خانه‌های هوشمند چه ویژگی هایی دارند؟

1398/08/08

خانه‌های هوشمند چه ویژگی هایی دارند؟
تصور کنید که تلویزیون خانه شما دقیقاً در ساعت شروع برنامه مورد علاقه‌تان روشن شود، چراغ‌های خانه نور مناسب تماشای تلویزیون را برای شما تنظیم کنند و میزان صدای تلویزیون هم به دلخواه شما کم و زیاد می‌شود. همه این اتفاق‌ها و بیشتر از این به کمک فناوری‌ موجود در خانه‌های هوشمند امکان پذیر است. اما خانه هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟
به گزارش دنیای لوازم خانگی، هر روز فناوری‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود، فناوری‌هایی که زندگی را برای ما راحت‌تر می‌کند و در کنار راحتی و آرامش، قید و بندهای خودشان را هم دارند. خانه‌های هوشمند هم چندسالی است که تبدیل به مبحث هیجان‌انگیزی شده است. هرچند که هنوز آن‌قدرها فراگیر نشده‌اند اما باید به زودی منتظر حضور این فناوری در زندگی خود باشیم.

زندگی به کمک اینترنت

ساعت ۶ صبح است و صدای زنگ ساعت شما زودتر از همیشه بلند می‌شود. اشتباه نکنید ساعت خراب نشده، ساعت هوشمند شما برنامه روزانه شما را بررسی کرده و می‌داند که امروز کمی برنامه‌تان تغییر کرده است و باید زودتر از خواب بیدار شوید. دوش شما به شکل خودکار روشن و آب در دمای مورد علاقه‌تان گرم می‌شود. ماشین الکترونیک شما آماده حرکت است، ماشینی که با باتری‌های خورشیدی و توربین‌های بادیِ روی سقف خانه‌تان شارژ شده است. به خانه برمی‌گردید و چراغ‌ها به صورت خودکار روشن می‌شوند. شما یک بسته پستی دارید، بازش می‌کنید و می‌بینید که داروی سرماخوردگی است، سنسورهای سلامت که در دستشویی شما نصب شده‌اند با آزمایشی که از شما گرفته‌اند تشخیص داده‌اند که شما در حال سرماخوردن هستید و داروها را سفارش داده اند.

خانه هوشمند خانه‌ای است که با ایجاد نوعی ارتباط شبکه‌ای بین چند وسیله مختلف، شرایطی را فراهم می‌کند که وسایل خانه از راه دور کنترل و مدیریت شوند. وسیله‌هایی که به اینترنت اشیاء و wi-fi مجهز هستند. داشتن یک خانه با وسایل هوشمند این امکان را به شما می‌دهد، که خانه خود را از هر نقطه از جهان، به کمک موبایل، تبلت یا حتی کامپیوتر خود مدیریت کنید.

خانه‌های هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

لوازم خانگی هوشمند، به دلیل داشتن هوش مصنوعی، دائماً در حال یادگیری هستند. هوش مصنوعی به این لوازم کمک می‌کند تا با نیازها، عادت‌ها و ذائقه‌های صاحبان وسایل آشنا شوند. هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات افراد را گردآوری و تحلیل کند و از این طریق خانه را هرچه بیشتر با سلیقه ساکنانش سازگار کند.

خانه‌های هوشمند بر پایه صدا و لمس کار می‌کنند، اما محققان در تلاشند تا شرایطی فراهم کنند تا از امواج مغزی ما فرمان بگیرند. این خانه‌ها می‌توانند با یک سیستم کنترل مرکزی که مانند یک مغز کار می‌کند، تمام اجزای خانه را با هم هماهنگ کند. در خانه‌های هوشمند نباید نقش ربات‌ها را دست‌کم گرفت.

می‌توان تصور کرد که یک شرکت مبلمان رباتیک یک مبل-ربات تولید کند که متناسب با نیازهای فرد مدام تغییر حالت بدهد. همین حالا هم بعضی شرکت‌ها در حال کار کردن روی تولید ربات هایی هوشمند هستند که در غذاپختن، تمیزکردن خانه، مراقبت از کودک، مراقبت از حیوانات خانگی، باغبانی و... به صاحب‌خانه کمک کنند.

زندگی هوشمند در دو قدمی ما

اگرچه تمام این مسائل بیشتر شبیه رویا است تا واقعیت، اما این خانه‌های هوشمند تا یکی دو دهه آینده دسترس‌پذیر خواهند بود. بعضی تحقیقات تجاری می‌گویند که تا سال ۲۰۲۲ حدود ۶۳ میلیون خانه در ایالات متحده هوشمند خواهند شد.

این خانه‌ها با اتصال به اینترنت مجموعه بزرگی از خدمات را ارائه خواهند کرد. چندان دور نیست که تکنولوژی های جدیدی وارد خانه‌های ما شوند و تمام زندگی را تغییر دهند. برای مثال خاموش و روشن کردن لامپ ها با صدا و و مجهز شدن همه وسایل خانگی به اینترنت اشیاء و حسگرهای هوشمند اتفاقی است که همین حالا هم در حال رخ دادن است.

محققان می‌گویند که تا سال ۲۰۲۱ حدود ۱۲۳ میلیارد دلار برای هوشمند شدن لوازم خانگی هزینه خواهد شد و در آینده نیز این هزینه به صورت تساعدی رشد می‌کند. در حال حاضر حدود ۷ میلیارد وسیله متصل به اینترنت اشیاء وجود دارند و تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز رقبت زیادی به تولید لوازم هوشمند دارند. تمام این عددها نوید همه‌گیر شدن خانه‌های هوشمند را می‌دهد. اما فناوری جلوه‌های دیگری هم دارد؟

خانه‌ای با امکان هک شدن!

تصور کنید وسیله‌ای دارید که بعد از مدت‌ها استفاده، به کمک هوش مصنوعی با عادت‌ها و سبک زندگی شما هماهنگ شده است. در نتیجه نمی‌توان به راحتی این وسیله را با وسیله دیگری عوض کرد مگر اینکه امکان انتقال داده‌های وسیله قبلی به وسیله جدید وجود داشته باشد. در عین حال خطرات امنیتی زیادی هم وجود دارد. عادت‌ها و ذائقه‌های شما حریم شخصی شما است پس خانه‌های هوشمند همیشه در معرض هک شدن هستند.

در طول سال ۲۰۱۶ هکرها توانستند به هزاران دستگاه مجهز به اینترنت اشیاء نفوذ کرده و تلاش کردند تا به این شیوه در ترافیک اینترنت اخلال ایجاد کرده و بعضی وبسایت‌ها را مورد حمله قرار دهند

شرکت‌هایی سازنده خانه‌های هوشمند به شدت روی مسئله امنیت حساس هستند. به این دلیل که هر نوع شکستی در تأمین امنیت این فناوری و از بین رفتن حریم خصوصی مشتریان، بازار این تکنولوژی جدید را با شکست سختی روبه‌رو می‌کند.

ایرنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما