نوآوری، عنصر حیات صنایع دستی است

1399/03/20

نوآوری، عنصر حیات صنایع دستی است
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: صنایع دستی بدون وجود نوآوری، همانند آب راکدی است که پس از مدتی خشک شده و پویایی ندارد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، محمد مطیع به مناسبت روز جهانی صنایع دستی، در خصوص لزوم نوآوری و به‌روزرسانی در صنایع دستی اظهار کرد: صنایع دستی بدون وجود نوآوری، همانند آب راکدی است که پس از مدتی خشک شده و پویایی ندارد. اگر نتوانیم نوآوری و نمونه‌سازی به‌روز در هنر به وجود آوریم؛ محکوم به فنا خواهیم بود. به عنوان مثال هنر نمد ما در حال منسوخ شدن است؛ زیرا بر روی نمونه‌سازی و به‌روزرسانی محصولات تمرکز و توجه نداشته‌ایم.

وی در خصوص دلایل منسوخ شدن برخی رشته‌های هنری ادامه داد: زمانی که بر روی علل منسوخ شدن سایر رشته‌ها نیز مطالعه می‌کنیم؛ متوجه می‌شویم که یکی از مهم‌ترین دلایل آن عدم به‌روزرسانی محصولات است. بنابراین با پیاده‌سازی فناوری‌های جدید و به‌روزرسانی محصولات می‌توان میزان استقبال و استفاده عموم از آن‌ها را افزایش داد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان در خصوص میزان توجه متولیان این امر به نوآوری و روزآمدی محصولات بیان کرد: در این مورد جریان و حرکتی آغاز و هم‌چنین کلاس‌های آموزشی و نمونه‌سازی محصول نیز برگزار شده‌ که بسیار خوب؛ اما کافی نیست. زیرا گستردگی و تنوع محصولات در استان، دقت و توجه بیش‌تری را می‌طلبد.

مطیع خاطرنشان کرد: در واقع ما به عنوان یکی از متولیان این امور، نظارت و تسهیل‌گری محدود در خصوص کارگاه‌ها و نوآوری محصولات را بر عهده داریم، بنابراین بازار، باید در محصولات تنوع، نوآوری و خلاقیت ایجاد کند، زیرا تولید و فروش محصولات در بازار انجام می‌شود.

در بخش عرضه محصولات صنایع دستی دچار مشکلیم

وی افزود: در گذشته حتی میراث فرهنگی نیز فروشگاه‌هایی برای عرضه محصولات هنرمندان داشته‌است و در این زمینه تجربه داشته‌ایم. اما متأسفانه به دلایلی مانند عدم کارشناسی و... این بازارها و فروشگاه‌ها که متعلق به دولت بوده‌اند؛ فروخته شده و یا تعطیل هستند. در حال حاضر در بخش تولید، مشکل چندانی وجود ندارد و هنرمندان پای کار ایستاده‌اند. به این ترتیب ما در بخش عرضه محصولات دچار مشکل هستیم.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تشریح کرد: زمانی که ما دستگاه‌های دولتی تصدی‌گری را از روی دوش خود برداشته‌ایم و فروشگاه‌هایی که محل فروش صنایع دستی هنرمندان بوده و به روند این چرخه کمک می‌کرده‌ است را تعطیل می‌کنیم؛ آیا انتظارداریم بخش خصوصی و بازار، حمایت از آن‌ها را بر عهده بگیرد؟

مطیع تصریح کرد: من خود یکی از مخالفان تعطیلی این فروشگاه‌ها بوده‌ام. زیرا وجود این فروشگاه‌ها می‌توانست نوعی الگوسازی باشد. به طوری که می‌توانستیم با تجهیز کردن، بی عیب و نقص کردن و نهادینه کردن فعالیت، دکور، تنوع، نوع محصول و... در آن‌ها، الگوی سایر فروشگاه‎‌ها شویم. اما متأسفانه تعدادی از این فروشگاه‌ها فروخته شده و یا فعالیتی ندارند و لذا فکر می‌کنم این اقدام نوعی ضعف محسوب می‌شود.

صنایع دستی و میراث فرهنگی دو بال قدرتمند گردشگری

وی اضافه کرد: به عقیده من با توجه به این که یکی از شاخصه‌های پرنده، داشتن دو بال برای پرواز است؛ صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز دو بال گردشگری هستند. به طوری که اگر این دو بال قوی و قدرتمند نباشند؛ گردشگری رشد و یا اصطلاحاً پروازی نخواهد داشت. بنابراین این دو موضوع باعث رونق گردشگری می‌شوند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: گردشگران برای تماشای جاذبه‌های صنایع دستی و بناهای مختلف به شهرها و کشورهای مختلف سفر می‌کنند. به این ترتیب همه کشورهایی که گردشگری قوی دارند، بر این موضوعات و مخصوصاً معرفی میراث و بناهای کشور خود تأکید داشته و کار می‌کنند و از فروش صنایع دستی خود بالاترین سود و بهره را به دست می‌آورند. اما متأسفانه شاید ما در حد اعلا از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم.

مطیع ادامه داد: در این صورت در شهری مانند مشهد که مدعی 30 میلیون ورودی است، با تکیه و اطمینان به این آمار متوجه می‌شویم نه تنها ما، بلکه تمام ارگان‌ها در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم و استفاده لازم و کافی از این منبع درآمد نداشته‌ایم.

70 رشته صنایع دستی در استان، تحت نظارت میراث فرهنگی است


وی اظهار کرد: به طور کلی 70 رشته صنایع دستی در استان خراسان رضوی، تحت حمایت و زیر نظر ما هستند، ممکن است در طی سال به تعداد کارگاه‌های مربوط به این 70 رشته، افزوده شده و یا از آن کاسته شود به همین دلیل آمار مربوط به کارگاه‌های صنایع دستی متغیر بوده و گاهی اوقات روزانه تغییر می‌کند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: خراسان رضوی یک از استان‌هایی است که در آن به دلیل وجود بارگاه منور امام رضا(ع) و مهاجرت و اسکان هنرمندان در این استان، تنوع رشته زیاد بوده و تقویت شده‌ است. تعداد هنرمندان این حوزه از سال 96 تاکنون پنج درصد رشد داشته‌؛ به طوری که از 8 هزار و 176 نفر در سال 1396 به 8 هزار و 735 نفر رسیده ‌است. بعضی مواقع چنین رشدهایی ایجاد می‌شود؛ اما در اغلب موارد تعداد هنرمندان در این باره ثابت است.

به حد کافی از برند «شهر جهانی گوهرسنگ‌ها» در سطح شهری استفاده نکردیم

مطیع در خصوص نقش رویداد مشهد، شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در ایجاد زیرساخت‌های صنایع دستی استان افزود: انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها امتیازی است که به ما تعلق گرفته‌ و ما باید از آن کمک بگیریم. دبیرخانه، فعالیت‌های بسیار خوبی از جمله ایجاد مدرسه هنرهای اسلامی با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، ساخت ساختمان مرکز ملی گوهرسنگ‌ها، تأسیس موزه به همراه زمین‌شناسی، شرکت در نمایشگاه‌ها و بسیاری اقدامات دیگر در این زمینه داشته ‌است، با این وجود برای شهر مشهد با این سابقه اقتصادی و گردشگری، باید بیش‌تر از این‌ها از این امتیاز استفاده می‌کردیم.

وی تصریح کرد: در عنوان این امتیاز کلمه «شهر جهانی» آمده، به این معنی که لازم است شهرداری در این زمینه قوی‌تر عمل کرده و از آن بیش‌تر حمایت کند. گواهینامه امتیاز «شهر جهانی گوهرسنگ‌ها» به شهردار اعطا شده‌، در چنین شرایطی شهردار متولی شهر جهانی است، اما من فکر می‌کنم به اندازه کافی از این برند در سطح شهری استفاده نکرده‌ایم. در این شرایط باید ورود بازرگانان به مشهد را تسهیل کرده و مراوداتی با سایر کشورهای فعال و قوی در این زمینه ایجاد کنیم.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان خاطرنشان کرد: من از رسانه‌ها درخواست می‌کنم که با استفاده از دستاویزهایی مانند هفته صنایع دستی در کنار اعلام آمارها، با معرفی تعدادی از رشته‌های هنری، استادها، پیشکسوتان، جوان‌های فعال و موفق در این حوزه و... اطلاعات مخاطبان در این زمینه را افزایش دهند.

ایسنا

برچسب ها:

صنایع دستی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما