1397/12/19

دلیل التهاب؛ نظام غلط توزیع لوازم خانگی
بهنام ملکی، اقتصاددان در پاسخ به این سوال که روش منطقی اظهارنظر مسئولان و رییس اتحادیه لوازم خانگی درباره تورم باید چگونه باشد که در بازار التهاب ایجاد نکند، می‌گوید: طبعا باید از ایجاد التهاب در جامعه جلوگیری شود. ضمن اینکه ایشان به اشتباه غیب‌گویی کرده‌اند، زیرا شرایط اقتصادی کشور مقداری مشکل دارد و به‌ جز لوازم خانگی، بخش‌های دیگر هم شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌اند. بر این اساس خیلی الزامی نداشت ایشان به‌عنوان یک مقام مسئول به مساله تورم دامن بزنند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، بهنام ملکی در ادامه افزود: مورد دیگر اختصاص 14 میلیارد دلار ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی است. ببینید زمانی که ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم، نباید به واردات کالاهای اساسی یارانه اختصاص دهیم. منطقی این است که یک مکانسیم مثلا کارت هوشمند کالایی طراحی و اجرا کرد که هم جلوی رانت واردات با ارز دولتی را بگیرد هم کالای اساسی به گروه‌های هدف برسد.

اما الان که قرار است ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی داده شود، قطعا افراد بسیاری ازجمله در اطراف دولتی‌ها و واردکنندگان هستند که به‌دنبال رانت همین ارز هستند. حتی ممکن است بخشی از کالاهای وارداتی به جهت ارزان بودن از مرزهای کشور خارج شوند، لذا در همین مورد باید رسانه‌ها و اقتصاددانان به دولت هشدار دهند تا از طریق علمی و منطقی جلوی رانت‌ها را بگیرند.

درمورد رئیس اتحادیه لوازم خانگی هم شاید فرد مذکور در جایی حرف‌هایی را شنیده یا خواسته خودنمایی و خودشیرینی کند که بعد از آن‌هم ممکن است افزایش قیمتی اتفاق افتاده باشد. منظور بنده این است که ساختار اقتصاد را باید طوری قوی کنیم که با یک اظهارنظر به‌هم نریزد، لذا اگر مشاهده می‌کنیم اقتصاد ما با یک اظهارنظر دچار التهاب می‌شود، باید دست به اصلاح ساختار بزنیم.

معتقدم نظام توزیع ما غلط‌ترین شکل را در جهان دارد و اصلا توزیع را نظم نداده‌ایم و آنچه اتفاق می‌افتد صرفا سلیقه افراد است. بر این اساس اگر ما نظام توزیع را شکل دهیم، نظام توزیع کار خودش را به‌خوبی انجام خواهد داد و با یک اظهارنظر به‌هیچ‌وجه دچار التهاب نخواهد شد.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما