آغاز به کار جشنواره ایران ساخت

1397/10/05

آغاز به کار جشنواره ایران ساخت
جشنواره ایران ساخت عصر سه شنبه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دبیران تخصصی و اجرایی بخش های مختلف این جشنواره در خانه هنرمندان آغاز به کار کرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی ، دکتر سورنا ستاری در آیین گشایش دومین جشنواره ایران ساخت که با حضور دکتر علی ربیعی مشاور رییس جمهور و حجت الاسلام مصطفی رستمی نماینده ولی فقیه در دانشگاه ها همراه بود، در سخنانی اظهارکرد: یکی از بحث های جدی و مورد توجه معاونت علمی با توجه به شعار سال و فرمایشات رهبر معظم انقلاب مقوله ایران ساخت و کار و سرمایه ایرانی است.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه ایران ساخت کار بزرگی شکل گرفته است، افزود: کار هنرمندان در حوزه های مختلف که درگیر این نمایشگاه بودند، امسال نسبت به دو سال گذشته بهتر بوده است و فکر می کنم این روند فرهنگ سازی بایستی ادامه داشته باشد.
معاون علمی رییس جمهور در عین حال، روند فرهنگ سازی در جامعه برای استفاده از کالاها و محصولات ساخت داخل را مقداری زمانبر دانست و با تاکید بر اینکه، به طور حتم این فرهنگ‌ سازی با برگزاری یک نمایشگاه یا حرکات این چنینی در کوتاه مدت نهادینه نخواهد شد، افزود: فرهنگ فعلی به دلیل اقتصاد نفتی سالیان سال است که در کشور شکل گرفته است.
وی گفت: بسیاری از قوانین و مقررات فعلی مخل کار آفرینی و رونق کسب و کارهای جدید است ناشی از همین اقتصاد نفتی است.
ستاری با تاکید بر اینکه، کل اکوسیستم اقتصاد فعلی نیازمند تغییر است اظهارکزد: ما بایستی اقتصاد مبتنی و دانش را جایگزین کنیم و این از جمله کارهای معاونت علمی در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان و همچنین ساخت کالا و محصولات داخلی است.
دکتر علی ربیعی مشاور رییس جمهور نیز در این آیین در سخنانی ضمن تقدیر از معاونت علمی برای توجه به نهادینه سازی فرهنگ استفاده از محصولات ساخت داخل در قالب برگزاری نمایشگاه ایران ساخت گفت: این حوزه می تواند در حوزه استارتاپی و توانمند سازی نوع جدیدی از روابط اجتماعی و البته ثروت و اشتغال را ایجاد کند.
وی با تاکید بر اینکه، امروز‌ گردش مالی بازی های رایانه ای از هالیوود بیشتر است گفت: ما خیلی اوقات نگران مصرف کالاهای ساخت خارج هستیم اما به زیرساخت این‌ محصولات توجه نمی کنیم.
مشاور رییس جمهور ادامه داد:زمانی روی اینکه چرا مردم عروسک های باربی را بجای عروسک های ساخت داخل مانند دارا و سارا خرید می کنند کار می کردم افزود: دلیل آن این است‌ ما زیرساخت های فرهنگی از جمله داستان برای عروسک‌ های ساخت داخل فراهم نکردیم.
دکتر ربیعی نقش بخش های مختلف فرهنگ از جمله فیلم، تئاتر، ادبیات، شعر و ترکیب بازی را در تشویق مردم به استفاده از محصولات و خدمات داخلی بسیار مهم خواند و گفت: البته نیاز به انجام کارهای بسیار بزرگ و پیچیده نیست و گام به گام می توان در این‌ مسیر پیشرفت کرد.
در نخستین روز از دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت برنامه های متنوعی از شعر خوانی تا نمایش آثار تجسمی در حوزه حمایت از کالای ایرانی برگزار می شود.
شب شعر 'ایران ساخت' عنوان نخستین برنامه نخستین روز از جشنواره است که با حضور شعرا و طنز پردازان در تالار استاد امیرخانی ساعت 16:30 برگزار می شود. همچنین در این برنامه کتاب 'قند چین' گزیده اشعار طنز شاعران و طنز پردازان استان یزد نیز در این برنامه رونمایی و معرفی می شود و این کتاب با امضای نویسندگان به حاضران هدیه می شود. ورود در این برنامه برای عموم علاقمندان آزاد و رایگان است.
برپایی نمایشگاه آثار منتخب بخش هنرهای تجسمی در گالری های بهار، تابستان و نامی دیگر برنامه روز نخست است که 102 اثر منتخب ایران ساخت دوم در این نمایشگاه ها در معرض نمایش قرار می گیرد که پیوند هنر و فرهنگ را با اقتصاد دانش بنیان نشان می دهد. فضایی که هنر به کمک حمایت از کالای ایران ساخت می آید تا دست به دست هم رونق تولیدات ایرانی با کیفیت را رقم بزنیم.
بخش دیگر برنامه ها نمایش فیلم است که فیلم کوتاه 'کارخانه' به کارگردانی محمد امین شریفی و علی رحیمی و فیلم کوتاه 'گل ایرانی' به کارگردانی محمد حسین امانی و 'تریبون' به کارگردانی رضا نجاتی ساعت 16:30 در تالار شهناز اکران می شود. همچنین فیلم مستند 'من یک چوپانم' به کارگردانی حمید هاشم زاده 17:30 در تالار استاد شهناز اکران می شود.
اکران مجموعه آثار منتخب رشته کلیپ و تیزر ساعت 19 در تالار استاد شهناز نیز برنامه پایانی این روز است.
دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» 4 تا 8 دی ماه سال جاری در حال برگزاری است.
آئین اختتامیه جشنواره ایران ساخت و تجلیل از برگزیدگان بخش های مختلف روز شنبه ۸ دی ماه ساعت 17 در خانه هنرمندان برگزار می شود.

ایرنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما