1397/12/05

جانی دوباره در تارهای فرش افشار تکاب
فرش دستباف تکاب از فرشهای اصیل آذربایجان این روزها درحالی از تب و تاب بازار آن کاسته شده که روزگاری نه چندان دور در هرخانه ای از این شهر دار قالی برپا بود و آوازهِ فرشهای آن بازارهای جهانی را درنوردیده بود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، از میان طرح ها و شهرهای مطرح هنر فرش بافی آذربایجان غربی، خوی با فرش ریز ماهی اش و تکاب با فرش افشارش قدمت دیرینه ای دارند و برای خود شهرت و آوازه ای جهانی کسب کرده اند.


Image result for ‫فرش افشار تکاب‬‎



در استان سالیانه ۲۹۰هزار مترمربع فرش دستباف تولید می شود که تولید فرش افشار در شهرستانهای جنوبی استان رونق دارد و تکاب خاستگاه اصلی آن است.

هر سال در مناطق مختلف استان بیش از 290 هزار متر مربع به ارزش 7 هزار میلیارد تومان فرش دست بافت تولید می شود.

به عقیده کارشناسان، اعمال تحریم بر کالاهای ایرانی از عوامل تاثیرگذار بر صادرات فرش دستباف به بازار های جهانی است و درحال حاضر با توجه به نوسانات بازار ارز و رکود حاکم بر بازار، صادرات فرش در وضعیت خوبی قرار ندارد.

طرح های ماهی قوشخانه، لچک ترنج، شاه عباسی، مران، کله اسبی، طرح مار ماهی و نقشه خانم جیران اغولبیک با حاشیه هایی نظیر شمعدانی، فرهاد میرزا، اسلیمی، کتیبه، خوشه ای و حاشیه افشان از جمله نقشه ها و متن های اصیل فرش افشار تکاب به شمار می روند که قدمت دیرینه ای دارند.

نقشه ماهی قوشخانه معروفترین طرح فرش افشار تکاب است و این در حالی است که برخی طرح های قدیمی فرش افشار از جمله نقشه خانم جیران اغولبیک در حال فراموشی است.

فرش افشار تکاب به دلیل میزان بالای تراکم گره در هر سانتیمترمربع استحکام بالایی دارد و به همین علت به نام فرش آهنین شناخته می شود.

شهرستان تکاب یا تکاب افشار شهری تاریخی و کهن با 80 هزار نفر جمعیت که اغلب به ترکی آذربایجانی تکلم می کنند در جنوب آذربایجان غربی است.

صداوسیما

برچسب ها:

فرش دستباف ،صادرات 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما