برگ برنده هوشمند سامسونگ

1397/03/07

بررسی یخچال Family Hub
برگ برنده هوشمند سامسونگ
فامیلی هاب می‌تواند یک مثال بارز درباره این موضوع باشد که ما الزاما وسایل را به دلیل رفع نیازمان نمی‌خریم. بلکه بعضی وسایل را صرفا به این دلیل می‌خریم که آنها را داشته باشیم و دوست داریم که در خانه‌مان وجود داشته باشند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، شاید فامیلی‌هاب با برنامه‌های مختلف و صفحه لمسی 21.5 اینچی خود، موردنیاز هیچ خانواده‌ای نباشد، مخصوصا با قیمت بسیار بالایی که دارد، اما داشتن آن در آشپزخانه، قطعا حس خوبی به ساکنین خانه می‌دهد. احتمالا عبارت «جذاب‌ترین» یا «هوشمندترین» یخچال، برای عده‌ای به اندازه کافی وسوسه‌کننده باشد تا در خرید این یخچال درنگ نکنند.
چهارمین یخچال هوشمند سامسونگ که قیمت آن در بازارهای بین‌المللی از 5600 دلار یا 4500 پوند شروع می‌شود، پر از برنامه‌ها و ویژگی‌های مختلفی است که کار با آنها بسیار ساده و بدون مشکل انجام می‌شود و مهم‌تر این است که مشابه آنها را در هیچ یخچال دیگری در بازار امروز نمی‌توان پیدا کرد. بسیاری از این ویژگی‌ها شاید غیرضروری یا اضافی به نظر برسند، اما کار با اکثر آنها بسیار لذت‌بخش است.

یخچال آینده با ریشه‌هایی در گذشته
اگر هدف سامسونگ، ساخت مدرن‌ترین یخچال روز دنیا بوده است، باید بگوییم که آنها در ماموریت خود موفق شده‌اند. سامسونگ حتی پیش از این در ساخت مدل Four-Door Flex نشان داد که می‌تواند از بقیه یخچال‌های هوشمند بهتر باشد. آنها در ساخت فامیلی هاب، تمام نقاط مثبت مدل فلکس را جمع کردند و با اضافه کردن صفحه 21.5 اینچی پر از برنامه‌های مختلف، دوربین‌هایی که محتویات یخچال را نشان می‌دهند و همچنین بدنه مشکی جذاب و زیبا، تعریف ما از یخچال هوشمند را چند پله ارتقا دادند.
البته با وجود طراحی آینده‌نگرانه فامیلی هاب، ریشه‌های این یخچال را باید در گذشته پیدا کرد. در زمان قدیم و حتی بسیاری از خانه‌های امروزی، یخچال‌ها به معنای واقعی کلمه، مرکز خانواده بودند. روی آنها می‌شد تقویم‌ها، تصاویر خانوادگی، کارت پستال‌ها، لیست‌های خرید و یادداشت‌های مختلفی را پیدا کرد که نشان‌دهنده روابط اعضای خانواده بودند. این همان ریشه‌ای است که سامسونگ قصد دارد به ما یادآوری کند.
به همین خاطر، شما در صفحه لمسی یخچال برنامه‌های مختلفی با این هدف را پیدا می‌کند. این‌ها در واقع همان کارهایی هستند که یخچال‌های گذشته هم انجام می‌دادند، اما در فامیلی هاب، ما شاهد تفسیر آینده‌نگرانه سامسونگ از این ویژگی‌ها هستیم. برنامه‌هایی برای دیدن تصاویر یا گذاشتن یادداشت و لیست خریدهای روزانه وجود دارد. به همین خاطر شاید شما از خود بپرسید که آیا وجود این همه برنامه مختلف ضروری است؟ به هر حال، آهن‌رباها و برگه‌های یادداشت نیز تا به امروز توانسته‌اند به خوبی همین وظایف را انجام دهند.
احتمالا به همین دلیل است که بعضی از ویژگی‌های فامیلی هاب صرفا به این دلیل که ما قبلا آنها را در یخچال دیگری ندیده‌ایم، طراحی شده‌اند. دوربین‌ها واضح‌ترین مثال این موضوع هستند. این دوربین‌ها با هر بار بسته شدن در یخچال، از محتویات داخل آن عکس می‌گیرد و شما می‌توانید با زدن دکمه‌ای روی صفحه لمسی، آیتم‌های باقی‌مانده در یخچالتان را ببینید. شما همچنین می‌توانید برای مواد غذایی مختلف، تاریخ انقضا تعریف کنید و هنگام مشاهده تصویر یخچالتان، این تاریخ کنار ماده غذایی موردنظر نیز دیده می‌شوید. شما حتی می‌توانید با دانلود برنامه مخصوص سامسونگ در گوشی همراه خود، محتویات یخچالتان را مثلا هنگام خرید کردن هم ببینید. البته این برنامه کمی ایراد هم دارد اما کار با آن سخت نیست.

صفحه لمسی دوست‌داشتنی
مهم‌ترین و شاید بهترین ویژگی فامیلی هاب، صفحه لمسی 21.5 اینچی آن باشد. این صفحه لمسی در واقع تبدیل به مرکز فرماندهی یخچال و حتی آشپزخانه شما می‌شود! در سری قبلی یخچال‌های هوشمند سامسونگ نیز شاهد یک صفحه لمسی پرکاربرد اما کوچک بودیم. فامیلی هاب برای اجرای درست و لذت‌بخش، به یک صفحه بزرگ نیاز داشت.
البته اندازه بزرگ، تنها ویژگی این صفحه لمسی نیست. ما باداشتن گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند، به کنترل لمسی پاسخ‌گر و دقیق عادت کرده‌ایم و داشتن چنین انتظاری از یخچال هوشمند خانه با قیمت 5600 دلار، خواسته چندان زیادی نیست. شاید کنترل لمسی فامیلی هاب به اندازه یک تبلت پیشرفته دقیق نباشد، اما کار با آن نه تنها لذت‌بخش بلکه راحت و بدون مشکل است.
به غیر از ویجت‌های زمان و آب و هوا که در بالای صفحه اصلی وجود دارند، فامیلی هاب به برنامه‌های زیر مجهز است:
White Board: برنامه‌ای برای یادداشت نوشتن و کشیدن شکلک‌های مختلف
Internet: برنامه‌ای برای گشت زدن در اینترنت
View Inside: برنامه‌ای برای دیدن آخرین تصویر از محتویات یخچال و همچنین گذاشتن تاریخ انقضا برای مواد غذایی
Club des Chefs: برنامه‌ای با دستور پخت غذاهای مختلف به همراه ویدیوهای آموزشی
AllRecipes: برنامه‌ای برای مرتب کردن دستور پخت‌های شخصی و پیدا کردن غذاهای جدید
StickiBoard: برنامه‌ای برای وارد کردن تقویم حساب‌های Google و Outlook شما به شکل یک تقویم خانوادگی واحد
Pandora: برنامه‌ای برای پخش موزیک آنلاین
TuneIn: برنامه‌ای برای پخش پادکست‌ها و رادیوهای اینترنتی
Photo Album: برنامه‌ای برای مرتب کردن تصاویر و به نمایش درآوردن آنها
Shopping List: برنامه‌ای برای مرتب کردن لیست‌های خرید
TV Mirroring: برنامه‌ای برای نمایش تلویزیون‌های هوشمند نسل فعلی سامسونگ
InstaCart/Groceries by MasterCard: برنامه‌هایی برای سفارش آنلاین محصولات و مواد غذایی
Timer: برنامه‌ای برای نشان دادن زمان خنک شدن یک نوشیدنی یا زمان مناسب برای خواباندن گوشت در مواد مختلف
Fridge Manager: برنامه‌ای برای دیدن و تغییر دما و تنظیمات یخچال

برنامه‌هایی مانند TV Mirroring یا Internet، کاربرد یخچال را به بالاترین حد خود می‌رساند اما بسیاری از آنها هم اضافی و غیرضروری به نظر می‌رسند. دو برنامه دستور پخت غذا؟! دو برنامه خرید آنلاین مواد غذایی؟ و نه، شما نمی‌توانید هیچ‌کدام از برنامه‌ها را پاک کنید یا برنامه‌های جدیدی اضافه کنید، فقط می‌توانید برنامه‌هایی که کمتر ازشان استفاده می‌کنید را به صفحه دوم لیست برنامه‌ها ببرید.
آیکون بعضی از برنامه‌ها مانند سیستم عامل ویندوز فون، از بقیه بزرگ‌تر هستند و البته برخلاف ویندوز فون، شما گزینه‌های شخصی‌سازی زیادی در اختیار ندارید. به عنوان مثال، نمی‌توانید اندازه هیچ‌کدام از آیکون‌ها را تغییر دهید یا نمی‌توانید هیچ‌کدام از تصاویر یا یادداشت‌ها را به صفحه اصلی اضافه کنید.
اما احتمالا بزرگ‌ترین نقطه ضعف سیستم عامل فامیلی هاب، نبود برنامه SmartThings است. این برنامه قابلیت متصل کردن دستگاه‌های هوشمند مختلفی در خانه را به شما می‌هد. مثلا شما می‌توانستید از طریق یخچالتان، چراغ اتاق‌هایی که به سیستم هوشمند مجهز هستند را خاموش و روشن کنید یا فرامینی از این قبیل را انجام دهید. البته وقتی که فامیلی هاب در ژانویه گذشته در نمایشگاه CES معرفی شد، این برنامه در نمونه اولیه آن قرار داشت. شاید سامسونگ به خاطر نقدهایی که SmartThings اخیرا دریافت کرده است، تصمیم به کنار گذاشتن این برنامه گرفت. البته این موضوع هم باید برای سامسونگ مستاصل‌کننده باشد که نتوانند از SmartThings استفاده کنند؛ سامسونگ این برنامه را در سال 2014 به قیمت 200 میلیون دلار خرید.
کنترل صوتی، دیگر غایب بزرگ فامیلی هاب است. ایده اولیه سامسونگ این بود که یخچال را با سیستمی مانند Alexa که دستیار مجازی شرکت آمازون است، منطبق کند. آنها می‌خواستند این دستیار مجازی را به صورت مستقیم، روی فامیلی هاب پیاده‌سازی کنند. با توجه به اینکه افراد بسیاری از استفاده یک دستیار مجازی در آشپزخانه‌شان خوشحال می‌شوند، این ایده موردتوجه بسیاری قرار گرفت. اما هنگام معرفی یخچال در نمایشگاه CES، اصلا خبری از سیستم کنترل صوتی و دستیار مجازی نبود.
اکنون سامسونگ می‌گوید که سیستم عامل منطبق با Alexa یکی از ایده‌هایی است که در آینده به آن توجه می‌کند. شاید آنها منتظر مانده‌اند تا ببینند دستیار مجازی گوگل که رقیب مستقیم آمازون محسوب می‌شود، چه عملکردی خواهد داشت و بازخورد و استقبال از آن به چه شکلی خواهد بود تا درباره دستیار مجازی فامیلی هاب یا یخچال‌های هوشمند آینده سامسونگ تصمیم بگیرند. در حال حاضر، تنها کاری که با میکروفون داخلی فامیلی هاب می‌توان انجام داد، ضبط فایل‌های شخصی در برنامه White Board است.

تعریف تازه‌ای از یخچال چهار در
فامیلی هاب چهارمین یخچال 4 در سامسونگ است و به غیر از این چهار مدل، تنها یک یخچال 4 در دیگر از سازنده‌ای بزرگ در بازار وجود دارد و آن ال‌جی Diamond Collection است. ال‌جی البته در آینده‌ای نزدیک، دومین مدل 4 در خود و ششمین مدل بازار را نیز معرفی می‌کند. نکته جالب شاید این باشد که فامیلی‌هاب از بین مدل‌های موجود، گران‌ترین یخچال 4 در نیست. دارنده این عنوان، اولین یخچال 4 در سامسونگ یعنی Chef Collection است.
در جدول زیر به مقایسه این پنج مدل می‌پردازیم.

نظر نهایی: آیا واقعا ارزش قیمت بالایش را دارد؟
فامیلی‌هاب قطعا یخچال فوق‌العاده‌ای است. این را با نگاه به هر بخش و قسمت تشکیل‌دهنده آن می‌توان تشخیص داد. قیمت نسبتا بالا و نبود بعضی ویژگی‌ها، تنها معایب این یخچال هستند. اما در ازای 5600 دلاری که برای خرید آن پرداخت می‌کنید، یک وسیله خانگی بسیار مجهز و زیبا دریافت می‌کنید که هم کاربردی و هم مجهز و مدرن است. از بین پنج مدل در حال مقایسه، فامیلی‌هاب قطعا زیباترین یخچال است و ویژگی‌های آن هم در مقایسه با دیگر مدل‌ها، بسیار بیشتر و مفیدتر است. کار با این ویژگی‌ها نه تنها پیچیده و سخت نیست که کاملا هم لذت‌بخش است و ممکن است بیشترین زمانی که در آشپزخانه هستید را پای این یخچال و برنامه‌های متنوعش بگذرانید. قابلیت ضبط صدا نیز برای خانواده‌های پرجمعیت بسیار جالب است. و چه چیزی از این بهتر که یخچالتان به شما نحوه پختن یک غذا را یاد بدهد.
به طور کلی باید گفت که بله، این یخچال قطعا ارزش چنین قیمت بالایی را دارد و هر کسی با خرید آن، تا مدت‌ها از خرید یک یخچال هوشمند و مدرن دیگر بی‌نیاز می‌شود.

نقطه قوت
یخچال سامسونگ فامیلی هاب (به معنای مرکز خانواده)، با فاصله زیادی زیباترین و مجهزترین یخچال بازار امروز دنیا است. صفحه لمسی و برنامه‌های متعدد این یخچال هوشمند، بسیار لذت‌بخش و در عین حال، کاربردی هستند. دوربین به کار گرفته شده در آن نیز برای دیدن محتویات داخل یخچال، بسیار جالب است.

نقطه ضعف
شما نمی‌توانید هیچ کدام از برنامه‌های پیش‌فرض صفحه لمسی را حذف کنید یا برنامه‌های جدیدی را دانلود کنید. نبود کنترل صوتی و سیستم SmartThings بسیار حس می‌شوند و فضای آن در مقایسه با رقبای در فرانسوی بازار، کمتر است.

خلاصه
فامیلی هاب یک یخچال هوشمند به شدت گران‌قیمت ولی خوبی است. لازم نیست برای داشتن یک یخچال خوب در آشپزخانه‌تان، انقدر پول خرج کنید اما اگر بودجه‌تان به اندازه کافی زیاد است، فامیلی هاب بهترین گزینه در بین یخچال‌های هوشمند است.


امتیازها

از 10

ویژگی‌ها

9

طراحی

10

عملکرد

8

کاربرد

8

 

برچسب ها:

یخچال ،سایدبای ساید ،دوقلو 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما