درآمد شرکت های لوازم خانگی چقدر است؟

1397/03/07

نیم نگاهی به سال 2017
درآمد شرکت های لوازم خانگی چقدر است؟
صنایع زیادی در اولین فصل 2017، شامل ضرر و زیان‌های متعددی شدند و نتوانستند آن طور که باید و شاید، به سوددهی برسند، اما نکته جالب توجه در این باره این است که صنعت لوازم خانگی قطعا در بین آن ها نیست.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی سال 2017 را با موفقیت و پیشرفتی بزرگ شروع کردند. طبق گزارشات موسسه سازندگان لوازم خانگی (AHAM)، ارسال محصولات این کارخانه‌ها در ماه ژانویه، با 6.4 درصد رشد نسبت به سال پیش، به عدد 5.4 میلیون دستگاه رسیده است. نکته مهم دیگر این است که آمار و ارقام هر بخش از محصولات این صنعت هم رشد قابل‌توجهی داشته است.
بخش شوینده‌های لباس با نزدیک 10.5 درصد رشد، در صدر این لیست قرار دارد. ماشین‌های لباسشویی 15 درصد و خشک‌کننده‌ها نیز 10.2 درصد نسبت به سال پیش رشد داشته‌اند.
رتبه دوم لیست به لوازم پخت و پز تعلق دارد. رشد 10.5 درصدی مایکروویوها باعث تعجب حتی خوشبین‌ترین متخصصین صنعت شده و ارسال لوازم الکتریکی پخت و پز نیز با 8.2 درصد رشد، موجب افزایش 8.4 درصدی این بخش به صورت کلی شده است.
وسایل راحتی خانه با 7.3 درصد رشد کلی، سومین بخش از محصولات محبوب لوازم خانگی در شروع 2017 بوده‌اند. افزایش 22 درصدی دستگاه‌های تهویه هوا موجب کاهش 41 درصد مرطوب‌کننده‌های هوا شده‌اند و همین تضاد، باعث به وجود آمدن وضعیت متعادلی در این بخش شده است.
یخچال‌ها با 3.3 درصد افزایش، رشد نسبتا سردی در ژانویه داشته‌اند و در آخر، لوازم و دستگاه‌های تمیزکننده مربوط به آشپزخانه با 1.5 درصد رشد وجود دارند.
اکنون به بررسی عملکرد چند شرکت بزرگ در سه ماهه اول 2017 می‌پردازیم.

ورل‌پول
آنها توانستند در خانه خود یعنی آمریکای شمالی، فروش خود را با 7 درصد افزایش به 2.6 میلیارد دلار (بدون احتساب نوسانات ارزی) برسانند.
جف فتیگ، مدیر و رییس هیئت‌مدیره ورل‌پول گفت که هر دو بازار آمریکای شمالی و آمریکای لاتین، شاهد «رشد و توسعه قدرتمند و گسترش مرزهای اقتصادی» تا پایان مارچ بودند.
سود خالص GAAP (استانداردهای حسابداری و گردشگری مالی) ورل‌پول در بخش آمریکای شمالی، 287 میلیون دلار یعنی 11.2 درصد از فروش کل بوده است. این در حالی است که آنها در همین بازه زمانی در سال گذشته، 10.5 درصد از فروش کل خود و به عبارتی، 253 میلیون دلار سود داشتند.
با وجود اینکه تنها یک فصل از سال 2017 گذشته است، اما ورل‌پول به هدف سالیانه خود که افزایش 4 درصدی ارسال مرسولات بوده، بسیار نزدیک شده و احتمالا تا قبل از پایان سال، به این هدف مهم خواهند رسید.
عملکرد ورل‌پول به صورت جهانی هم قابل‌توجه بوده است. فروش کلی آنها با سه درصد رشد سالیانه، به 4.8 میلیارد (بدون احتساب نوسانات ارزی) و سود خالص آنها با ذو درصد افزایش، به 153 میلیون دلار رسیده است. باید توجه داشت که خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و همچنین خرید یک میلیارد دلاری برند ایتالیایی ایندزیت، بر این آمار و ارقام تاثیر گذاشته است.
استر بروزپ، مدیر بخش EMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا) ورل‌پول نیز اخیرا گفت که ایتالیا در مرکز برنامه‌های توسعه و تحقیقاتی این برند آمریکایی در اروپا است. بعد از خرید ایندزیت، آنها اکنون قصد سرمایه‌گذاری چهار ساله 500 میلیون یورویی در این بازار را دارند. هدف اولشان نیز اتوماسیون فرآیندهای تولید در کارخانه‌های ایتالیا است.
خبر مهم‌تر نیز این است که اکنون 70 درصد از تولیدات 6 کارخانه ورل‌پول واقع در ایتالیا، به بقیه نقاط اروپا صادر می‌شود و بخش دیگری از آنها نیز به آمریکا و اتریش ارسال خواهند شد. آن¬ها به دنبال جذب استعدادهای جوان در ایتالیا نیز هستند.

ال‌جی
درآمد ال‌جی در فصل اول 2017 رقم عجیب 14.66 تریلیون وون (برابر با 20 میلیارد دلار) بوده است. این عدد در مقایسه با 2016، رشد 9.7 درصدی را نشان می‌دهد. درآمد عملیاتی ال‌جی نیز با افزایش دو برابری، به 921.5 میلیارد وون (1.08 میلیارد دلار) رسیده است.
لوازم خانگی و دستگاه‌های تصفیه هوا، بیشترین درآمد فصلی ال‌جی در هشت سال گذشته را داشته‌اند. این بخش با ثبت درآمد 10 میلیارد دلاری، رشد 10 درصدی نسبت به اولین فصل 2016 را نشان می‌دهد. بازارهای آسیا و آمریکای لاتین بیشترین سهم را در این بخش داشته‌اند.
قسمت سرگرمی‌های خانگی با رشد 8.8 درصدی فروش، بالاترین درآمد عملیاتی را ثبت کرده است.
ال‌جی انتظار دارد که تقاضای تلویزیون‌های خود در فصل بعدی هم بالا باشد و دلیل آن هم محبوبیت روزافزون تلویزیون‌های OLED و Ultra HD در بازارهای آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و آسیا است. انتظار می‌رود که با عرضه پرچم‌دار جدید ال‌جی در این بخش یعنی OLED TV W، تقاضای محصولات ال‌جی حتی بالاتر هم برود.
گوشی‌های همراه درآمدی نزدیک به 20 میلیارد دلار را برای ال‌جی به ارمغان آورده‌اند. این میزان افزایش فصل به فصل چهار درصدی و افزایش سالیانه دو درصدی را نشان می‌دهد. دلیل اصلی این افزایش هم عرضه گوشی هوشمند LG G6 است. مرسولات گوشی‌های همراه در این فصل به 14.8 میلیون دستگاه رسیده است که رشد 10 درصدی نسبت به سال پیش را نشان می‌دهد. قاره آمریکا بیشترین سهم از این مرسولات را داشته است.

الکترولوکس
درآمد عملیاتی الکترولوکس برای فصل 2017 با 21 درصد افزایش نسبت به سال پیش، به بیش از 1.5 میلیارد کرونا (برابر با 177 میلیون دلار) رسیده است. الکترولوکس نیز در تمام بخش‌های تجاری، با پیشرفت و سود مواجه شده است. از مهم‌ترین اقدامات الکترولوکس در این فصل می‌توان به خرید گروه Kwikot که یک شرکت هیتر آبی در آفریقای جنوبی است، اشاره کرد.
فروش خالص محصولات در سه ماه اول 2017، با 2.7 درصد رشد نسبت به سال پیش، به نزدیک 29 میلیارد کرونا (نزدیک به 3.5 میلیارد دلار) رسیده است.
الکترولوکس می‌گوید که تقاضای محصولات در اروپا متعادل بوده اما در انگلستان، به دلیل رای مردم برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا، آنها شاهد کاهش فروش محصولات بوده‌اند. بازار تقاضای این شرکت در آفریقا و خاورمیانه نیز کاهش داشته است.
هدف مدیران الکترولوکس برای سال مالی 2017، رشد یک درصدی در بازار اروپا و افزایش تقاضا به میزان دو تا سه درصد در بازار آمریکای شمالی است.

