ستیز دولت با بخش خصوصی لوازم خانگی

1402/07/14

ستیز دولت با بخش خصوصی لوازم خانگی
کانون برای رسیدن به اهداف خود در صنعت پیشران لوازم خانگی مسیر پرفراز و نشیبی را در پیش خواهد داشت و می‌تواند بال توانمندی برای صنعت لوازم خانگی باشد.
حمیدرضا مهدیان، نائب رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی، به نقش مهم این کانون اشاره و گفت: به اعتقاد بنده کانون برای رسیدن به اهداف خود در صنعت پیشران لوازم خانگی مسیر پرفراز و نشیبی را در پیش خواهد داشت و می‌تواند بال توانمندی برای صنعت لوازم خانگی باشد.

او ادامه داد: از زمان تشکیل کانون دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی اقداماتی در جهت تحقق اهداف و رسالت این کانون صورت گرفته است، اما موضوعات بسیار مهمی وجود دارد که ضرورت دارد به آن پرداخته شود. یکی از این موضوعات «نوآوری در صنعت لوازم خانگی» است که این روزهای توجه به آن در این صنعت بسیار حائز اهمیت است. موضوع «آموزش» یکی دیگر از موضوعاتی است که کانون می‌تواند به آن ورود کند. مدیرعامل شرکت انرژی کشور به عنوان نائب رئیس و نماینده بخش صنعت در کانون معتقد است کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار لوازم خانگی می‌تواند به هم‌افزایی اجزاء اکوسیستم نوآوری این صنعت کمک شایانی نماید.مهدیان تحقق این مهم را منوط به ورود افراد متخصص و با دانش دانست.

نائب رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی در ادامه به مشکلات حوزه تولید اشاره و عنوان کرد: متاسفانه دولت با تولیدکنندگان در ستیز است و فشار حداکثری را به بخش خصوصی وارد کرده است که همین امر منجر به کاهش انگیزه در بخش تولید و به تبع آن کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش منجمله در واحد تحقیق و توسعه شده است. وی بر این باور است تا زمانی که افراد متخصص مدیریت کلان اقتصادی کشور را بر عهده نگیرند شاهد کاهش مشکلات در حوزه تولید نخواهیم بود؛ در صورت ادامه شرایط فعلی و فشار حداکثری قطعا تولیدکنندگان از پای در خواهند آمد. مهدیان در پاسخ به سوال خبرنگار آینده‌سازان صنایع لوازم خانگی مبنی بر اینکه در شرایط فعلی آیا می‌توان انتظار رشد صادرات لوازم خانگی را داشت، اینگونه عنوان کرد: لزوم رشد صادرات پایدار مزیت رقابتی است که متاسفانه ما از آن برخوردار نیستیم. بر اساس آمارهای دو سال گذشته، حدود ۸۵ درصد از حجم ارزش صادرات لوازم خانگی مرتبط با کولر آبی است؛ این در حالیست که تولید این محصول به ۵۰ سال گذشته برمی‌گردد و از حال نوآوری و ارزش افزوده مزیتی را به صنعت لوازم خانگی اضافه نمی‌کند چرا که صادرات باید یک ارزش افزوده قابل توجهی را بازگرداند.

بر اساس گفته وی کولر آبی جزو محصولاتی است که توسط کشورهای دیگر تولید نمی‌شود و عمده بازار صادراتی آن به عراق است. ما در تولید محصولات تولیدی که یک مقدار پیشرفته‌تر است مانند ماشین ‌لباسشویی، یخچال، تلویزیون و … جای رقابت نداریم.

این فعال بخش خصوصی در انتهای سخنان خود به موضوع بازار لوازم خانگی داخلی اشاره کرد و توضیح داد: بازار لوازم خانگی داخلی به نحوی است که مشتری هر آنچه از انواع محصولات لوازم خانگی را نیاز داشته باشد پیدا می‌کند؛ چه در شبکه مجاز و چه سیستم غیرمجاز هر گونه لوازم خانگی یافت می‌شود، اما با این تفاوت که قیمت‌ها چندین برابر قیمت واقعی و بدون گارانتی هستند که این ناشی از محدودیتی است که دولت اخذ کرده است. به جای اینکه لوازم خانگی خارجی که در بازار موجود است به صورت رسمی وارد کشور شود شبکه قاچاق اقدام به ورود آن می‌کند.

مهدیان معتقد است، هر نوع محدودیتی در بازار منجر به قاچاق خواهد شد و هر گونه تعرفه بالای ۲۵ درصد هم در واقع به معنای واگذاری بازار به قاچاقچیان است.

آهام ایران