کسادی بازار سمساران

1402/05/04

کسادی بازار سمساران
رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان گفت: به علت کاهش قدرت خرید، مراجعه برای خرید کالای دست دوم هم بسیار کم شده است و از ابتدای سال ۱۵ درصد از اعضا پروانه کسب خود را ابطال کرده‌اند.
افزایش شیب تند قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی قدرت خرید جامعه متوسط را به شدت کاهش داده است و بسیاری از مردم که در دهه ۹۰ به علت ارزانی لوازم خانگی هرچند سال یکبار برخی اثاث منزل خود را عوض می‌کردند در سال‌های اخیر به دلیل گرانی لوزام خانگی دیگر قادر به تعویض اثاث منزل شان نیستند و تا آخرین نفس از لوازم خانگی شان کار می‌کشند و بعد از به جای دورانداختن این اثاث، روی به فروش آنها می‌آورند تا شاید بتوانند بخشی از هزینه خرید مجدد خود را جبران کنند. در واقع در شرایط تورم زای کنونی و درآمدهایی که وجود ندارد دورریختنی معنای خود را از دست داده است. زمانی نه چندان دور، انباری بسیاری از خانه‌ها پر بود از لوازم آنتیک و قابل استفاده و حتی نو که ممکن بود سال تا ماه به کار هیچ یک از اعضای خانواده نیاید اما الان این لوازم به جای خاک خوردن در انباری‌ها به سرعت در ویترین اپلکیشن‌های تبلیغاتی برای فروش گذاشته می‌شود و وسایل ارزشمند و کارای دست دوم بین مردم تبادل و خرید و فروش می‌شود که می‌توان گفت گرانی هر بدی که داشت این ارزش افزوده را ایجاد کرد تا لوازم خانگی تا زمان کارایی بین مردم دست به‌دست شود.

گرچه به نظر می‌رسد در این گرانی‌ها که دست مردم از خرید اجناس نو کوتاه شده است بازار کالاهای دست دوم داغ باشد اما از آنجا که تورم و گرانی مسری است، دامن کالاهای دست دوم را نیز گفته است و شیب قیمت این کالاها را نیز آنچنان تند کرده است که کالاهای دست دوم هم برای مردم گرانند. به عنوان مثال قیمت یخچال فریزر ساید بای ساید یک برند کره‌ای که در سال ۱۳۹۷ بین ۸ تا ۲۱ میلیون تومان قیمت داشت امسال با قیمت ۷۸ میلیون تومان در سایت‌های تبلیغاتی به عنوان یک کالای دست دوم به فروش می‌رود در حالی که سال گذشته در سایت‌های تبلیغاتی فروش کالاهای دست دوم حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شد. این موضوع نشان می‌دهد که کالاهای دست دوم هم پا به پای تورم، قیمت‌گذاری می‌شوند و دارای ارزش افزوده هستند.

در چنین فضایی مردم نیز هوشیار شده‌اند و از آنجا که مدام قیمت‌ها را رصد می‌کنند حاضر نیستند اجناس دست دوم خود را با قیمت‌های پایین به سمساران بفروشند. در واقع فعالیت اپلیکشن‌های تبلیغاتی مجازی موجب شده تا واسطه‌ها حذف شوند و مردم بدون واسطه اجناس دست دوم خود را به خریداران واقعی بفروشند تا خودشان دریافت‌کننده تمام سود حاصل از فروش باشند. همین موضوع موجب شده تا کسب و کار سمساران و امانت فرشان که زمانی با بلندگوهایشان در کوچه پس کوچه‌ها فریاد "اثاث منزل خریداریم" را سر می‌دادند به شدت کساد شود.

مردم حاضر نیستند اجناسشان را به سمسار بفروشند

داود عبدالهی فرد، رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان تهران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در خصوص بازار خرید و فروش کالاهای دست دوم گفت: با وجود اینکه گرانی بازار لوازم خانگی موجب شده تا مردم به نسبت قبل گرایش بیشتری به خرید لوازم دست دوم بیاورند اما در این بازار هم به علت افزایش قیمت‌های چند برابری توان خرید چندانی برای مردم وجود ندارد و شرایط سخت شده و بر خلاف تصور جامعه این بخش هم دچار رکود است. کاهش قدرت خرید حتی در حوزه کالاهای دست دوم هم شرایط را به سمتی پیش برده که مردم مجبورند تا حد امکان از کالاهایشان استفاده کنند و بیشتر روی به تعمیر چندین باره لوازم خانگی آورده‌اند. لذا اخیرا با وجود تقاضا گاهی کالایی در بازار دست دوم برای فروش وجود ندارد و فضا به سمتی رفته که داد و ستدها کمتر شده است.

عبدالهی فرد در مورد وضعیت کسبه فعال در این حوزه هم اظهار کرد: در گذشته که مردم دسترسی چندانی به فضای مجازی نداشتند و تورم هم مانند الان به زندگی‌ها فشار نمی‌آورد، تجمل گرایی رواج داشت و برخی خانواده‌ها سالی چندین بار لوازم خانگی خود را نو می‌کردند و اجناس دست دوم خود را به سمسارها می‌فروختند و به چشم دورریز به این اجناس نگاه می‌کردند و برایشان قیمت مهم نبود. از طرفی چون اپلیکیشن‌های تبلیغاتی وجود نداشت مقایسه قیمتی هم در بازار نبود و مردم نمی‌توانستند رنج قیمتی کالای دست دوم را مشاهده کنند لذا اجناس خود را بسیار ارزان به سمساری محل خود می‌فروختند اما الان که قیمت تمام کالاها در فضای مجازی وجود دارد مردم هم هوشیار شده‌اند و به این کالا به عنوان یک ارزش افزوده نگاه می‌کنند که با فروش به قیمت روز می‌تواند برایشان سود خوبی به همراه بیاورد لذا حاضر نیستند آن را به سمسار بفروشند و ترجیح می‌دهند بدون واسطه به مشتری واقعی با قیمت بالا بفروشند.

وی افزود: همین موضوع موجب شد تا از ابتدای امسال ۱۵ درصد اعضا به خاطر کسادی بازار، پروانه کسب شان را باطل کنند.

عبدالهی فرد این اخطار را هم داد: کسانی که خود اقدام به خرید و فروش کالایشان می‌کنند باید تبعات آن را نیز پذیرا باشند چرا که نمی‌توانند شکایت خود را به جایی ببرند. اما اگر از اعضای اتحادیه ما که پروانه کسب دارند خرید انجام دهند این موضوع از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات اتحادیه قابل پیگیری است.

حتما از سمساران فاکتور خرید بگیرید

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان تهران در خصوص نظارت بر فعالیت سمساران عنوان کرد: خرید و فروش کالاهای دست دوم به ویژه لوازم خانگی توافقی است چرا که قیمت مشخصی ندارد که ما بتوانیم با گران فروشی برخورد کنیم اما مهم‌ترین توصیه‌ای که در مورد داد و ستدها می‌توان کرد این است که خریداران حتما باید از اعضای اتحادیه فاکتور دریافت کنند و امتیازاتی که مدعی هستند کالایشان دارد را روی فاکتور قید کنند تا در صورت مطابقت نداشتن آن، مشتریان بتوانند اقدام به شکایت کنند. چون در برخی شکایت‌ها شاهد بودیم که کالای دست دوم به جای نو به مشتریان فروخته می‌شد. ماهانه ۱۰ تا ۱۵ شکایت به اتحادیه ما می‌شود و ما پیگیری می‌کنیم. گاهی برخی فروشندگان به عنوان مثال یک برند ایرانی را به اسم برندی خارجی می‌فروشند و تقلب در کسب می‌کنند که مشتریان باید مراقب باشند.

وی در مورد اینکه بیشتر چه کالاهایی در بازار دست دوم خرید و فروش می‌شود، عنوان کرد: فروش‌ها معمولا فصلی است به عنوان مثال الان که در فصل تابستان هستیم فروش وسایل برودتی دست دوم مانند کولرآبی و گازی و پنکه، آبسردکن، یخساز، یخچال فریزر بین مردم رایج است. معمولا افرادی که به دنبال خرید کالای دست دوم هستند بیشتر با هدف رفع نیاز و نه تجمل گرایی به خرید این لوازم روی می‌آورند.


همشهری آنلاین