تامین مالی زنجیره‌ای لوازم خانگی

1402/04/31

با رویکرد کالای اقتصادی صورت می‌گیرد
تامین مالی زنجیره‌ای لوازم خانگی
مدیرعامل سککوک از تلاش‌ها برای توسعه تامین مالی زنجیره تامین لوازم خانگی با رویکرد کالای اقتصادی در کل کشور و مناطق محروم خبر داد.
فردوس باقری، مدیرعامل سککوک با اشاره به تلاش ها برای توسعه تامین مالی زنجیره تامین لوازم خانگی با رویکرد کالای اقتصادی در کل کشور و مناطق محروم اظهار داشت: موضوع همکاری در حوزه تامین زنجیره لوازم خانگی سابقه طولانی دارد و ما هم در لایه b۲b و b۲c این زنجیره‌ها را سامان داده‌ایم و یکی از مهم‌ترین اتفاقات هم اتصال زنجیره b۲b به b۲c و تامین مالی خرد مبتنی بر زنجیره تامین بوده است.

وی افزود: وقتی اعتباری را از ناحیه تقاضای مولد شروع می‌کنیم اگر به درستی مدیریت نکنیم و تقاضا در ناحیه مواد اولیه هدایت نشود، منجر به کاهش موجودی کالا یا افزایش تقاضا در حوزه کالای نهایی می‌شود که اگر با افزایش تولید همراه نشود می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود.

باقری ادامه داد: اتفاقی که در کالاهای اقتصادی طی سال‌های مختلف در حوزه دستگاه‌های حمایتی می‌افتد، این است که وقتی تقاضایی برای سبد کالا برنامه‌ریزی می‌شود، یک شوک در بازار قیمت تمام شده ایجاد می‌کند و این شوک به زیان مردم تمام می‌شود، چراکه شاید فرد، پولی را بابت این سبد نپردازد، اما در واقع یک تقاضای واقعی در بازار ایجاد شده که منجر به کاهش موجودی مواد و نهاده‌ها و در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود.

مدیرعامل سککوک با بیان اینکه راه حل ما مدیریت زنجیره است، گفت: اگر یک تقاضا در سمت مشتری ایجاد می‌کنیم باید در لایه b۲b یا در سمت بنگاه تولیدی ظرفیت‌سازی کنیم. اگر این کار را به درستی انجام دهیم می‌توانیم زنجیره تامین متوازنی را ایجاد کنیم که در عین ایجاد تقاضا در طرف مشتری، بتوانیم مدیریت قیمت را هم به دست بگیریم و از افزایش قیمت کالا در بازار جلوگیری کنیم.

باقری خاطرنشان کرد: این موضوع شاکله ساختار مالی تمام بازارهاست، یعنی زمانی که دولت با هدف حمایت از معیشت مردم و ایجاد تقاضای مولد، ریال را پرداخت می‌کند، اگر برنامه‌ریزی مناسبی را در حوزه تامین انجام ندهد، افزایش ریال در دست مصرف‌کننده منجر به افزایش تقاضا و اقزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت کالا می‌شود.آسیبی که این چرخه ایجاد می‌کند این است که بعد از مدت کوتاهی، ریال در نظر گرفته شده، دیگر نمی‌تواند منجر به خرید همان میزان کالا شود چراکه قیمت جنس افزایش می‌یابد. به طور طبیعی این اتفاق در بسیاری از زنجیره‌ها مثل لوازم خانگی رخ می‌دهد و تورم را در بازار مصرف نهایی افزایش می‌ دهد.

مدیرعامل سککوک بیان کرد: روال درست و بهینه این است که مدیریت تقاضا و تزریق نقدینگی را متوازن با میزان ظرفیت تولید کالای نهایی و محصول، مدیریت کنیم و اگر به درستی با کمک مجلس و دولت برنامه‌ریزی کنیم نه تنها اثر منفی بر بازار ندارد، بلکه منجر به جهش تولید و افزایش توان ظرفیت تولیدی شرکت‌ها خواهد شد.

وی یادآور شد: در عملیات تامین مالی مبتنی بر مدیریت زنجیره تامین، دو عملیات باید توامان اتفاق بیفتد، یعنی اگر ما در حوزه تامین سرمایه در گردش و ایجاد تقاضای مبتنی بر زنجیره‌های تامین ایجاد اعتبار می‌کنیم، باید حواسمان باشد که موضوع SCM و مدیریت زنجیره تامین را هم توامان در نظر بگیریم.تجربه پروژه کالای لوازم خانگی اقتصادی تجربه‌ای بود که در سال گذشته توانستیم بسیاری از اصول علمی را با کمک دستگاه ناظر پیاده‌سازی کنیم که می‌تواند در ابعاد ملی تاثیرگذار باشد. افزایش تقاضا، افزایش تولید و مدیریت هزینه، سه بعدی است که در این پروژه‌ها باید در کنار هم دیده شود تا بتوانیم یک تلاش موفقیت‌آمیز را برای افزایش رضایت‌مصرف‌کنندگان در کشور داشته باشیم.

باقری در خاتمه خاطر نشان کرد: در ابعاد ملی اجرای چنین ساختاری قطعا می‌تواند به افزایش رفاه در سطح جامعه و دسترس‌پذیری برای خرید کالای بادوام بیانجامد. همچین این پروژه در ابعاد ملی می‌تواند به پروژه‌های بزرگی نظیر تهیه جهیزیه برای جوانان منجر شود. با همین روند می‌توان پروژه‌های بزرگی را ترتیب داد که از یک طرف به مصرف‌کننده‌ها یک خدمت ملی داده شود و در سوی دیگر روند فروش شرکت‌های تولیدی را تسهیل کند و به کاهش هزینه‌های سربار شرکت‌های تولیدی منجر شود. با این توضیح که هزینه‌های سربار به علت افت تقاضای واقعی تهدیدی است که ممکن است بسیاری از شرکت‌های ما به تعطیلی بکشاند.

ایبنا

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما