1397/12/03

کاهش سهم ایران در صادرات فرش
رییس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: بافت فرش دستباف یزد و اردکان در روستاهای میناب و بشاگرد به عنوان شغل پایدار و هنر صنعتی ارزشمند رواج یافته است و این در حالی است که مردم آن مناطق هیچ پیشینه ای در بافت فرش نداشتند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، طی سال‌های گذشته سهم ایران از صادرات فرش دستباف و ماشینی بـه شدت کاهش یافته و کشورهایی مانند افغانستان، هند و چین با کپی‌برداری از فرش ایرانی در حال تسخیر بازارهای سنتی ما هستند این در حالی است که چندان پیشینه‌ای هم در آن ندارند. فرش دستباف یزد و اردکان ثبت جهانی شد و از آن پس مشتریان و بافندگان زیادی را به خود جلب کرده است.


Related image



محمدمهدی نبی زاده با بیان اینکه فرش یزد و اردکان 100سال قدمت دارد، افزود: فرش یزد سال 95 و فرش اردکان سال 96 پس از ثبت آثار ملی در سازمان مالکیت های معنوی سازمان ملل متحد ثبت جهانی شد.

وی اظهار داشت: فاکتورهای مهمی در ثبت جهانی فرش یزد و اردکان تاثیر داشت و آن هم استفاده از رنگ گیاهی، بافت سالم و ابریشمی، قدمت فرش و توانمندی در تولید و مواد اولیه مرغوب است که توانست برندی را به نام فرش اردکان و یزد با بافت درشت و رج شمار 25، 28 و 30به ثبت جهانی برساند.

این مقام مسئول بیان کرد: توان تولید این فرش ها به لحاظ ایجاد تشکل های فرشی بالا است به طوری که در سال جدید با افزایش تعداد کارگاه ها در 67 کارگاه تولید فرش، به شکل متمرکز و غیرمتمرکز 220هزار متر مربع فرش و تابلو فرش تولید شده است.

وی در خصوص بافنده های خانگی فرش های یزد و اردکان گفت: شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی 15هزار عضو دارد علاوه بر آن در حال حاضر 40هزار بافنده فعال خانگی، فرش یزد و اردکان را تولید می کنند.

ثبت جهانی فرش دستباف یزد و اردکان مزیت مهم عرصه بین المللی

وی ثبت جهانی این فرش ها را مزیت مهمی در عرصه بین المللی دانست و گفت: برخی از کشورها فرش های بافت ایران را بدون مجوز تولید می کردند و بدون نام کشور ایران به فروش می رساندند و چون این فرش ها ثبت جهانی نشده بود ایران نمی‌توانست ادعایی نسبت به مالکیت آن داشته باشد ولی با ثبت جهانی و برند شدن فرش یزد و اردکان حق مالکیت و اعتراض داریم که جلوی این تولیدات تقلبی را در کشورهای خارجی بگیریم.

نبی زاده درباره بازار فروش و صادرلت فرش های برند جهانی گفت: نمی توان نادیده گرفت که تحریم ها توانست بازار فرش را به شدت تحت تاثیر قرار دهد به طوری که 50درصد فرش یزد و اردکان به طور عمده به آمریکا صادر می شد و کشورهایی مانند آلمان و کشورهای خلیج فارس هم از خریداران این فرش بودند ولی بعد از تحریم ها صادرات کاهش چشمگیری داشت.

وی یکی دیگر از دلایل صادر نشدن فرش یزد را تقاضای زیاد در بازار داخل عنوان کرد و افزود: امروز فرش یزد در داخل کشور خریداران زیادی دارد و اگر بخواهیم صادرات گسترده ای داشته باشیم نمی توانیم جوابگوی بازار داخلی باشیم چرا که فرش یزد باوجود رکود مالی در کشور و با توجه به قیمت و کیفیت مناسب در اغلب استان ها مانند همدان، اصفهان و اراک خریداران زیادی دارد.

وی در خصوص فعالیت کارگاه های فرش دستباف افزود: این کارگاه ها به طور گسترده و با روش های جدید مانند ریز بافت و هنری در حال فعالیت هستند و برهمین اساس می توانیم در آینده به صادرات هم بیاندیشیم.

تحقق اقتصاد مقاومتی با راه اندازی کارگاه های فرش دستباف یزد و اردکان

نبی زاده گفت: در جهت ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی با سازمان صنعت و معدن استان هرمزگان قرارداد بسته شد تا اتحادیه تعاونی فرش دستباف روستایی یزد بتواند در روستاهای محروم هرمزگان اعم از بشاگرد و میناب کارگاه های فرش دستباف را راه اندازی کند.

وی در خصوص پیشرفت فیزیکی این طرح گفت: پیش بینی کردیم در فاز اول 300شغل و در فاز دوم 600 شغل در این روستا ها به این وسیله ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تاکنون130 دار قالی در این مناطق برپا شده است، افزود: مربی فرش دستباف وتجهیزات مورد نیاز به طور کامل از یزد تامین شده و تاکنون 250 نفر در استان هرمزگان شاغل شده اند.

وی در خصوص بازار فروش این تولیدات گفت: فرش های بافته شده به اتحادیه تعاونی فرش دستباف روستایی یزد تحویل داده و حقوق بافنده ها واریز می‌شود سپس اتحادیه جهت تامین تقاضا فرش ها را به بازار عرضه می کند.

وی گفت: بافت فرش دستباف یزد و اردکان در روستاهای میناب و بشاگرد به عنوان شغل پایدار و هنر صنعتی ارزشمند رواج یافته است و این در حالی است که مردم آن مناطق هیچ پیشینه ای در بافت فرش نداشتند.

موج

برچسب ها:

فرش دستباف ،صادرات 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما