال از 8 تا 90 میلیون تومان!

1402/04/22

قیمت یخچال از 8 تا 90 میلیون تومان!
اکبر پازوکی از رکود 90 درصدی بازار لوازم خانگی خبر داد و افزود: قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. خریداران توقع دارند با کاهش هزار تومانی نرخ ارز کالاها نیز به همان میزان افت قیمت را تجربه کنند این در حالیست که قواعد بازار متفاوت است و باید به صورت همزمان چندین اتفاق رخ بدهد تا شاهد ریزش قیمت‌ها باشیم.
وی با بیان اینکه مردم منتظرند تا قیمت‌ها تعیین تکلیف شوند، افزود: لغو تحریم‌ها ابتدای کار است و برای مشاهده تاثیر مثبت آن در بازار باید حداقل یک سال صبر کنیم. درست است که نرخ ارز کاهش یافت اما پول تولیدکنندگان باید 2 ماه در بانک مرکزی بخوابد، همچنین تولیدکنندگان مواد اولیه مانند فولاد و ... را با نرخ روز دلار خریداری می‌کنند از این‌رو نمی‌توان انتظار داشت که با کاهش نرخ ارز قیمت‌ لوازم خانگی نیز افت کند.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که بعد از رفع تنش‌های سیاسی میان ایران و عربستان این امید ایجاد شده است که مناسبات تجاری با این کشور نیز تقویت شود آیا امکان صادرات لوازم خانگی به این کشور وجود دارد باتوجه به اینکه رکود در بازار داخلی حاکم است؟ گفت: زمانی می‌توانیم به رشد صادرات امیدوار باشیم که بتوانیم در قیمت و کیفیت با رقبای جهانی خود رقابت کنیم. در حال حاضر در بحث کیفیت مشکلی نداریم اما در بحث قیمت عواملی مانند نرخ ارز و مواد اولیه امکان رقابت از تولیدات ایرانی را در بازار کشورهای همسایه گرفته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: ایران توان تولید برخی کالاهای لوکس را دارد و هم اکنون نیز آنها را تولید را می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای صنفی گران فروشی نمی‌کنند و از سود خود برای پاس کردن چک‌های آخر ماه می‌زنند، تصریح کرد: قانون نظام مالیاتی سود فروش یخچال ساید بای ساید را 5 درصد در نظر گرفته است. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا می‌توان با 5 درصد فروش این محصول را در بازار عرضه کرد؟ پاسخ به این پرسش منفی است چراکه فروشندگان بازار برای جذب مشتری میزان سود خود را کاهش و با به سود 2 تا 1 درصد این محصول را عرضه می‌کنند.

پازوکی با اشاره به افزایش نرخ اجاره بها یک واحد صنفی، بیان کرد: کاسب‌ها یارانه دریافت نمی‌کنند اما حداقل 2 بار یارانه به دولت پرداخت می‌کنند و وقتی رکود در بازار حاکم می‌شود دولت باید به آنها کمک کند؛ هم اکنون تمام صنوف درگیر دارایی هستند.

به گفته وی؛ افزایش درآمد کارگر و کارمند، ثبات نرخ ارز و حمایت دولت از تولیدکنندگان باید به صورت همزمان انجام شود تا شاهد برون رفت از شرایط رکود در بازار باشیم.

این فعال صنفی در پایان گفت: یخچال 8 تا 90 میلیون تومان، اجاق گاز 4 تا 24 میلیون تومان و ماشین لباسشویی 10 تا 19 میلیون تومانی در بازار موجود است و تولیدکنندگان برای حفظ سهم خود از بازار سعی می‌کنند خدمات پس از فروش مناسبی به مردم ارائه بدهند چراکه اگر خدمات مناسبی ندهد تولیدات آنها خریدار نخواهد داشت.