سقوط بازار در مهد لوازم خانگی

1397/03/20

بررسی بازار فرانسه
سقوط بازار در مهد لوازم خانگی
صنعت لوازم خانگی بازار فرانسه در حالی سال 2017 را با افت تقریبا پنج درصدی شروع کرده است که سال 2016 را با رشدی عجیب در تمام بخش‌ها به پایان رسانده بود. این تغییر ناگهانی باعث تعجب بسیاری از متخصصین بازار شده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، رشد منطقی و صعودی در طول سال 2016، تمام برندها را نسبت به 2017 امیدوار کرده بود، اما مدیران این شرکت‌ها ظاهرا باید با احتیاط بیشتر و استراتژی متفاوتی سال جاری میلادی را ادامه دهند.

بازار بزرگ، لوازم بزرگ، ضرر بزرگ
بهار 2017 نسبت به بهار 2016، افت کلی 4.7 درصدی در بازار فرانسه را ثبت کرده است. البته لوازم خانگی کوچک (SDA) رشد 4.8 درصدی داشته و در کنار آن، تنها بخش پیشرفت‌کننده دیگر مخابرات (TC) بوده است. متضررترین بخش هم لوازم الکترونیکی مصرفی (CE) است که شامل تلویزیون‌ها، دستگاه‌های صوتی و تصویری، لپتاپ‌ها و دستگاه‌های هوشمند می‌شود. این بخش افت شدید 29.3 درصدی را نشان می‌دهد. بخش لوازم خانگی بزرگ (MDA) نیز با درآمد 1335 میلیون یورو، افت 1.1 درصدی را شاهد بوده است.
منظور از لوازم خانگی کوچک، وسایلی مانند مایکروویو، توستر، مرطوب‌کننده هوا یا قهوه‌ساز‌ها هستند. بازار این نوع وسایل در بهار 2017 با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است. بخش زیادی از این دستگاه‌ها نیز به وسایل غیرغذایی مربوط بوده و جاروهای شارژی، رتبه اول را در این بخش به خود اختصاص داده‌اند. در این قسمت از بازار، نوآوری و تکنولوژی نقش زیادی را برای فروش بالا و موفقیت یک محصول ایفا می‌کنند.
لوازم خانگی بزرگ که شامل تجهیزات پخت و پز، یخچال‌ها و فریزرها، دستگاه‌های شست‌وشو و بعضی لوازم دکوری می‌شود، افت نسبتا قابل‌توجهی را داشته‌اند. این کاهش اگرچه فقط 1.1 درصد بوده است، اما درآمد 1335 میلیون یورویی آن کمی نگران‌کننده است. برای پی بردن به میزان وسعت و بزرگی این بخش، دانستن همین نکته کافی است که بازار لوازم خانگی کوچک، با تنها 805 میلیون یورو درآمد، نزدیک به پنج درصد رشد داشته، اما تقریبا دو برابر همین رقم در بازار MDA، افت یک درصدی را با خود به همراه آورده است. تنها محصولاتی که در این بخش رشدی معمولی داشتند، کابینت‌ها و هودها هستند. بیشترین ضربه‌ها را هم فریزرها و دستگاه‌های خشک‌کننده متحمل شده‌اند.

چه بلایی سر بخش CE آمد؟!
بخش زیادی از افت شدید تقریبا 30 درصدی این قسمت، به خاطر کاهش عجیب و غیرقابل‌پیش‌بینی فروش تلویزیون‌های کوچک (زیر 32 اینچ) بوده است. سیستم‌های استریو سنتی و سیستم‌های سینمای خانگی محبوبیت خود را در بهار 2017 حفظ کردند، اما سیستم‌های صوتی خانگی بعد از تلویزیون‌های کوچک، بیشترین ضرر را داشته‌اند. نکته عجیب این است که این بخش در کل سال 2016 و در فصل پایانی این سال به ترتیب 5032 و 1381 میلیون یورو درآمد داشته و از لحاظ رشد و مخصوصا به لطف روز «جمعه سیاه» (روزی خاص که در آن اجناس بسیاری از فروشگاه‌ها با تخفیف‌های 50 تا 95 درصد به فروش می‌رسند.)، رکوردی عجیب از خود به جای گذاشته بود، اما درآمد لوازم الکترونیکی مصرفی در بهار 2017، حتی به هزار میلیون یورو هم نرسید و نتوانست بیشتر از 973 میلیون یورو فروش داشته باشد.

سالی که نکو است..؟
عده‌ای نیز معتقدند که انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان فرانسه منجر به کاهش اعتماد عمومی مردم برای خرید لوازم خانگی و البته خرید در باقی بخش‌ها شده است. اگرچه برندهای بزرگ لوازم خانگی با فروش بسیار پایین و بعضا ضرر مواجه شده‌اند، اما در حال حاضر خرده‌فروش‌ها و فروشگاه‌های مستقل، آسیب‌پذیرتر از هر گروه دیگری هستند.
طبق اطلاعات شرکت Gifam (یک موسسه فرانسوی متخصص در آمار و تحلیل لوازم خانگی)، میزان فروش «کالای سفید خانه» یا همان لوازم خانگی در سال 2016، به صورت کلی 1.7 درصد افزایش داشته و SDA با 3.2 رشد، در صدر قرار گرفته بود. عرضه موفق در این بخش از بازار همانطور که پیش از این هم گفتیم، نیازمند نوآوری‌های جدید است و شرکت‌ها اگر می‌خواهند همچنان رقابتی بمانند، باید به فناوری‌های جدید روی بیاورند و ریسک کنند.
صنعت مبلمان فرانسه هم اگرچه در سال 2015 پس از چند سال کسادی به توسعه بازگشته بود و رشد رکوردشکن 2.3 درصد در سال 2016 را ثبت کرد، اما با فروش نسبتا پایینی در آغاز 2017 مواجه شده است.
موسسه Gifam دلیل افت شدید فروش تلویزیون‌های کوچک را عرضه تلویزیون TNT HD در آپریل 2016 می‌داند. استقبال از این تلویزیون به شدت زیاد شد و فروش تلویزیون‌های زیر 32 اینچ، با افتی شدید و غیرقابل‌پیش‌بینی مواجه شد. تلویزیون TNT HD یکی از اسپانسرهای رسمی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان اروپا بود. گفته شده که در طول این مسابقات و پس از پایان یافتن آن، فروش مدل‌های مختلف TNT به صورت کلی، رشد 30 درصدی را شاهد بودند.
اگرچه گفته شده که به دلیل انتخابات اخیر، کاهش فروش در بخش‌های مختلف بازار طبیعی است، اما بانک‌ها از دادن وام به شرکت‌های نوپا و سازنده‌های مستقل خودداری می‌کنند و حاضر به پرداخت وام فقط به برندهای معتبر و جهانی هستند. ظاهرا شرکت‌های بزرگ و البته حتی شرکت‌های کوچک و تازه‌تاسیس، از فروش خود در فرانسه مطمئن بوده‌اند و فقط درگیر مسائل حاشیه‌ای مانند سهم‌خواهی از بخش‌های مختلف شده‌اند. این فضای جنگ‌طلبانه و حساس البته تلفاتی هم داشته است. مثلا در سال 2014، گروه تولید مبلمان Mobilier Europeen اعلام ورشکستگی کرد و در پایان سال 2015 هم یک سازنده لوازم خانگی به نام Euronics با وضعیت مشابهی مواجه شد و مدیران این شرکت پس از عدم جذب سرمایه کافی، دارایی‌های شرکت را فروختند.

غزل خداحافظی
بازار فرانسه در حال تبدیل شدن به بازاری پیچیده و حساس و البته دیدنی است. اگرچه رسانه‌های این کشور و البته بعضی از متخصصین در حال امید دادن به شرکت‌ها و بعضا مشتریان هستند، اما رکود فعلی بازار فرانسه ظاهرا مدتی مهمان این کشور خواهد بود. دو گروه SEB و ورل‌پول در سال 2016 به ترتیب سردمدار لوازم خانگی کوچک و بزرگ بودند و اکنون بقیه شرکت‌ها چشم‌شان به مدیران این شرکت برای جهت‌دهی‌های جدید است. مشاهده اینکه مدیران هر برند، چه تصمیماتی برای آینده شرکت خود در بازار فرانسه اتخاد می‌کنند و نتایج آن‌ها چه خواهد بود، قطعا جالب است. اگر این رکود شدید تا پایان سال ادامه یابد، قطعا باید چند گروه یا شرکت کوچک خودشان را برای مراسم خداحافظی با این صنعت آماده کنند.

برچسب ها:

لوازم خانگی ،فرانسه 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما