اینترنت اشیا در یک قدمی ایران

1398/01/26

اینترنت اشیا در یک قدمی ایران
اینترنت اشیا یکی از فناوری‌هایی است که ایران قصد دارد در سال جاری آن را راه اندازی کند، اینترنت اشیا در کنار اینترنت نسل پنجم در سال 98 به ایران می‌آید تا به اقتصاد کشور کمک کند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از سال جدید از دسترسی به نسل پنجم ارتباطات همراه 5G و توسعه فناوری اینترنت اشیا (IOTT) به عنوان برنامه‌های سال ۹۸ نام برد.

وی افزود: «پیش به سوی5G» هدفی است که در کنار توسعه «اینترنت اشیا» برای سال ۹۸ در نظر داریم.

این در حالی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پیاده سازی اینترنت اشیاء در ایران طرح کلانی را در سال 96 طراحی کرد و از تمام بازیگران این عرصه از جمله اپراتورها، بخش خصوصی، بخش‌های تولیدی، صنایع و محققین خواست تا نظرات خود را مطرح کنند.

اینترنت اشیا اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. به کمک اینترنت اشیا برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند.

برای نمونه می‌توان به یخچال‌های هوشمند که به اینترنت متصل‌اند و شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل یخچال با خبر می‌سازند اشاره کرد. در واقع، اینترنت اشیا شما را قادر می‌سازد تا اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت‌های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.

پیش بینی شده تا سال 2020 در کل 34 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل شوند، نزدیک به 6 تریلیون دلار برای اینترنت اشیا تا 5 سال آینده خرج خواهد شد. تجارت جزء اصلی اینترنت اشیا قرار خواهد گرفت.

در ایران مسئولیت اجرای پروژه اشیا بر عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که در کنار راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت برای IOT نیز تلاش می کند و برندهای لوازم خانگی همچون سامسونگ، پاکشوما، بکو، بوش، امرسان، اسنوا و... در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارند.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما