1397/12/07

تکلیف بیمه فعالان صنایع دستی مشخص شد
خرداد امسال تفاهم نامه همکاری بین معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان وعشایر امضا شد تا صنعتگران صنایع دستی بتوانند از حمایت های این صندوق در زمینه های بازنشستگی، درمان، فوت و از کارافتادگی استفاده کنند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، مزایای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر شامل مستمری پیری، مستمری بازماندگان و مستمری از کار‌افتادگی کلی است.

سهراب بناوند اظهار داشت: براساس تفاهم نامه بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، امسال 120 نفر صنعت گر صنایع دستی هرمزگان زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر قرار گرفتند.

صنعتگران صنایع دستی هرمزگان با داشتن معرفی نامه از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان و یا کارت صنعتگری دارای اعتبار می توانند برای زیر پوشش قرار گرفتن به صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر مراجعه کنند.

وی یاد آور شد: حدود یک هزار و 600 نفر صنعتگر صنایع دستی در هرمزگان زیر پوشش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی هستند وسازمان یاد شده از سال 93 صنعتگران صنایع دستی را به عنوان بیمه شده جدید صنایع دستی زیر پوشش قرار نمی دهد.

67 هزار صنعتگر در 45 رشته صنایع دستی درهرمزگان مشغول به فعالیت هستند و افزون بر 90 درصد صنایع دستی استان به دست بانوان تولید می شود.

«قانون بیمه های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار (کددار) در جلسه علنی روز یکشنبه هجدهم مرداد 1388مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجراء ابلاغ شد.»

برابر ماده یک این قانون «از تاریخ ابلاغ این قانون، استادکاران و کارگران قالی و فرش دستباف بدون کارفرما و با کارفرما، شاغل در کارگاه های خانگی تکباف قالی و فرش و یا تحت پوشش تعاونی های قالی و فرش و مجتمع های کوچک و بزرگ مربوطه و همچنین شاغلان صنایع دستی خانگی و غیر آن در گروه های مصوب شناسه دار (کددار) صنایع دستی ایران که به صورت تمام وقت به مشاغل یاد شده اشتغال دارند، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می گیرند.»

«بیست درصد (20%) سهم دولت و هفت درصد (7%) سهم بیمه شده خواهد بود، درصورت وجود کارفرما، با پرداخت سه درصد (3%) سهم کارفرما بیمه یاد شده شامل بیمه بیکاری نیز خواهد بود.»

برابر ماده سه «هزینه اجراء این قانون در سال 1388 از محل اعتبار برنامه 30441 مذکور در بند (34) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور تأمین می شود و در سال های بعد، در صورت تأمین اعتبار قابل اجراء خواهد بود.»

همچنین براساس ماده چهار «مواد و اجزاء قوانین و مقررات دیگر که با این قانون مغایرت دارد، لغو می شود.»

«این قانون مشتمل بر چهار ماده و پنج تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هجدهم مرداد ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11/6/1388 به تأیید شورای نگهبان رسید.»

جماران