1397/11/08

افزایش120درصدی صادرات مرزکردستان
مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: ارزش کالاهای صادر شده در ۱۰ ماهه سال‌جاری از استان به خارج از کشور یک میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، بختیار رحمانی‌پور به شعار روز جهانی گمرک با‌عنوان «مرزهای هوشمند برای تجارت، مسافرت و حمل‌ونقل بدون توقف به لزوم همکاری و همراهی گمرک با سایر سازمان‌های همکار در امر تجارت و نقش گمرک الکترونیک» به‌عنوان یکی از سازمان‌های دخیل در تسهیل تجارت، حمل‌ونقل و روان‌سازی سفر و تامین امنیت در مرزها پرداخت.

وی از افزایش 120 درصدی صادرات از گمرکات استان خبر داد و گفت: طی این مدت بیش از 892 هزار تن کالا از گمرکات استان اظهار و صادر و 11 هزار تن کالا در گمرکات کردستان اظهار و به کشور وارد شده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان با اشاره به رشد 63 درصدی ارزش دلاری کالاهای صادراتی گمرکات استان نسبت به سال گذشته و کسب رتبه 22 و 38 گمرک باشماق و گمرک سنندج بین 108 گمرک فعال کشور تصریح کرد: در ده ماهه نخست سال‌جاری، یک میلیون و 596 هزار تن کالا از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی یادآور شد: شرایط تحریمی کشور ایجاب می‌کند که در حال حاضر باید به بحث افزایش صادرات بیشتر پرداخته شود.

رحمانی‌پور ارزش کالاهای صادر شده در 10 ماهه نخست سال‌جاری را یک میلیارد و 352 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: کالاهای صادراتی گمرکات استان کردستان طی این مدت دارای افزایش وزنی 45 درصدی و افزایش ارزش دلاری 63 درصدی نسبت به سال گذشته بوده است.

وی اظهار کرد: کشورهای عراق با 775 میلیون دلار، افغانستان با 6 میلیون دلار، روسیه با 318 هزار دلار، امارات با 222 هزار دلار و پاکستان با 152 هزار دلار عمده مقصد کالاهای صادراتی گمرکات استان کردستان هستند.

مدیرکل گمرکات استان کردستان در خصوص کالاهای صادراتی بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل سبزی و نباتات، مواد پلاستیکی، میوه‌های خوراکی، ماهی و آبزیان، مصنوعات چدنی، محصولات سرامیکی و سوخت‌های معدنی بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت 11 هزار تن کالا به ارزش حدود 30 میلیون دلار از گمرکات استان کردستان وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: عراق با 11 میلیون دلار، ترکیه با 7 میلیون دلار، آلمان با بیش از 2 میلیون دلار، ایتالیا با 2 میلیون دلار و سوئیس با بیش از 1 میلیون دلار عمده کشورهای مبدا وارداتی گمرکات استان کردستان بوده‌اند.

رحمانی‌پور همچنین در خصوص نوع کالاهای وارداتی عنوان کرد: عمده کالاهای وارداتی به گمرکات استان شامل ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، مصنوعات آلومینیوم، مواد پلاستیکی، سنگ فلز جوش و سوخت‌های معدنی و ماتشین‌آلات مکانیکی بوده است.

تسنیم