مشکلات تولیدکنندگان بخاری دودکش‌دار

1402/09/06

مشکلات تولیدکنندگان بخاری دودکش‌دار
جلسه رسیدگی به مشکلات بخاری سازان با حضور رئیس اتاق بازرگانی تهران، دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران، دبیر کمیسیون‌های تخصصی این انجمن به همراه نمایندگان شرکت‌های عمده تولیدکننده بخاری‌های گازسوز دودکش دار رایج کشور برگزار شد.
در ابتدای جلسه، هاشمی دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران از تصمیمات برخی از نهادهای متولی در خصوص صنعت لوازم خانگی بدون دریافت نظر از تولیدکنندگان و انجمن صنایع لوازم خانگی ایران فارغ از تبعات مخرب این تصمیمات ابراز تأسف کرده و گفت: اجرایی نشدن طرح جایگزینی بیست میلیون بخاری گازسوز با راندمان بالا با بخاری‌های فرسوده با مساولی مواجه شد.

وی افزود: به‌رغم تصویب یارانه حدود ۴۰۰ دلاری برای هر بخاری دارای راندمان بالا، تمامی بخاری سازان اعتقاد دارند که بخاری‌های جایگزین حتما باید هرماتیک باشند که داشتن دودکش دوجداره، فن فورس بودن و لزوم دارابودن محل نصب مناسب عملا امکان اجرای طرح را ناممکن ساخته است.

هاشمی ادامه داد: ما چندماه قبل نیز پیشنهادات خود جهت اجرای طرح حذف سه گرید انتهائی برچسب بخاری را کتبا به دکتر برادران معاونت صنایع عمومی وزارت صنایع و تنی چند از مقامات مسئول منعکس کردیم.

در ادامه این نشست، نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز، گفت: در سال گذشته ما حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز طبیعی داشته‌ایم که این رقم درسال جاری به حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

به گفته او مصرف انرژی گاز در بخش خانگی حدود ۳۰ درصد است که امکان قطع گاز خانوارها در زمستان وجود ندارد. در بخش برق هم در سال گذشته ۱۵۰۰۰ مگاوات ناترازی انرژی را شاهد بودیم که ناگزیر از قطع گاز صنایع به مدت ۲ روز هفته در طول تابستان شدیم.

وی افزود: باید به بحث بومی‌سازی قطعات توجه ویژه شود لذا اتاق تهران آمادگی دارد تمام نهادهای متولی نظیر شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، شرکت ملی گازایران، سازمان ملی استاندارد ایران و … را گردهم آورد تا بحث بخاری ساماندهی شود.

نجفی عرب تصریح کرد: طرح مد نظر ما این است که تولیدکننده بخاری راندمان بالا تولید کنند و شرکت گاز مقدار گاز صرفه جوئی شده را در بورس عرضه نماید تا خریدارانی نظیر کارخانجات سیمان و … این گاز را خریداری و هزینه بخاری سازان از این طریق جبران شود.

این مقام مسول با اعلام آمادگی به منظور برگزاری جلسات بیشتر برای بررسی مشکلات برچسب بخاری با انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران، گفت: در صورت انجام چنین مهمی نتایج را به جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی منتقل خواهیم کرد.

در ادامه جلسه نمایندگان شرکت‌های تولیدکننده بخاری مواردی به شرح زیر اظهار کردند.

عدم فدا کردن ایمنی در مسیرارتقاء راندمان بویژه در بخاریهای دودکش دار با راندمان زیر ۵۵۰۰ کیلو کالری.

در کشور ۱۶ میلیون خانوار مصرف کننده بخاری گازی دودکش‌دار داریم و نیاز کشور حدود یک میلیون دستگاه بخاری در سال است و لازم است در وهله اول شرایط ایمنی خانواده‌ها فراهم شود سپس به فکر صرفه جوئی در مصرف انرژی باشیم.

به عنوان اولین گام در مسیر صرفه جوئی صحیح انرژی لازم است دولت سوبسید اندکی به بخاری سازها بدهند تا بخاری سازها روی تمام مدلهای بخاری از شیر کنترل ترموستاتیک استفاده نمایند.

حذف سه گرید مصرف انرژی در طول یکسال در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست و باید توجه داشت که برخی از ۶۸ شرکت تولیدکننده بخاری در کشور ، حتی آزمایشگاه نیز ندارند و از آزمایشگاه های دیگر کارخانجات استفاده می کنند که حذف این گریدها در بازه زمانی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران به معنی نابودی صنعت بخاری سازی کشور است.

در این جلسه که به منظور رسیدگی به مشکلات ناشی از حذف سه گرید انتهائی برچسب مصرف انرژی بخاری تشکیل شده بودنمایندگان شرکت‌های نیک کالا، آبسال، توان گاز، مشهد دوام، سپهر الکتریک و ارج حضور داشتند.

مصطفی درویشی مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی اتاق، غلامرضا ملکی مدیر امورتشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی و بهراد مهرجو مشاور رئیس اتاق تهران نیز در این جلسه میزبان مدعوین بودند.

برچسب ها:

لوازم خانگی ،بخاری 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما