یخچال خورشیدی قابل حمل ساخته شد

1397/10/20

توسط دانشجوی مخترع البرزی
یخچال خورشیدی قابل حمل ساخته شد
دانشجوی مخترع مرکز علمی کاربردی میثاق البرز در اقدامی مبتکرانه و نوآورانه موفق به ساخت یخچال خورشیدی قابل حمل با مصرف پزشکی شد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، «یخچال خورشیدی قابل حمل ناجی» با شماره اظهارنامه 1396.50140003007239 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت اختراع شده است.
معاون پژوهشی مرکز آموزش علمی کاربردی میثاق استان البرز روز چهارشنبه در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این یخچال برای نخستین بار در ایران با رفع انحصار خارجی (کشورهای چین و آمریکا) توسط این دانشجوی مخترع البرزی ساخته شد.
دکتر افشین قنبری گفت: تمام مراحل و ساخت قطعات یخچال «حمل دارو، مواد غذایی و اعضای
قطع شده بدن انسان از نقشه تا امکان سنجی توسط دانشجو محمد رضایی با همکاری فراز صادقی مقدم به مدت یک سال انجام شده است.
وی اظهار داشت: این دستگاه که قابلیت حمل بالا و آسانی دارد در مناطق محروم و دور افتاده، مراکز دفاعی و بهداشت از کارایی بالایی برخوردار است و از با استفاده از این طرح می توان سالانه جان ده ها انسان ، دام وطیور را نجات داد.
قنبری گفت: با استفاده از این یخچال خورشیدی می توان عضو قطع شده فرد آسیب دیده و
مواد دارویی ، خون و مواد غذایی را حمل کرد.
وی با بیان اینکه نمونه آزمایشگاهی این یخچال حدود 80 میلیون ریال هزینه در برداشته، که بخشی از آن توسط مخترعان و دستگاه های ذیربط تامین شده، افزود: مزیت اصلی این یخچال بدنه بسیار سبک و قابلیت حمل راحت است که بدنه ریلی و کشویی دارد.
وی گفت: این یخچال دارای یک کمپرسور بسیار قدرتمند است که با توجه به شرایط اقیلمی مناطق مختلف می توان قدرت انجماد یخچال را به دمای بالا و پائین تغییر داد.

***ساخت موتور دورتور چرخشی همزمان
قنبری اضافه کرد که این دانشجوی مخترع، اختراعات دیگری همچون موتور دورتور چرخشی همزمان قابل کنترل کامل را درکارنامه خود دارد.
وی با بیان اینکه این اختراع نیز با شماره اظهار نامه 9185 -1396.01.27 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده، گفت: این اختراع نیز نمونه خارجی ندارد و مزیت رقابتی آن نسبت به موتورهای دیگر به این شکل است که علاوه بر چرخش های 2 جهته راست و چپ به طور همزمان دارای چرخش راست و چپ در جهت مختلف است.
وی ادامه داد: این وضعیت موجب ایجاد گشتاوری بسیار بالا در ملخ های بالگرد ها و موتورهای زیردریایی ها می شود.
وی اظهار داشت: نمونه آزمایشگاهی این طرح نیز حدود 50 میلیون ریال هزینه داشته و حدود 2 سال زمان ساخت برده است.
معاون پژوهشی مرکز علمی کاربردی میثاق گفت: این موتور چرخش همزمان کاربرد صنعتی در بالگردها و موتورهای زیردریایی دارد و در این موتور با استفاده از یک اهرم کمکی در صورت از کار افتادن موتوراول ، موتور دوم همچنان می تواند به کار خود ادامه دهد.
وی با بیان اینکه تمام این اختراعات به ثبت رسیده، افزود: موتور مدل خطی نیز از دیگر دستاوردهای دانشجویی این مرکز است که مشابه یک پیستون کار کرده با این تفاوت که از منبع تغذیه برق کمتری استفاده می کند زیرا حالت سه فاز دارد در عین حال بسیار بهینه و به صرفه است .
قنبری ادامه داد: موتور مدل خطی با توجه به حرکت پیستونی ایجاد شده نیروی زیادی تولید می کند که در یخچال ها کاربرد دارد.
قنبری با بیان اینکه مرکز آموزشی علمی کاربردی میثاق توسط شرکت قطعه سازان میثاق در شهرک صنعتی سیمین دشت ایجاد شده، افزود: حدود 2 هزار دانشجو در رشته های مختلف الکترونیک، رایانه، مکانیک، حسابداری، مدیریت امور فرهنگی و امور تبلیغات و علوم بین رشته ای در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل خط مشی خود و پل ارتباطی که بین صنعت و علم ایجاد کرده، در تلاش است تا به شکل کاربردی و عملیاتی آموزه های تئوری را تبدیل به دستاوردهای صنعتی و قابل کارایی بسیار بالا بکند.
معاون مرکز علمی کاربردی میثاق گفت: پژوهش در کشور ما مظلوم است و بحث پژوهش رنگ و لعاب بازاریابی را به خود گرفته است که باعث شده تا از اهداف اصلی خود دور بمانیم.
وی افزود: راه برون رفت از این معضل این است که اگر بخواهیم پژوهش عملیاتی و کاربردی شود تمام دانشجویان، اساتید و فعالان در عرصه فناوری باید از رنگ و لعاب تجاری سازی خارج شوند.
وی اظهار داشت: تا زمانیکه به شکل سود و زیان این موضوع را دنبال می کنند و به دنبال نفع شخصی هستند یکی از موانع بازدارنده برای خارج شدن از مسیر اصلی است.
پنجمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان البرز از 24 تا 28 آذرماه از ساعت 9 صبح تا 16 در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی واقع در منطقه حصارک آماده بازدید علاقمندان است.

برچسب ها:

یخچال ،خورشیدی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما