احتمال بازگشت ارج به بورس

1402/04/28

دبیر انجمن صنایع‌ لوازم خانگی ایران:
احتمال بازگشت ارج به بورس
دبیر و رییس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، میزان عرضه و تنوع مواد اولیه در بورس کالا را با نیاز صنایع لوازم خانگی منطبق ندانست و گفت: بورس کالا برای صنعت لوازم خانگی به اندازه کافی تنوع محصول ندارد و بنا به دلایلی مناسب عرضه این گونه محصولات نیست.
عباس هاشمی تصریح کرد: برای مثال ورق سرد که در بورس کالا عرضه می‌شود، برای صنایع لوازم خانگی کافی نیست، زیرا تولید ورق سرد در کشور محدود است و خودروسازان هم مشتری اصلی این محصول محسوب می‌شوند.

وی افزود: تولید 600 تا 700 هزار تن ورق سرد از سوی صنایع فولادی، نیازهای صنایع لوازم خانگی را تامین نمی‌کند و به ناچار باید بخشی از مواد اولیه خود را از بازار آزاد و با نرخ ارز آزاد تهیه کنیم که مورد تایید سازمان حمایت نیست و ضوابط خاصی در تعیین نرخ‌ها دارد که صنایع لوازم خانگی را با مشکل مواجه می‌کند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، گفت: بورس، یک بازار مزایده‌ای است و تولیدکنندگان مواد اولیه، به صورت حراج محصولات خود را عرضه می‌کنند. صنایع لوازم خانگی برای تامین مواد اولیه، از یک سو باید با سایر صنایع ساخت‌محور مانند خودروسازان رقابت کنند و از سوی دیگر با برخی واحدهای تولیدی مواجه هستند که یا اصلا تولید ندارند و یا میزان تولیدشان اندک است اما پروانه تولید دارند و به عنوان رقیب در بورس کالا رقابت می‌کنند.

وی اظهار کرد: در نتیجه این رقابت نابرابر، قیمت‌های پیشنهادی هم افزایش می‌یابد و با عدم تطابق عرضه محصول و نیاز بازار مواجه هستیم که حاشیه رقابتی ایجاد می‌کند و نهاد ناظر هم مجبور به دخالت در این بازار می‌شود. در برخی موارد هم معاملات را ابطال می‌کند به همین دلیل، بورس کالا را مناسب برای عرضه محصولات مورد نیاز صنایع خانگی نمی‌دانم.

هاشمی ادامه داد: موضوع دیگر این است که بورس ایران سازوکارهای بازارهای بورس جهانی را ندارد و با یک سری محدودیت‌هایی مواجه است و فرایند و کارکرد متفاوتی دارد. اما چاره‌ای نداریم و باید حدود 30 تا 40 درصد از مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی را از بورس کالا تهیه و تامین کنیم.

بهترین راهکار این است که وزارت صنعت به واحدهای تولید لوازم خانگی اجازه دهد تا به صورت مستقیم و یا فروش اعتباری مواد اولیه را از کارخانجات تهیه کنند. واحدهای صنعتی برای ادامه تولید به نقدینگی نیاز دارند. در بورس کالا کشف قیمت‌ها با قیمت‌های جهانی انجام می‌شود که با نرخ‌های داخلی متفاوت است. این در حالی است که برای صادرات هم مشکلاتی وجود دارد و به بازارهای جهانی دسترسی نداریم.

به گفته وی، در بحث کیفیت لوازم خانگی، برخی از محصولات‌ داخلی ازجمله کالاهای گازی مانند اجاق گاز، بخاری و پکیج، قابل رقابت با مشابه خارجی هستند و در بخش لوازم برقی هم باید الزامات جهانی را رعایت کنیم و به استانداردهای بین‌المللی دست یابیم. البته این الزامات باید با حمایت دولت و ایجاد زیرساخت‌های لازم حاصل شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، افزود: البته در حوزه کالاهای برقی، صادرات قطعه به سایر کشورها که صادرات به اروپایی را انجام می‌دهند و در تولید محصول نهایی، با مشکلاتی مواجهیم. متاسفانه در بخش تعرفه ترجیحی لوازم خانگی که با ترکیه داریم نیز هوشمندانه نبوده و مصالح کلی کشور برای صادرات محصول دیده نشده است.

وی گفت: درمجموع، برای صادرات لوازم خانگی پیش از همه باید تعاملات‌مان را با کشورهای منطقه و جهان بهبود بخشیم و روابط و مناسبات اقتصادی را توسعه دهیم. سپس از طریق مزیت‌سنجی واقعی، اقدامات لازم برای صادرات انجام شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، اظهار کرد: برخی از صنایع بزرگ تولید محصولات لوازم خانگی، در بازارسرمایه حضور دارند و چند شرکت دیگر نیز در حال انجام مراحل پذیرش هستند. شرکت ارج نیز با مدیریت جدید، اقداماتی را برای بازگشت دوباره به بورس آغاز کرده و بزودی به بازار سرمایه برخواهد گشت.

مدار اقتصادی

برچسب ها:

ارج ،لوازم خانگی ،بورس 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما