چگونه از شرکت‌های خدمات پس از فروش شکایت کنیم؟

1402/04/29

در صورت عدم عمل به تعهدات
چگونه از شرکت‌های خدمات پس از فروش شکایت کنیم؟
مسئول فنی سامانه جامع خدمات پس از فروش (گارانتی) وزارت صمت با بیان اینکه از ابتدای سال قسمت ثبت شکایات در سامانه جامع گارانتی راه‌اندازی شده و اگر شرکتی از این تعهدات سرپیچی کرد، مصرف کننده می‌تواند در سامانه، شکایت خود را ثبت کند، گفت: بیشترین شکایت تاکنون از شرکت‌های خدمات پس از فروش موبایل و بهترین عملکرد نیز مربوط به شرکت‌های خدمات پس از فروش لوازم خانگی بوده است.
در حال حاضر شهروندان می‌توانند در سامانه جامع گارانتی به آدرس irangs.ir در بخش «استعلام اصالت گارانتی کالا بر اساس شناسه رهگیری» شناسه رهگیری کالاها را وارد کنند تا اطلاعات کالا از جمله شرکت گارانتی کننده، شرکت تولید کننده یا وارد کننده، مدت زمان گارانتی، نحوه فعال‌سازی گارانتی، تاریخ شروع و انقضای گارانتی، شناسه کالا و شناسه رهگیری، اطلاعات کامل دستگاه (شرح کالا) و تعهدات گارانتی قابل مشاهده است. همچنین با کلیک روی نشان شرکت گارانتی، وارد صفحه شرکت گارانتی می‌شوید و می‌توانید اطلاعات کامل‌تر شرکت گارانتی مثل آدرس و تلفن همراه، نمایندگی‌ها، نظرات کاربران و غیره را مشاهده کنند.

همچنین فعلا امکان استعلام اصالت گارانتی تنها برای کالاهای مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم است و برای سایر کالاها صرفا می‌توانید شرکت‌های دارای مجوز را جستجو کنید. در اصل گروه‌های کالایی موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی تولید داخل و وارداتی مشمول قانون گارانتی و ملزم به ارائه خدمات پس از فروش هستند.

احسان تشکری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مصرف کننده می‌تواند در سامانه irangs.ir در بخش استعلام ضوابط کالا، برای هر طبقه کالایی تعهدات گارانتی را مشاهده کند. برای مثال یخچال باید ۲۴ ماه گارانتی داشته باشد و نصب آن رایگان است.همچنین کمپرسور آن باید ۱۰ سال گارانتی داشته باشد. اگر هم طی دو هفته عرضه کننده قادر به رفع نقص یخچال نباشد، ملزم به ارائه جایگزین کردن کالا است.

وی با بیان اینکه این تعهدات از سوی وزارت صمت به شرکت‌ها ابلاغ شده و همه مکلف به اجرای آن‌ها هستند، گفت: از ابتدای سال قسمت ثبت شکایات در سامانه جامع گارانتی راه‌اندازی شده است. پس اگر شرکتی از این تعهدات سرپیچی کرد، مصرف کننده می‌تواند در سامانه، شکایت خود را ثبت کند.

ثبت ۴۰۰ شکایت از گارانتی‌های بدعهد از ابتدای سال

به گفته مسئول فنی سامانه جامع خدمات پس از فروش (گارانتی) وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال نزدیک به ۴۰۰ شکایت در سامانه جامع گارانتی ثبت شده که ۹۰ درصد آن منجر به صلح شده و ذصایت مصرف کننده گرفته شده است.

تشکری با بیان اینکه روند شکایت به این شکل است که اگر پیگیری فرد از شرکت گارانتی جواب نداد، در سامانه ثبت شکایت می‌کند، تصریح کرد: بعد از ثبت شکایت، همان روز از سوی پشتیبانی بررسی می‌شود تا در صورت نقص مدارک، به شاکی اطلاع داده شود. سپس این شکایت به کارتابل شرکت گارانتی ارسال می‌شود. شرکت هفت روز کاری فرصت دارد این شکایت را حل و فصل کند. در غیر این صورت، شرکت در سامانه گارانتی نمره منفی دریافت می‌کند و شکایت نیز به سامانه ۱۲۴ ارسال می‌شود.

وی افزود: بعد از این شکایت از سوی سازمان حمایت و تعزیرات پیگیری می‌شود. سامانه ۱۲۴ قسمتی برای پیگیری شکایت دارد، اما گسترده و مربوط به همه کالا و همه تخلفات است. به همین دلیل برای مدیریت بهتر شکایات روند طوری تنظیم شده که ابتدا خود سامانه گارانتی به آن رسیدگی کند و همین باعث شده حدود ۹۰ درصد شکایات در سامانه حل شود.

بهترین و بدترین عملکرد گارانتی‌ها مربوط به کدام کالاها است؟

به گفته این مقام مسئول بیشترین شکایت تاکنون از شرکت‌های خدمات پس از فروش موبایل بوده، چراکه تعداد شرکت‌های گارانتی کننده موبایل خیلی زیاد است و ارزیابی درستی در تاییدیه‌های خدمات پس از فروش آن‌ها انجام نشده است. بهترین عملکرد نیز مربوط به شرکت‌های خدمات پس از فروش لوازم خانگی بوده است.

ایسنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما