1397/11/04

مصوبه واردات بدون انتقال ارز رد شد
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: رئیس کل بانک مرکزی دیروز گزارشی مفصل از معایب واردات بدون انتقال ارز به کمیسیون ارایه کرد که با استدلال های وی، کمیسیون مصوبه قبلی خود را رد کرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، «محمد مهدی مفتح» درباره مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس افزود: این کمیسیون پیش از این مصوبه ای داشت که ورود مواد اولیه، ماشین آلات واحد های تولیدی، بذر، ‌کود و سَم بدون انتقال ارز مجاز اعلام کرده بود.

وی ادامه داد: در این ارتباط، «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی در جلسه کمیسیون تلفیق حضور یافت و ضمن ارایه گزارشی مفصل، اعلام کرد واردات بدون انتقال ارز به معنای این است که به ثبت سفارش نیازی نیست.
سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: به زعم رئیس کل بانک مرکزی، واردات بدون ثبت سفارش به سیاستگذاری های ارزی بانک مرکزی لطمه می زند.

مفتح اظهار داشت: بعد از اریه گزارش توسط رییس بانک مرکزی، مجددا در ارتباط با واردات بدون انتقال ارز رای گیری شد و کمیسیون مصوبه قبلی خود را رد کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این کمیسیون وزارت نیرو را مجاز کرد برای مشترکان پرمصرف، کنتورهای هوشمند نصب کند و هزینه این کنتورها را به صورت اقساطی از مشترکان دریافت کند.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق همچنین تصویب کرد که مشترکان آب شهری، به ازای مصرف هر متر مکعب آب، 200 ریال پرداخت کنند که برآورد می شود با این مصوبه حدود 96.5 میلیارد تومان منابع به دست می آید.

مفتح اظهار داشت: درآمدهای حاصل از اجرای این مصوبه، در بخش آبرسانی به روستاها و عشایر صرف می شود تا به این ترتیب، آبرسانی به روستاییان و عشایر تسریع شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 98 ادامه داد: مقرر شد معافیت های درآمدهای مالیاتی یا عوارض ورودی کالاهای گمرکی به صورت جمع- خرجی در محاسبات لحاظ شود تا امکان کنترل مسئولان ذی ربط قرار گیرد.

مفتح ادامه داد: در مصوبه ای مربوط به عوارض ارزش افزوده واحد تولیدی، محل مصرف عوارض ارزش افزوده واحدهای تولیدی همان محل تولید لحاظ شد؛ به عبارت دیگر، اگر دفتر فروش در جای دیگری باشد عوارض ارزش افزوده به محل استقرار کارخانه اختصاص می یابد تا اهالی آن منطقه از عوارض ارزش افزوده برخوردار شوند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق، یکی دیگر از مصوبه های این کمیسیون را مربوط به دریافت عوارض از تولید پسماند اعلام کرد و گفت: با دریافت عوارض فروش کالاهایی که مصرف آن منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود، یک هزار میلیارد تومان درآمد حاصل خواهد شد که این در آمد در اختیار سازمان شهرداری ها و دهیاری ها قرار خواهد گرفت و با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و بخش خصوصی، برای ایجاد تاسیسات تبدیل پسماند به مواد و انرژی مصرف می شود.

مفتح گفت: در مصوبه دیگری مقرر شد عوارض ارزش افزوده ای که در شهرستان تهران اخذ می شود به نسبت 88 درصد برای نقاط شهری و 12 درصد برای نقاط روستایی تقسیم شود؛ براساس قانون، ارزش افزوده ای که اخذ می شود 70 درصد در نقاط شهری و 30 درصد در نقاط روستایی هزینه می شود اما در شهرستان تهران به دلیل این که تعداد روستای آن کمتر است، نسبت «70 به 30» به «88 به 12» تبدیل شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: در مصوبه دیگری مقرر شد مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برای یکبار از پرداخت هزینه صدور پروانه ساختمانی، ‌عوارض شهرداری و دهیاری و هزینه انشعاب آب، برق و گاز در حد الگوی مصرف معاف باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که مبلغ 100 میلیاردتومان از منابع حاصل از فروش فرآورده های نفتی در بازارچه های مرزی به نرخ فوب خلیج فارس در نظر گرفته شود تا برای تکمیل زیرساخت ها در مراسم اربعین هزینه شود؛ به این ترتیب که 50 درصد به استان ایلام ،‌25 درصد استان خوزستان و 25 درصد به استان کرمانشاه برای تکمیل زیرساخته های مراسم اربعین تخصیص می یابد.

وی در ادامه به حضور «علی لاریجانی» رییس مجلس در کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: رئیس مجلس در جلسه امروز در خصوص توجه به اصلاح ساختاری بودجه، عدم وابستگی بودجه به نفت، اشتغال، نظرات رهبر معظم انقلاب،‌ صندوق های بازنشستگی ،‌ راه آهن، کوچک سازی دولت، ‌ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ‌تقویت بخش مسکن، توجه به بافت فرسوده شهرها، صنایع دستی و افزایش سرمایه بانک ها و توجه به زنجیره تولید و کاهش وابستگی برخی حلقه های تولیدی به خارج از کشور تاکید کرد.

مفتح در ادامه به زمان تحویل گزارش کمیسیون بودجه به هیات رییسه اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که تا هفته آینده بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق نهایی شود تا بتوانیم بعد از 22 بهمن در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

ایرنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما