1397/11/06

توافقات اربیل وبغداد برسرکنترل گذرگاه ها
گذرگاه های بین المللی عراق در اقلیم کردستان عراق که تا قبل از این توسط اقلیم مدیریت می شد به کنترل دولت عراق درمی آید.
به گزارش دنیای لوازم خانگی, مدیرکل گمرکات اقلیم کردستان عراق با اعلام این مطلب گفت: دروازه های بین المللی در اقلیم کردستان عراق از این پس توسط دولت مرکزی عراق مدیریت و کنترل خواهد شد.

براساس این گزارش 'سامال عبدالرحمن' مدیرکل گمرکات اقلیم کردستان عراق با اعلام این مطلب افزود: بعد از جلسات مکرر با دولت مرکزی عراق در 27 بند به توافق رسیدیم که کنترل دروازه های بین المللی بصورت تمام و کمال توسط دولت مرکزی عراق انجام شود بدون اینکه تغییری در کارمندان این دروازه ها صورت گیرد.

به گفته این مقام کرد عراقی هیات دولت اقلیم کردستان عراق با صدور دستوری کنترل این گذرگاه ها توسط دولت مرکزی را صادر کرده است.

دولت اقلیم کردستان عراق کنترل سه دروازه بین المللی با ایران و یک دروازە با ترکیە دارد که در آن امورات گمرکی و تردد مسافری صورت می گیرد و 4 دروازه غیررسمی که در این دروازه ها تنها معاملات بازرگانی و تجاری انجام می شود را در اختیار دارد.

کنترل دروازه های بین المللی و غیررسمی در طول سالیان گذشته یکی از موارد اختلاف اربیل و بغداد بوده است که در پی توافقات اخیر این اختلاف نیز در توافقی 27 بندی حل و فصل شد.

براساس توافق جدید کلیه درآمدهای این دروازه ها به خزانه دولت مرکزی عراق واریز خواهد شد.

ایرنا