به گزارش دنیای لوازم خانگی، آقای سیداحمد رسولی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در کمیسیون صنایع و معادن به این سوالات پاسخ دادند.
سالیان متمادی است که مقام معظم رهبری رویکردشان در نامگذاری هر سال، بخش اقتصاد، تولید و حمایت از اشتغال، رفع موانع تولید و همچنین تسهیل در امر تولید است.
امسال هم طبق روال سالهای گذشته این نامگذاری توسط مقام رهبری انجام و پس از آن با هماهنگی دبیر کمیسیون دستور هفتگی تنظیم و به اطلاع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس رسید؛ ۶ کمیته در کمیسیون در بخشهای مختلف مشغول به کار هستند و وظیفه آنها قانونگذاری و دیگری نظارت بر حسن اجرای قانون است و ابراز نظارتی ما به اشکال مختلف از جمله تذکر، استیضاح، پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری، پیگیری برنامههایی که دولت اعلام میکند، نظارت و تحقق این شعارها است و همواره تاکید ما این است که مجموعه دولت و مجلس نباید در حد شعار و سخنرانی و برگزاری سمینار و هزینههای آنچنانی باشد، اما ببینیم در عمل چه اتفاقی افتاده است.
تقریبا همه ساله فروردین ماه تعطیل است و از طرفی سه ماه از شروع دولت گذشته گرچه در دولت سیزدهم تعطیلی کمتر و بیشتر فعالیت صورت میگیرد طوری که رئیس جمهور حتی جمعهها و سایر تعطیلات رسمی هم فعالیتش متوقف نمیشود، اما این حرکت باید مختص به رئیس جمهور نباشد بلکه در سطوح پائین، وزیر و معاون وزیر، مدیران استانی و شهرستانی ادامه داشته باشد، اما همراهی با رئیس جمهور و همراهی با شعارهای سالی که مقام معظم رهبری فرموده اند، اقداماتی شده، اما کافی نیست.
یکی از اشکالات این است که اطلاعات به آقایان وزرا به درستی داده نمیشود؛ در جلسه مشترکی که نمایندگان مجلس با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در اواخر ماه رمضان داشتند، وزیر جهاد کشاورزی هم شبیه وزیر صمت آماری را دادند، بلافاصله با دوستانی در بخش کشاورزی یعنی هم بخش خصوصی و هم دولتی تماس گرفتم چراکه دریافت اطلاعات ما منحصر به بخش دولتی نیست، آمار گرفتم و به آقای رئیس جمهور گفتم اطلاعاتی که به ایشان داده اند درست نیست.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمام وزرای دولت رای داده اند و این به معنای چک سفید دادن نیست و نظارتهای اجرا میشود، بنده با آقای دکتر ساداتی نژاد به مدت ۲۰ سال رفیق هستم، اما رفاقت جای خود و نظارت جای خودش و معتقدم نباید روند دولتهای قبلی تکرار، باید آمار درست داده شود؛ وزیر صمت بار اولشان نیست و به دفعات آمار داده اند که بعدا معلوم شده درست نبوده است و پس از آن بیان کردند که میخواهیم این کارها را انجام دهیم و انجام ندادند به عنوان مثال در بحث خودرو در مقوله کیفیت و کمیت عملاً دولت و وزارت صمت موفق نبودند! چرا ما رفتیم سراغ ساماندهی خودرو؟ چرا بحث واردات خود را مطرح کردیم؟ چراکه برای ما منافع ملی مطرح است و باید مردم از یک خودروی با کیفیت مناسب برخوردار باشند؛ در بحث معدن هم همینطور یعنی در کمیته معدن اظهارات دیروز آقای وزیر قطعاً فردا پیگیری خواهد شد که چه مقدار از قول هایشان تحقق پیدا کرده است.
دو هفته قبل از آقای وزیر سوال شد و بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ نماینده توضیحات ایشان را قانع کننده تشخیص ندادند و ۹۰ نماینده تشخیص دادند که جواب ایشان قانع کننده است با توجه به تعداد افراد که از توضیحات وزیر قانع نشدند، نشان دهنده راضی نبودن مجلس از آقای وزیر است و استیضاح ایشان است؛ به نظر میرسد کارشناس یا معاون یا مدیرکل در ستادی آمار غلط تهیه میکند و آقای وزیر گزارش عملکرد و آمارها را در تریبونها مطرح میکند، وظیفه ما به عنوان مجلس این است که درباره آمارها تحقیق کنیم چرا که اعتقاد به این آمارها نداریم و معتقدیم گزارشهای نادرست به آقای وزیر داده میشود و وی علیرغم اظهارات و ادعاهایش موفق نبوده است، به همین خاطر روز دوشنبه آیین نامه مجلس در سالهای اخیر تغییر کرده و استیضاح مستقیم به صحن علی مجلس نمیرود بلکه اول به کمیسیون تخصصی میرود.
بحث معدن یکی از همین موارد است اگر محورهای استیضاح را مطالعه کنید، روز دوشنبه هشت و نیم صبح تا ۱۲ ظهر جلسه گذاشته ایم تا آقای وزیر به سوالات استیضاح کنندهها پاسخ دهد و معاون امور مجلس وزارت خانه به جای منصرف کردن استیضاح کنندگان، سوال یا مواردی که استیضاح کنندگان مطرح میکنند که خواسته مردم و صاحبان معادن است مطرح تا رفع گردد؛ باید وزیر، نمایندگان مردم را به نمایندگی از مردم قانع کند.
رئیس کمیسیون آقای طاهری نماینده زنجان، نواب رئیس هم آقایان جدی و کریمی و سخنگو آقای عباسپور هستند و میتوانند نتیجه جلسه مقدماتی استیضاح را توضیح دهند.
بنده در دو سال گذشته به دفعات این انتقادات را گفتم و راهکارها را هم در مجلس گفتیم و قانون مصوب کردیم. اما مشکلات در جای دیگر بود، حتی شورای نگهبان کوتاه آمد و اعلام کرد ابهامات برطرف شد، اما جماعتی به نام هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت، دو سال نگذاشتند ما به نتیجه برسیم. برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی از اینکه رقیب خارجی نداشتند سواستفاده کردند و قیمتها را دو تا سه برابر افزایش دادند که حتما ما پیگیر هستیم.
در حوزه خودرو هم منافع مردم خط قرمز ما است و ما در دفاع از منافع مردم کوتاه نمیآییم اگرچه فشارها و تهدیدهایی را ببینیم و تحمل کنیم همین انجمن واردکنندگان خودرو، از طرح ما حمایت نکردند و مردم بدانند اینها موافق طرح ما نبودند، زیرا دنبال وارد کردن خودروهای لوکس خارجی بودند به طور نمونه ۸۰۰ خودرو لوکس در خارج تولید میشود که ۲۰۰ دستگاه از آن توسط این حضرات فروخته میشود.
باید پرسید چرا بعد از طرح ما به یکباره قیمت خودروها از ۱۵ تا ۱۴ میلیارد تومان به ۸ و ۹ میلیارد تومان کاهش پیدا میکند؟ چرا مخالف طرح ما هستند؟ زیرا ما دنبال وارد کردن خودروهای لوکس نیستیم ما میگوییم خودرویی وارد شود که اقشار متوسط هم بتوانند خریداری کنند به طور نمونه ۵تا ۱۰ هزار دلار حقوق گمرکی پایین بیاید و سود بازرگانی صفر شود. ما مطمئنیم واردات اینگونه خودروها بر کیفیت خودروی داخلی تأثیر میگذارد و کیفیت خودرو را بالا میبرد و بر پایین آمدن قیمت خودرو داخلی تاثیر میگذارد نه خودروهای لوکس و آنچنانی که قشر مرفه بی درد استفاده میکنند.