سمساران هم بدون مشتری ماندند

1402/05/14

سمساران هم بدون مشتری ماندند
افزایش قیمت کالاهای مختلف، ازجمله لوازم خانگی در سال‌های اخیر، رشد تقاضا برای کالای دست دوم را به همراه داشت. به‌رغم رشد ۱۰ درصدی تقاضا برای این دست کالاها در سال جاری، رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان از بازار کساد این صنف خبر می‌دهد.
در سال‌های اخیر با تداوم تورم بالای ۴۰ درصد، قدرت خرید مردم سقوط آزاد را تجربه کرد. این روند به ویژه پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت مواد غذایی تشدید شد. چراکه در این شرایط شهروندان بیش از پیش مجبور هستند سهم بیشتری از درآمد خود را صرف نیازهای ابتدایی از جمله غذا و مسکن کنند. چنین اتفاقی باعث شد تا در این سال‌ها کالای دست دوم به یکی از گزینه‌های اولویت‌دار مردم تبدیل شود.


تداوم این روند، اصنافی نظیر لوازم خانگی، مبلمان و حتی پوشاک را با مشکلات جدی مواجه ساخته است. به نظر می‌رسد کاهش تقاضای صنوف به معنی افزایش گرایش مردم به کالاهای دست دوم باشد، اما طبق گفته‌های رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان هرچند تقاضا در این صنف نسبت به سال قبل رشد ۱۰ درصدی داشته، اما سمساران هم تحت تاثیر افت تقاضای کالای دست دوم در پی کاهش قدرت خرید مردم هستند.

داود عبداللهی‌فرد در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به طور کلی زمانی که کالای نو گران می‌شود، مردم بیشتر به کالای دست دوم رجوع می‌کنند. امروزه با توجه به اینکه اختلاف قیمت بین کالای نو و دست دوم زیاد شده، افراد سعی می‌کنند تا زمانی که کالایشان فرسوده نشده از وسایلی که دارند بهره‌برداری کنند. اما وقتی کالا فرسوده می‌شود چاره‌ای نیست و مجبورند به دنبال جایگزین باشند.

وی با بیان اینکه تقاضای کالای دست دوم به فصل هم بستگی دارد، گفت: در فصل تابستان معمولاً تقاضای کولر و یخچال و فریزر دست دوم بیشتر است. به طور کلی تقاضا برای کالای برقی دست دوم بیشتر است. اما در آستانه شب‌های عید و پایان سال بیشتر لوازم چوبی، ویترین، مبلمان و لوازم مشابه دست دوم تقاضا دارد.


رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم، گفت: به همین دلیل نمی‌توان گفت تقاضا برای کالای دست دوم هم خیلی زیاد شده است. برآوردها و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد تقاضای این صنف بیشتر شده است.

وی افزود: صنف امانت‌فروشان هم تحت تاثیر مشکلات معیشتی قرار گرفته و مشکل دوم این صنف هم فروش کالای دست دوم در شبکه‌های اجتماعی است. طوری که بعد از ظهور این سایت‌ها حدود ۲۰ درصد اعضای صنف امانت‌فروشان ریزش کردند.

تجارت‌نیوز