افزایش 200 درصدی قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته

1400/11/21

افزایش 200 درصدی قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته
در حالى که در چند سال گذشته با هدف حمایت از صنعت لوازم خانگى داخلى از واردات کالاى خارجى به کشور ممانعت شد اما در طول این سال ها این صنعت نتوانست انتظار مصرف کننده را برآورده کند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، بى‌کیفیتى برخی تولیدات داخلی لوازم خانگی در کنار افزایش قیمت برخى از این محصولات نشان مى‌دهد که این صنعت نتوانسته در طول این سال‌ها در بازار به هدفى که تعیین شده بود، دست یابد.

از سال 97 و براساس سند برنامه ششم توسعه واردات لوازم خانگى به کشور نیز ممنوع و به نوعى عرصه فعالیت براى تولیدکننده داخلى بیش از پیش فراهم شد.

درحالى که انتظار مى‌رفت این صنعت در سال های اخیر با توجه به تشویق به تولید داخلی ارتقاء یابد اما در ادامه نه تنها کیفیت محصولات خانگى ارتقاء پیدا نکرد بلکه با همان شرایط، دچار افزایش قیمت هم شد. در ابتدا همین ممنوعیت واردات لوازم خانگى کافى بود که بسیارى از تولیدکنندگان داخلى با سوءاستفاده از این فرصت قیمت لوازم خانگى را افزایش دهند.

مشاهدات میدانى در بازار لوازم خانگى نشان مى دهد که در این بازار به صورت سلیقه اى رفتار مى شود و افزایش قیمت ها ادامه دارد و تولیدکنندگان هر بار اقدام به افزایش قیمت مى‌کنند که این موضوع در کنار قاچاق لوازم خانگى، بازار این محصول را همچنان بى‌ثبات نگه داشته است.

قیمت لوازم خانگى بدون ضابطه گران مى شود

در این باره جمشید اسدزاده، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگى شیراز مى‌گوید: در حالى که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده باید قیمت‌ها را تعیین کند مشخص نیست بر چه مبنایى قیمت لوازم خانگى توسط تولیدکنندگان افزایش مى یابد.

وى با بیان اینکه باید قیمت تمام شده محصولات مشخص و شفاف باشد، عنوان مى کند: هیچ ضابطه اى در این زمینه وجود ندارد و تولیدکنندگان لوازم خانگى به شدت قیمت محصولات را افزایش مى دهند.

اسدزاده ادامه مى‌دهد: این درحالى است که باید براى قیمت گذارى ضابطه اى باشد اما می بینیم که تولیدکنند‌گان دلبخواهانه قیمت‌ها را افزایش مى دهند و از هیچ اصلى در قیمت گذارى پیروى نمى‌شود.

افزایش 200درصدى محصولات لوازم خانگى طى یک‌سال

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگى شیراز با بیان اینکه از فروردین سال 99 تا فروردین سال جارى قیمت لوازم خانگى 200 درصد افزایش داشته است، بیان مى کند: به عنوان مثال قیمت یخچال فریز تولید داخل، فروردین ماه سال گذشته با قیمت سه میلیون و 800 هزارتومان عرضه مى شد اما امسال و در فروردین سال جارى 9 میلیون و 800 هزار تومان قیمت گذارى شده است.

به گفته اسدزاده قیمت ها در بازار لوازم خانگى نشان مى‌دهد که در واقع حمایتى از مصرف کننده نمى شود و تولید کننده نرخ محصولات را تعیین مى کند.

وى ادامه مى دهد: تولیدکننده داخلى تا مسئله‌اى پیش بیاید قیمت‌ها را افزایش مى دهد و اگر امکان صادرات باشد ضمن اینکه محصول را صادر مى کند قیمت همان محصول را در بازار داخل افزایش مى دهد.

اسدزاده با اشاره به اینکه با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگى، بخشى از این محصولات از جنوب استان فارس و به صورت قاچاق وارد مى شود، ابراز مى کند: وضع کالاى قاچاق مشخص است اما به نظر می رسد مشکلات بیشتر مربوط به تولیدات داخلی باشد.

عدم شفافیت و ممانعت از درج قیمت محصولات لوازم خانگى

بازار آشفته لوازم خانگى درحالى است که بنا بود تولیدکنندگان لوازم خانگى از اول بهمن ماه قیمت تولیدکننده را بر روى محصولات خود درج کنند تا از این طریق قیمت گذارى در این کالا منطقى شود و مانع از سردرگمى مصرف کنندگان و گران فروشى ها شود.

اما مقاومت تولیدکنندگان در اجراى این مصوبه باعث شده هنوز این موضوع اجرایى نشــود و حتى پیشنهاد درج قیمت به روى لوازم خانگى با تغییراتى نیز روبه رو شود به نحوى که تولیدکنندگان پیشنهاداتى را براى تغییر در اجراى طرح به سازمان حمایت اعلام کرده اند که براساس آن قیمت ها در مراکز توزیعى در معرض دید مصرف کننده قرار مى گیرد. از سوی دیگر عدم شفافیت در بازار لوازم خانگى منجر به گلایه شاغلان این حوزه هم شده است.

ثابت قدم از فروشندگان لوازم خانگى در شیراز مى گوید: زمانى که واردات کالاى خارجى ممنوع شد، شاهد عرضه بیشتر تولیدات داخلى در بازار بودیم و با وجود اینکه مردم و فروشندگان از کالاهاى داخلى حمایت کردند اما تولید کنندگان در این عرصه همراهى خوبى نداشتند.

وى ادامه مى دهد: درحالى تولیدات داخلى از نظر کیفیت هیچ گونه تغییرى نداشته است که خریدار باید براى خرید کالایى مشابه هزینه بیشترى نسبت به قیمت ماه قبل پرداخت کند و این موضوع منجر به نارضایتى و بى میلى نسبت به کالاهاى تولید داخل مى شود.

ثابت قدم مى گوید: بنابراین بسیارى ترجیح مى دهند کالاى خارجى قاچاق را خریدارى کنند که این هم نتیجه عملکرد نامناسب تولیدکنندگان و عدم حمایت از حقوق مصرف کننده است.

افزایش قیمت لوازم خانگى تولید داخل در کنار ممنوعیت واردات و افزایش روند قاچاق لوازم خانگى نشان دهنده ضرورت اتخاذ سیاستى روشن در این صنعت است. روندى که ضمن ایجاد بستر لازم براى حمایت از صنعتگر داخلى بتواند با تخلفاتى همچون افزایش قیمت‌هاى بى ضابطه برخورد و از ورود کالاى بى کیفیت به بازار خوددارى کند.

ایلنا

برچسب ها:

قیمت لوازم خانگی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما