لوازم خانگی ایران، رقابت‌پذیر است

1402/08/07

وزیر صمت:
لوازم خانگی ایران، رقابت‌پذیر است
وزیر صمت با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی نسبت به گذشته رشد بسیار خوبی داشته، گفت: لوازم خانگی ایران، امروز رقابت‌پذیر شده است.
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه حضور در نمایشگاه لوازم خانگی، در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه وزارت صمت برای رشد صنعت لوازم خانگی، گفت: لوازم خانگی، جزو ارکان مهم زندگی خانواده‌های‌ ایرانی است و مخاطب اصلی‌مان در این صنعت مردم به‌خصوص بانوان هستند.

او افزود: وضعیت صنعت لوازم خانگی نسبت به گذشته رشد بسیار خوبی داشته اما این رشد کافی نیست زیرا روزی که در منطقه و دنیا بتوانیم به‌عنوان برند ایرانی، محصولی را ارائه کنیم که دیگران بعد از ما آن محصول را وارد بازار کنند به نتیجه مطلوب رسیده‌ایم.
وزیر صمت تاکید کرد: کیفیت و قیمت مناسب از جمله دغدغه‌های خانواده‌ها در این صنعت است که باید برطرف شود.

او در پاسخ به این پرسش که وزارت صمت برای رفع دغدغه تأمین مواد اولیه در این صنعت چه اقداماتی انجام داده است، افزود: اصولا دغدغه تمام صنعت‌گران و تولید کنندگان در ایران خصوصا در صنعت لوازم خانگی مشترک بوده که شامل تامین منابع مالی، تامین مواد اولیه و رفع موانع تولید است که در وزارت صمت، همه تلاش‌مان را برای برطرف کردن این دغدغه‌ها به‌کار بسته‌ایم.

علی‌آبادی در مورد وضعیت ممنوعیت ورود محصولات لوازم خانگی به کشور، اظهار کرد: همه هدف‌مان در مدیریت عرصه تولید و تجارت، حمایت از تولید است اما بدین معنا نیست که رقابت از تولیدکنندگان گرفته شود؛ باید به سمتی حرکت کنیم که در عین رقابت‌پذیر کردن صنایع خودمان، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم کنیم.

او در این خصوص اضافه کرد: نباید به لوازم خانگی به شکل انحصاری نگاه کنیم بلکه فضایی برای مردم ایجاد می‌کنیم که خودشان انتخاب کنند زیرا لوازم خانگی ایران، امروز رقابت‌پذیر شده است.

وزیر صمت در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است اجازه واردات در این حوزه داده شود؟ تاکید کرد: با هدف رقابت‌پذیر کردن کالاهای ایرانی و رعایت تعرفه‌های مناسب، این کار انجام خواهد شد.

او در مورد اینکه برنامه وزارتخانه در مورد صنعت فرش چیست؟، اظهار کرد: ایران در صنعت فرش، به‌عبارتی در هنر و صنعت فرش، سابقه و پیشینه طولانی بسیار خوبی داشته است، پس نباید این فرصت که در دنیا جزو بهترین‌ها هستیم را از دست بدهیم؛ البته در تلاش هستیم تا صنعت فرش را به‌نحو مناسب مورد حمایت قرار دهیم؛ هرچند نواقصی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

علی‌آبادی در پایان در مورد مشکل حمل و نقل و ترخیص کامیون‌های وارد شده در سال 1400 و گلایه‌های راهداری برای ثبت ‌سفارش نشدن آنها، اینگونه توضیح داد: مانعی وجود ندارد و عمدتا این کامیون‌ها ترخیص شده و خواهند شد؛ البته درتلاش هستیم در حوزه کشنده‌ها، به سمت کشنده‌های آینده برویم که کشنده‌های برقی هستند و در داخل تولید خواهند شد.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما