1397/10/22

برگزاری کنفرانس ارتباطات بازاریابی و برندینگ
سومین کنفرانس ارتباطات بازاریابی و برندینگ ۲۵ و ۲۶ دی ماه امسال، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می‌شود و در این دوره برای نخستین بار جوایز تعالی بازاریابی و برندینگ نیز به بنگاه‌های اقتصادی برگزیده اهدا خواهد شد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران امسال نیز -برای سومین سال متوالی- میزبان یک رویداد مهم در حوزه بازاریابی و برندینگ است.
مسعود کیماسی دبیر علمی سومین کنفرانس ارتباطات بازاریابی و برندینگ در تشریح اهداف و برنامه‌های این رویداد اظهار داشت: امسال سومین سال کنفرانس ارتباطات بازاریابی و برندیگ برگزار می‌شود. ما در سال‌های گذشته کنفرانس اول و دوم را با موفقیت برگزار کردیم.
محورهای کنفرانس اول -که طی یک روز برگزار شد- بیشتر بر تبلیغات متمرکز بود و برنامه‌های متعددی را در حوزه تبلیغات پیگیری کردیم. کار قابل توجهی که در کنفرانس اول انجام شد تقدیر از چهره‌های برجسته‌ای بود که در حوزه تبلیغات کشور کار کرده بودند.
موفقیت دوره اول باعث شد کنفرانس دوم را مفصل‌تر برگزار کنیم و دوره دوم کنفرانس ارتباطات بازاریابی و برندینگ با هدف ارتقا این مفاهیم در حوزه‌های اقتصادی مختلف در دو روز برگزار شد. امسال و در سومین دوره، به جای واژه تبلیغات، ما مفهوم ارتباطات بازاریابی را به کار بردیم، چرا که اعتقاد داریم تبلیغات یکی از زیرمجموعه‌های ارتباطات بازاریابی است و علاوه بر تبلیغات ابزارهای دیگری از جمله روش‌ها و ابزارهای روابط عمومی همچون راه اندازی کمپین‌ها و برگزاری رویدادها و همایش‌ها نیز در اختیار سازمان‌ها قرار دارد که از طریق آنها می‌توانند با مخاطبان خود اعم از مشتریان، سهامداران، جامعه، دولت و دیگر ذینفعانی که دارند ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات اساسی که در ارتباطات بازاریابی دنبال می‌کنیم، توسعه برند سازمان‌ها به عنوان سرمایه ناملموس آنها است، افزود: به همین منظور کنفرانس سوم را با محوریت بازاریابی و برندینگ در ۲۵ و ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ برگزار خواهیم کرد. خوشبختانه امسال کارشناسان و سخنرانان کنفرانس از سه طیف اساتید دانشگاه، مدیران آژانس‌های تبلیغات کشور و سفارش دهندگان آگهی هستند. این سه گروه در کنار هم به ارائه سخنرانی در حوزه‌های مختلف ارتباطات بازاریابی می‌پردازند.
کیماسی با اشاره به موضوعات جدیدی که در حوزه ارتباطات بازاریابی در این کنفرانس بررسی می‌شود، افزود: جدای از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و نقش آنها در بازاریابی و برندینگ که طی چند سال اخیر همواره جزو موضوعات مطروح در این حوزه بوده‌اند، موضوع خاص و به‌روزی که امسال دنبال می‌کنیم، بحث بلاک‌چین و اثرات آن در ارتباطات بازاریابی و ایجاد اعتماد در مخاطب است. بعلاوه کارگاه‌های آموزشی متعددی در جریان کنفرانس برگزار می‌شود که آژانس‌های تبلیغاتی و صاحبان آگهی در آنها حضور پیدا می‌کنند و تجربیان خود را با مخاطبان در میان می‌گذارند.

اهداف و فرآیندهای نخستین جایزه ملی تعالی ارتباطات بازاریابی و برندینگ

دبیر علمی سومین کنفرانس ارتباطات بازاریابی و برندینگ در ادامه با بیان این که موضوع بعدی که در کنفرانس امسال دنبال می‌کنیم جایزه‌ای تحت عنوان جایزه ملی تعالی ارتباطات بازاریابی و برندینگ است، اظهار کرد: ما وقتی صحبت از ارتباطات بازاریابی و برندینگ می‌کنیم در این حوزه چندین گروه و بازیگر وجود دارند که نقش کلیدی ایفا می‌کنند که مهم‌ترین آنها صاحبان آگهی هستند.

وی تصریح کرد: در کشور ما جوایزی وجود دارد که بیشتر آژانس‌های تبلیغاتی را هدف قرار می‌دهد اما به نقطه آغاز فعالیت که سفارش‌دهنده آگهی است، توجه چندانی نمی‌شود، در حالی که اگر سرچشمه فعالیت‌های ارتباطات بازاریابی و برندینگ به صورت مناسبی سازماندهی نشود، طبیعتا جریانی هم که در ادامه پیگیری می‌شود، جریان مناسبی نخواهد بود. به بیان دیگر وقتی من بعنوان صاحب آگهی نتوانم استراتژی‌های خوبی تدوین کنم، مخاطبم و محصولم را درک نکنم، طبیعتا زمانی که دارم آژانس را معرفی می‌کنم، موفق نخواهم بود و براساس داده‌های ناقص من طبعا تبلیغ موفقی هم ساخته نمی‌شود.

کیماسی افزود: همه مسئله‌ای که ما در این جایزه دنبال می‌کنیم این است که آیا فعالیت‌های ارتباطات بازاریابی در یک سازمان، نظام‌مند و ساختاریافته هست یا خیر و این فعالیت‌ها بیشتر وابسته به افراد است یا تحت برنامه‌های قابل بررسی انجام می‌شود. در واقع ما در این جایزه به دنبال این هستیم که بررسی کنیم آیا فعالیت‌های ارتباطات بازاریابی سازمان به استراتژی‌های سازمان وصل شده یا خیر؟ و آیا این فرآیند به ایجاد برنامه‌های ترفیعی کمک لازم را کرده است یا خیر.

دبیر علمی سومین کنفرانس ارتباطات بازاریابی و برندینگ ادامه داد: بحث بعدی در این مدل این است که خود این برنامه‌های ترفیعی تا چه اندازه نظام‌مند و ساختاریافته جلو می‌رود. در نتیجه این سوال را مطرح می‌کنیم که این برنامه‌های ترفیعی مبتنی بر یک سری اهداف ارتباطاتی مشخص است خیر. به این معنی که آیا بودجه بندی مشخصی برای کمپین‌های مختلف و برای کل فعالیت‌های ارتباطات بازاریابی وجود دارد یا خیر.

وی با اشاره به مرحله بعد فرآیند جایزه تعالی ارتباطات بازاریابی و برندینگ گفت: در مرحله بعد این فرآیند به این بحث می‌پردازیم که آیا مخاطب شناسایی شده، آیا پیام متناسب با این مخاطب توسعه پیدا کرده یا خیر، آیا پیام متناسب با این مخاطب توسعه پیدا کرده و آیا رسانه مناسب برای این مخاطب شناسایی و برنامه ریزی شده است یا خیر.

کیماسی در توضیح مرحله دیگر این جایزه افزود: بحث بعدی ما این است که این برنامه‌ها که نوشته شده آیا به خوبی اجرا شده یا خیر و در نهایت اگر برنامه‌ها به خوبی تدوین شده و به خوبی به اجرا درآمده طبیعتا انتظار داریم سازمان به اهدافش دست پیدا کند. در نتیجه در آخرین گام بررسی می‌کنیم که بازخورد چه بوده است و آیا سازمان اثر بخشی تبلیغاتی و فعالیت ارتباطی را بررسی می‌کند و از این تجربه به عنوان یک حلقه یادگیری استفاده می‌کند که کمپین بعدی را با کیفیت بالاتری انجام دهد یا خیر.

وی با بیان این که امسال در نخستین دوره شش برند در این جایزه شرکت کردند، اظهار کرد: در روز دوم کنفرانس- ۲۶ دی ماه- که روزاختتامیه این کنفراس است برگزیدگان جایزه را معرفی کرده و سطح بلوغ فرایندیشان را براساس مدلی که توسعه دادیم ارائه می‌کنیم.


کیماسی در تشریح برنامه‌های این رویداد برای بازیگر دوم حوزه ارتباطات بازاریابی و برندینگ یعنی آژانس‌های تبلیغاتی یادآور شد: تیمی از موسسه همشهری هر سه ماه یک بار براساس معیارهای مشخص، تبلیغات چاپی که در روزنامه‌ها منتشر شده را در فصول مختلف سال گردآوری و سه تبلیغ برتر را انتخاب می‌کردند. افراد مختلفی در این تیم حضور داشتند که از جمله می‌توان به بزرگانی همچون آقای حقیقی، امرالله فرهادی، جناب کاتوزیان و دکتر شکرخواه اشاره کرد که تاکنون پنج دوره برگزیدگان تبلیغات چاپ شده در روزنامه‌ها توسط این تیم معرفی شده است. ما در روز اختتامیه کنفرانس از افرادی که در این فرآیند طی بازه چند ساله آگهی آنها به عنوان آگهی برتر انتخاب شده تقدیر می‌کنیم تا فعالیت‌های ارزشمندی که توسط تیم‌های تولید محتوا و افراد خلاق در آژانس‌های تبلیغاتی انجام می‌شود، توسط دانشگاه نیز صحه گذاشته شود.

وی با بیان اینکه ریاست این کنفرانس را علی اکبر فرهنگی چهره ماندگار کشور و استاد برجسته حوزه ارتباطات به عهده دارند، خاطرنشان کرد: برگزاری این رویداد به همت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران میسر شده است. دکتر علی اکبر فرهنگی، احمد روستا، محمد سلطانی‌فر، محمود محمدیان، محسن میرزایی، ناصر پاشاپور نیکو، بهنود الله وردی نیک، علی صنایعی، پرویز درگی، شهریار خلیلی، بابک کاظمی، علی اکبر صابریان، نگار سماک نژاد، مصطفی فروغی، بابک بادکوبه، ریحانه بحری‌نژاد، گرهاد بارکوس، مهدی شامی زنجانی و رحیم اسفیدانی به عنوان سخنران و ارائه کارگاه آموزشی حضور خواهند داشت. همچنین تیم ارزیابی جایزه تعالی ارتباطات بازاریابی و برندینگ شامل ریحانه بحری‌نژاد، حامد بختیاری، عسل بسیجی، شهرام جمالی، مهندس سید علیرضا شهیدی، دکتر نغمه شیبانی، دکتر سامان صادق‌زاده، دکتر نکیسا رضایی، دکتر نرگس صارمی، مهندس گیتی ضیاء آذری، دکتر مصطفی فروغی، دکتر بنفشه سید کباری، سپیده نصیری وظیفه ارزیابی شرکت‌ها و سازمان‌ها را در این جایزه بر عهده دارند.

ایسنا