سامسونگ
مدتی است که اخبار منفی پیزامون گلکسی نوت 7 دیگر منتشر نمی شود و سامسونگ هم به سوددهی همیشگی خود رسیده است. آنها موفق شدند که بیشترین سود فصلی خود را در سه سال و نیم گذشته، ثبت کنند.
میزان سود سامسونگ الکترونیکس در فصل اول 2017 با 46 درصد افزایش، به رقم 7.7 تریلیون وون (6.8 میلیارد دلار) رسیده است. میزان درآمد کلی آنها در این فصل از 50 تریلیون وون (نزدیک به 45 میلیارد دلار) گذشت.
با وجود اتفاقات بدی که برای سامسونگ و مخصوصا گلکسی نوت 7 در سال 2016 افتاد، سود شرکت همچنان بالا بوده و وضعیت اقتصادی این شرکت کره‌ای، به صورت کلی با پیشرفت مواجه بوده است.
عملکرد کلی آن¬ها در اولین فصل 2017، بسیار فراتر از انتظارات بوده و این شرکت از سومین فصل 2013 تا به امروز، نتایجی چنین رضایت‌بخش و موفقیت‌آمیز نداشته‌است.

جنرال الکتریک
اگرچه میزان درآمد جنرال الکتریک از انتظارات و تخمین‌های وال استریت بیشتر بوده است، اما آن¬ها به طور کل، عملکرد چندان امیدوارکننده‌ای نداشتند. در گزارش جنرال الکتریک آمده است که سود فصلی آنها 27.66 میلیارد دلار بوده است.
با این وجود، ارزش سهام این شرکت با یک درصد کاهش روبرو شده است. همچنین میزان کلی درآمد آنها هم نسبت به سال پیش، یک درصد کاهش داشته که دلیل اصلی آن، فروش پایین جنرال‌الکتریک در تجارت‌های نفتی و گازی خود بوده است.
البته درآمدها از فعالیت‌ها و عملیات ادامه‌دار جنرال الکتریک از 248 میلیون در سال گذشته، به 858 میلیون رسیده است. در بخشی از این گزارش آمده که سفارشات فصلی شرکت نیز با 10 درصد افزایش، به ارزش 25.7 میلیارد دلار رسیده است.

توشیبا
اما احتمالا بازنده اصلی این مدت، توشیبا بوده است. وستینگهاوس که از گروه‌های زیرشاخه توشیبا محسوب می‌شود، در مارچ گذشته اعلام ورشکستگی کرد و اکنون منابع خبری متعددی خبر از ورشکستگی احتمالی توشیبا نیز می‌دهند. البته مدیران این برند ژاپنی چنین شایعه‌ای را تکذیب کرده‌اند. با این وجود و با توجه به میزان درآمد آن¬ها در سال 2016 و سه ماه اول 2017، چنین اتفاقی به هیچ عنوان بعید به نظر نمی‌رسد.
اما موضوعی که باعث ضررهای پیاپی و سنگین این دو شرکت شد، ربطی به صنعت لوازم خانگی ندارد. بلکه آن¬ها در ساخت دو پروژه هسته‌ای در آمریکا به نام پروژه Vogtle همکاری کردند. این دو نیروگاه هسته‌ای که قرار بود به ترتیب در 2016 و 2017 با هزینه 14 میلیارد دلار تمام شوند، اکنون اتمام آنها به 2019 و 2020 و با هزینه 21 میلیارد دلار موکول شده است. تاخیرهای متعدد و هزینه‌های سنگین زنده نگه داشتن پروژه، منجر به ورشکستگی وستینگهاوس شد.
توشیبا سپس اعلام کرد که قصد دارد چهار حوزه کاری خود را در راستای به اتمام رساندن پروژه Vogtle تعطیل کند.
وال‌استریت ژورنال نیز در گزارشی نوشت که در این صورت، شاید توشیبا بتواند تجارت لوازم خانگی خود را نگه دارد و پس از چند سال تحمل ضرر، به دوران سوددهی خود بازگردد.

گروه سب: برنده جایزه بهترین جهت‌دهی اقتصادی
وینسنت لئونارد، قائم‌مقام مدیر اقتصادی گروه سب (SEB) جایزه بهترین جهت‌دهی اقتصادی را در هفتمین نشست جوایز رهبران اقتصادی دنیا دریافت کرد.
این گردهمایی که بیستم آپریل در پاریس برگزار شد، توسط مجله Décideurs و موسسه Leaders League برگزاری و پشتیبانی می‌شود. این جایزه هر ساله به بهترین شرکت‌ها و تیم‌های دنیا از لحاظ اقتصادی داده می‌شود و هیئت داوره آن متشکل از متخصصین حرفه‌ای صنایع مختلف است.
گروه سب یک گروه بزرگ فرانسوی است که لوازم خانگی تولید می‌کند. شرکت‌های تفال، مولینکس، کراپس و راوونتا از معروف‌ترین برندهای زیرشاخه این گروه هستند.

رشد فوق‌العاده خریداران آنلاین
در آخرین بخش این مقاله، به سراغ مقایسه webrooming و showrooming در سال 2016 و روند افزایش آن در 2017 می‌رویم.
اصطلاح دوم، در واقع همان روش سنتی خرید لوازم خانگی یعنی مراجعه به فروشگاه‌ها و نمایندگی‌ها است اما عبارت اول، خرید این وسایل به صورت اینترنتی است. وب‌رومینگ در سال 2016، رشد بسیار بالایی داشته است.
طبق گزارش منتشرشده توسط گروه NPD، مشتریان لوازم خانگی در سال 2016 نزدیک به چهار میلیارد دلار در فروشگاه‌های اینترنتی خرج کرده‌اند. این میزان، افزایش 38 درصدی نسبت به سال 2015 را نشان می‌دهد. در فروش هر نوع لوازم خانگی نیز شاهد رشد بوده‌ایم که بیشترین آن¬ متعلق به اجاق‌ها و یخچال‌ها بوده که به ترتیب 69 و 40 درصد افزایش داشته‌است. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بیشترین میزان خرید آنلاین لوازم خانگی، در روزها با اعیاد یا مناسبت‌های خاص بوده است.
جو دروچوفسکی، مدیر اجرایی گروه NPD و متخصص صنایع لوازم خانگی در رابطه با این موضوع گفت: برای سازندگان و فروشندگان، توجه به این نکته بسیار مهم است که تلاش‌های بازاریابی و تبلیغاتشان را در هر دو بخش آنلاین و فروشگاهی جهت‌دهی کنند. اگرچه تعداد زیادی از مشتریان امروزی، به دنبال پیدا کردن بهترین معاملات اینترنتی و تخفیف‌های رایج هستند، اما عده زیادی هم دوست دارند که به فروشگاه‌های فیزیکی مراجعه کنند و محصولی که قصد خریدش را دارند، ببینند و لمس کنند و در صورت امکان، حتی آن را آزمایش کنند. برند یا سازنده‌ای بهترین عملکرد خود را دارد و موفق می‌شود که به هر دو بخش توجه کند و با نیازسنجی‌ از روش‌های مختلف، بتواند در هر دو زمینه فعال باشد.

سالی که نکو است...
با وجود کاستی‌ها، شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی عملکرد بسیار موفقی را در اواخر 2016 و فصل اول 2017 داشته‌اند و انتظار می‌رود که رشد آنها تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد. با این وجود، روش‌های خرید جدید مانند سفارشات آنلاین و برنامه‌های گوشی همراه، حتما باید مدنظر بزرگان این صنعت باشد تا بتوانند به پیشرفت خود با همین سرعت فعلی امیدوار بمانند.
رقابت بین برندهای بین‌المللی در سال 2017، یکی از جذاب‌ترین و البته مهم‌ترین نکات باقی‌مانده امسال خواهد بود. این رقابت اگرچه در ظاهر یک طرفه و در بعضی موارد، برنده آن از پیش تعیین‌شده است، اما ظهور برندهای جدید با استراتژی‌ها و برنامه‌های جدید و همچنین، افزایش روزافزون استفاده از تکنولوژی‌های مدرن، می‌تواند ورق را برگرداند و باعث تولد پدیده‌ای نو شود.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما