9 افسانه اشتباه تمیزکاری

1402/10/19

9 افسانه اشتباه تمیزکاری
همیشه هم حرف‌هایی که نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده‌اند، بهترین توصیه نیستند. به خصوص در حیطه تمیزکاری!
برای بسیاری از افراد، تمیز‌کردن به صورت ناقص و از طریق منابع مختلف آموخته می‌شود. ممکن است یکی از والدین شما راز پاک کردن لکه‌های خون را به شما بگوید و دیگری به شما یاد بدهد که چگونه ماشین خود را بشویید، مادربزرگتان هم لیستی از قوانین مراقبت از ماهیتابه چدنی مورد علاقه‌اش را قبل از اینکه آن را به شما امانت دهد، به شما می‌گوید که چگونه قابلمه چدنی را تمیز بشویید. در دوران مدرن نیز، توصیه های تمیز کردن ممکن است از منابعی مانند تیکتاک، یوتیوب، اینستاگرام و بلاگرهای مختلف به شما گفته‌شوند.

اما اگر تکنیک‌های تمیز کردنی که در طول سال‌ها با هم ترکیب کرده‌اید، بهترین روش برای استفاده نباشند، چه؟ یا بدتر از این، اگر خطرناک باشند، یا صدمات پرهزینه و غیرقابل جبرانی ایجاد کنند، چه؟ در این مطلب با ۹ افسانه تمیزکاری که صحت ندارند، همراه شما هستیم.

تابه‌های چدنی را نمی‌توان با صابون شست

ظروف چدنی قوانین زیادی در مورد استفاده دارند. درست است که برخی از قوانین کار با چدن، مانند خشک کردن فوری آن برای جلوگیری از زنگ زدگی، صحیح هستند، یک قانون وجود دارد که بهتر است آن را کنار بگذارید: اشکالی ندارد که ظرف چدنی را با صابون بشویید. ایده پشت قانون “بدون صابون” این است که صابون می‌تواند پوشش روغنی را که به چدن خاصیت نچسب را می‌دهد، بشوید و از بین ببرد.

وسایل خود تمیز شونده هستند

نادیده گرفتن نیاز به تمیز کردن وسایلی که برای تمیز کردن چیزهای دیگر استفاده می‌شوند، آسان است، اما لوازم خانگی مانند ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی باید به طور مرتب تمیز و نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که به درستی کار می‌‌کنند. تمیز کردن و تعمیر و نگهداری معمول این لوازم همچنین تضمین می‌کند که دستگاه‌ها باعث بروز خطرات ایمنی نمی‌شوند و از بروز آسیب‌های طولانی مدت جلوگیری می‌کند.

لباس‌ها را همیشه در آب سرد بشویید

شستن لباس‌ها در آب سرد توصیه می‌شود – به استثنای برخی موارد. در حالی که آب سرد باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می شود و با لباس ملایم‌تر برخورد می‌کند، شرایطی وجود دارد که شستشوی لباس‌ها در آب گرم یا حتی داغ توصیه می‌شود؛ مانند اقلام بسیار کثیف، برخی از لباس‌های سفید و هر چیزی که توسط فردی که بیمار بوده است، پوشیده شده. این موارد بهتر است در آب گرم یا داغ شسته شود.

از روزنامه برای تمیز کردن شیشه‌ها استفاده کنید

ایده پشت استفاده از روزنامه برای تمیز کردن پنجره‌ها ایده خوبی است: روزنامه می‌تواند شیشه را بدون برجای گذاشتن پرز یا رگه خشک کند. با این حال، استفاده از روزنامه برای تمیز کردن پنجره‌ها منسوخ شده است – چون به سادگی گزینه‌های بسیار بهتری وجود دارد. به جای روزنامه، که می‌تواند لکه جوهر روی دست شما به جای بگذارد، توصیه می‌کنیم هنگام تمیز کردن پنجره‌ها و سایر سطوح شیشه ای از یک پارچه میکروفیبر یا یک اسکاج استفاده کنید.

اسپری مو لکه جوهر را از بین می برد

ایده استفاده از اسپری مو برای از بین بردن لکه جوهر این است که الکل موجود در اسپری مو باعث محو شدن و حذف جوهر می شود. در حالی که درست است که الکل لکه های جوهر را از بین می برد، اکثر فرمول های مدرن اسپری مو دیگر به الکل به عنوان یکی از مواد فعال وابسته نیستند. بعلاوه، اسپری مو پسماندهای چسبناکی بر جای می‌گذارد که به خودی خود می‌تواند لکه‌ای بر جای بگذارد. آن را به نفع گزینه های بهتر برای از بین بردن لکه جوهر نادیده بگیرید.

ماشین خود را با مایع ظرفشویی بشویید

تعداد افرادی که از مایع ظرفشویی رقیق شده برای شستن نمای بیرونی خودروی خود استفاده می‌کنند، بسیار زیاد است، اما این ایده اشتباهی است: مایع ظرفشویی می تواند لایه موم محافظ خودرو را از بین ببرد و رنگ را در برابر خط و خش، زنگ زدگی و بریدگی آسیب پذیر کند. در عوض، از مایع کارواش استفاده کنید، که برای استفاده روی رنگ، پوشش روی رنگ و موم خودرو فرموله شده است.

سرکه می‌تواند همه چیز را تمیز کند

درست است که سرکه سفید مقطر یک ماده تمیزکننده همه‌کاره است که می‌تواند برای بسیاری از تمیزکاری‌های خانه استفاده شود. اما برخی از اقلام و مواد معمول خانگی مانند سنگ مرمر، گرانیت، دوغاب، لوازم الکترونیکی و لاستیک وجود دارد که برای جلوگیری از بروز آسیب‌های پرهزینه، نباید آن‌ها را با سرکه تمیز کرد.

شستن ظروف با دست کارآمدتر از استفاده از ماشین ظرفشویی است

شستن ظروف در ماشین ظرفشویی، به جای دست، باعث صرفه جویی در مصرف آب و انرژی می شود و همچنین ظروف را کارآمدتر از شستشوی با دست تمیز می‌کند. در حالی که کار کردن با لود کامل در ماشین ظرفشویی حالت ایده آل است، اما باز هم حتی یک لود کوچک ماشین ظرفشویی از نظر مصرف آب و انرژی بسیار کارآمدتر از شستن ظروف با دست است.

شوینده لباسشویی یک کف شوی موثر است

توصیه‌های بدی برای تمیز کردن در اپلیکیشن تیکتاک وجود دارد، از جمله استفاده از تایدهای شوینده لباس برای ساخت محلول تمیز کردن کف‌ها. استفاده از مواد شوینده لباسشویی به عنوان محلول پاک کننده به خودی خود و بالقوه ناایمن است و احتمالاً باعث آسیب پرهزینه و غیرقابل برگشت به چوب سخت، چوب‌های سخت مهندسی شده و کفپوش‌های لمینت‌شده می‌شود. در عوض، به جای استفاده از تاید لباسشویی از مواد تمیزکننده‌ای استفاده کنید که برای نوع یا انواع خاص کفپوش خانه شما طراحی شده‌اند.

ستاره

برچسب ها:

ترفند خانه داری 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما