1397/11/13

مراحل ثبت برند و اخذ کارت بازرگانی
اگر کسی محصولی مشابه را با کیفیت پایین در بازار عرضه کند، ضرر مالی، کمترین زیانی است که متحمل می‌شوید.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، اگر شما هم برای خودتان کسب و کاری دارید و کالا یا خدمات خاصی به مشتریان خود عرضه می‌کنید لازم است در مورد ثبت علامت تجاری خود و مراحل ثبت برند اطلاعات لازم را کسب کنید تا دچار مشکلاتی که ثبت نکردن برند برای شما ایجاد می‌کند نشوید.

در این نوشته علاوه بر آشنا شدن با مزایای ثبت علامت تجاری و لزوم انجام این کار با مراحل مختلف آن و اقداماتی که باید در این رابطه انجام دهید آشنا خواهیم شد، اما اگر فعالیت اقتصادی شما در زمینه واردات یا صادرات کالاست، پیش از هر چیز لازم است که برای دریافت کارت بازرگانی خود اقدام کنید.

بخش دوم این نوشته ویژه افرادی است که می‌خواهند کارت بازرگانی داشته باشند لذا در کنار شرح اجمالی لزوم دریافت این کارت و انواع آن مراحل اخذ کارت بازرگانی و مدارک لازم برای دریافت آن را لیست کرده‌ایم.

مزایای ثبت برند

قبل از هر چیز لازم است به این سوال به طور شفاف پاسخ داده شود که «اصلا چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟»

ابتدا باید ببینیم شما چه کالا یا خدمتی را ارائه می‌دهید؟ محصول خود را چطور به مشتریان خود ارائه می‌کنید؟ احتمالا شما هزینه‌ای را برای تبلیغ محصول خود در نظر گرفته‌اید؟ حال چه می‌شود اگر کسی پیدا شود و محصولی مشابه محصول شما را با کیفیت و قیمت پایین‌تر در بازار عرضه کند؟ مسلما علاوه بر لطمه خوردن به حسن اعتبار شما، ضرر مالی، کمترین زیانی است که شرکت شما متحمل می‌شود. ثبت برند در واقع تضمین تفکیک محصولات شرکت‌های مختلف از یکدیگر است.

از طرفی داشتن برند ثبت شده علاوه بر اینکه مانع سوء استفاده دیگران از محصولات شما می‌شود، جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی نیز هست.

مراحل ثبت برند

پیش از هر چیز باید اظهارنامه الکترونیکی ثبت برند خود را در سامانه‌ای که به این منظور طراحی شده ثبت کنید. در صورتی که اظهارنامه شما بدون نقص ثبت شده باشد و برند یا علامتی مشابه با برند شما به ثبت نرسیده باشد، نسخه فیزیکی آگهی درخواست شما پس از تایید کارشناس اداره ثبت برند به روزنامه رسمی تحویل داده می‌شود.

بهتر است در اولین فرصت مدارک هویتی، کارت بازرگانی و مجوزهای کسب و کار خود را آماده کرده و در سامانه مرکز مالکیت معنوی اظهارنامه خود برای ثبت برند را به صورت الکترونیکی اظهار کرده و مراحل ثبت برند را طی کنید.

خوب است بدانید هزینه ثبت برند برای مالکین حقیقی و حقوقی متفاوت است که طی مراحل ثبت اظهارنامه به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود.

کارت بازرگانی چیست و چرا باید کارت بازرگانی بگیریم؟

کارت بازرگانی مجوزی است که هر فعال اقتصادی که قصد واردات یا صادرات کالا دارد باید برای دریافت آن اقدام کند.

از جمله کارهایی که نیاز به داشتن کارت بازرگانی دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ثبت سفارش
ترخیص کالا
واردات و صادرات
حق‌العمل کاری در گمرک

با داشتن کارت بازرگانی علاوه بر اینکه به عنوان تاجر شناخته می‌شوید، به عضویت اتاق بازرگانی نیز درمی‌آیید و علاوه بر این‌ها می‌توانید به عنوان تاجر، از مزایای سفر به سایر کشورها مانند دریافت ویزای تجاری استفاده کنید.

همچنین با داشتن کارت بازرگانی می‌توانید از مناطق آزاد کشور واردات انجام داده و امکان ثبت برند غیرفارسی نیز تنها برای دارندگان کارت بازرگانی امکان پذیر است.

مراحل اخذ کارت بازرگانی

داشتن کارت بازرگانی منوط به احراز صلاحیت‌های لازم از طرف مراجع ذی‌صلاح است. این شرایط بیشتر ناظر به این است که آیا شما شرایط مالی لازم برای تاجر شدن و اثبات عملکرد اقتصادی خود را دارید یا خیر. پس از احراز شرایط و جمع‌آوری مدارک لازم به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند مراجعه کنید و مراحل اخذ کارت بازرگانی را پشت سر بگذارید. خوب است بدانید مدارک لازم جهت درخواست کارت بازرگانی برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است.

نکته حائز اهمیت این است که در وارد کردن اطلاعات فرم‌های مربوطه دقت لازم را داشته باشید زیرا پس از تایید نهایی امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد.

پس از ورود به سامانه و ثبت نام بسته به اینکه درخواست کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی دارید فیلدهای مربوطه را تکمیل کنید. در این مرحله یک کد اعتبارسنجی برای تلفن همراه شما ارسال می‌شود که می‌توانید از آن برای ورود به سامانه استفاده کنید.

در این مرحله گزینه صدور یکپارچه کارت بازرگانی را انتخاب کنید و به مرحله بعد بروید. حال باید مشخصات متقاضی را وارد کرده و علاوه بر مشخص کردن محل فعالیت شرکت، تصویر لوگو و مهر شرکت را نیز بارگذاری کنید. پس از تکمیل مشخصات دارنده کارت، فایل تصویر و امضای خود را نیز باید بارگذاری کنید.

پس از وارد کردن مشخصات تماس خود در مرحله بعدی باید فرم گواهی‌های درخواست‌شده را پرینت گرفته، تکمیل کرده و پس از اسکن، مجددا بارگذاری کنید.

حال نوبت به مشخصات ثبتی می‌رسد. در این مرحله باید اطلاعات اظهارنامه ثبت در دفاتر بازرگانی، میزان سرمایه ثبت شده، بانک طرف حساب، شماره حساب و… را وارد کنید.

در مرحله بعد باید اطلاعات مدیران و سهامداران را تکمیل کرده و سپس رشته فعالیت خود را مشخص کنید. در پایان مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید.

پس از تکمیل مراحل فوق باید اطلاعاتی که در مراحل قبل وارد کرده‌اید را تایید کنید. پس از تایید کد اعتبارسنجی برای ایمیل و تلفن شما ارسال می‌شود که جهت پیگیری وضعیت صدور کارت بازرگانی به آن نیاز دارید.

مهر
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما